آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 8 شهریور ماه 1402 = 30-08 2023

اعتراف خامنه‌ای به تورم نامطلوب دو رقمی؛ آتش تهیه قیام بعدی

خامنه‌ای امروز در جمع اعضای هیات دولت گفت که شاخص‌های اقتصاد کلان رشد کرده است. یک روز پیش از این نیز رئیسی در یک نشست خبری گفت نرخ تورم در دو سال زمامداری او از ۶۰ درصد به ۴۶ درصد کاهش یافته است. ولی ارقامی که مرکز آمار ایران به عنوان متولی رسمی اعلام نرخ تورم منتشر کرده، نشان می‌دهد در دو سالی که از آغاز به کار دولت رئیسی می‌گذرد، تورم بالا هم رفته است.

این افزایش علی‌رغم تغییر اخیر در سال پایه محاسبات تورم است؛ تصمیمی که بررسی‌های بی‌بی‌سی پیش‌تر نشان داده بود باعث کاهش چهار واحد-درصدی نرخ تورم شده است. به عبارت دیگر، بدون تغییر سال پایه، نرخ تورم ممکن بود بیش از ۵۰ درصد باشد.

این موضوع مخصوصاً روی قدرت خرید مواد غذایی تأثیر گذاشته است و ارزش مواد غذایی مصرفی هر ایرانی از ۱۳۸۶ تا ۱۴۰۱ تقریباً نصف شده است.

رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی‌اش گفت: تحریم‌ها «معیشت مردم را به گروگان گرفته است.»

ولی وضع تحریم‌ها و برداشته شدن آن‌ها، تصمیم‌هایی سیاسی است و سیاستمداران حاکم بر ایران نمی‌توانند از زیر بار تبعات اقتصادی این مسأله سیاسی شانه خالی کنند.

خامنه ای گفت: مسائل معیشتی مانند غبار مانع دیدن کارهای اساسی دولت است، لازم است تورم نامطلوب دو رقمی، هر چه ممکن است کاهش یابد. آمارها و وعده‌های مسئولان دولتی باید انسجام داشته باشد نه این‌که دستگاهها آمارها و وعده‌های یکدیگر را رد کنند یا غیرعملی بدانند.





Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: