آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 19 دی ماه 1401 = 09-01 2023

نگرانی جمهوری اسلامی از تماس های دولت ونزوئلا با آمریکا

در حالی که نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا از آمادگی این کشور برای عادی‌سازی روابط با آمریکا خبر داده، رئیسی به مقام‌های ونزوئلایی هشدار داد که واشینگتن «دوست» کاراکاس نیست.

رئیسی در دیدار با سفیر جدید ونزوئلا در تهران به آن کشور در مورد آمریکا هشدار داده و مدعی شد: «تمایل امروز آمریکایی‌ها برای نزدیکی به ونزوئلا نه از سر دوستی بلکه ناشی از نیاز این کشور به منابع انرژی است.»

این هشدار ابراهیم رئیسی پس از آن ابراز می‌شود که نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا که سال‌ها است کوشیده بود با همکاری جمهوری اسلامی راه‌هایی برای کاهش ضربات تحریمی آمریکا علیه خود پیدا کند، روز یکشنبه ۱۱ دی در مصاحبه‌ای تلویزیونی در چرخشی آشکار گفت: «ونزوئلا آماده است، و کاملاً هم آماده است، تا فرایند عادی‌سازی روابط دیپلماتیک، کنسولگری و سیاسی را با دولت کنونی آمریکا و دولت‌های بعدی این کشور برقرار کند.»

آقای مادورو با تأکید بر اینکه مایل است مذاکره با آمریکا را در بالاترین سطح آغاز کند، گفت: «امیدوارم هاله‌ای از نور بر آمریکا بتابد، آنها ورق را برگردانند و این سیاست افراطی را کنار بگذارند و به سمت سیاست‌های عمل‌گرایانه‌تر حرکت کنند. درهای ونزوئلا به روی سرمایه‌گذاری و تولید باز است.»

استقبال ونزوئلا از مذاکره با آمریکا «در بالاترین سطح» نیز پس از آن صورت گرفت که دولت جو بایدن در آمریکا محدودیت‌های تحریمی علیه بخش نفت ونزوئلا را کاهش داد و در روزهای اخیر نخستین محموله نفتی ونزوئلا نیز راهی آمریکا شد.

به گزارش رادیو فردا، با وجود این تحولات، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به تازگی اعلام کرده کاخ سفید همچنان نیکلاس مادورو را به عنوان رئیس‌جمهور مشروع ونزوئلا نمی‌داند.

مقام‌های آمریکایی تاکید کرده‌اند که با وجود ابراز تمایل مادورو برای برقراری روابط با آمریکا، رویکرد واشینگتن نسبت او تغییر نکرده و آمریکا پارلمان تشکیل شده در سال ۲۰۱۵ را که اپوزیسیون مادورو در آن اکثریت دارند، به رسمیت می‌شناسد.

به دنبال پیروزی نیکلاس مادورو در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۸ ، مخالفان نتیجه این انتخابات را نپذیرفتند و آن را غیرآزاد و همراه با تقلب اعلام کردند.

آمریکا و بیش از ۵۰ کشور جهان نیز با اعلام حمایت از خوان گوایدو به عنوان رئیس جمهوری موقت ونزوئلا، خواستار کناره‌گیری مادورو از قدرت شده‌ بودند.

هشدار رئیسی به مقام‌های ونزوئلایی در حالی است که تهران در سال‌های اخیر همکاری‌هایی با کاراکاس در حوزه نفت و انرژی داشته است.

اما خبرگزاری رویترز به تازگی گزارش داده که صادرات نفت ونزوئلا در سال گذشته میلادی با وجود کمک‌های جمهوری اسلامی کاهش یافته است.

رویترز مشکلات ونزوئلا در زیرساخت‌ها، تحریم‌های آمریکا و افزایش رقابت در بازار آسیا را از دلایل این کاهش اعلام کرده است.





Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: