آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 11 مهر ماه 1401 = 03-10 2022

ریختن ترس؛ هر زمان این اتفاق رخ دهد، موازنه تغییر می‌ کند

پروانه سلحشوری نماینده پیشین مجلس در گفتگو با سایت رویداد۲۴ با بیان اینکه اعتراضات مردمی نشانه نارضایتی است، خاطرنشان کرد: نارضایتی در جامعه فعلی گسترده شده و‌ منحصر به یک فرد یا یک صنف نیست. اکنون همه معترض هستند‌. از آنجایی که سیستم نیز با مشکلاتی دست به گریبان است، مردم هم آن را به چالش کشیده‌اند.

وی گفت: ماجرای خانم سپیده رشنو مقدمه اتفاقات اخیر بود. همه دیدند دو دختر با یکدیگر نزاع داشتند اما یک نفر خودش را حق مطلق می‌داند و به گونه‌ای صحبت می‌کرد که هرکاری بخواهم با تو می‌کنم و در نهایت این سپیده رشنو بود که تحقیر و بازداشت شد و در تلویزیون اعتراف اجباری کرد. این اتفاق باعث سرخوردگی زنان شد که خشم این تحقیر و سرخوردگی را در مرگ مهسا امینی و اعتراضات پس از آن می‌بینیم.

سلحشوری گفت: ایران یک جامعه جنبشی دارد. در ۱۲۰ سال گذشته دو انقلاب مشروطه و ۵۷ را تجربه کرده‌ایم. در کنار دو انقلاب، جنبش‌های متعددی را هم داشته‌ایم مانند جنبش سبز یا جنبش‌های معلمان یا کارگران که هر کدام از آنها در صنف خود محدود باقی ماندند، اما زمانی هم وجود دارد که جنبش‌های محدود به یکدیگر می‌پیوندند. طبیعتا وقتی گستردگی جنبش بیشتر می‌شود، اثر بخشی ان هم بیشتر می‌شود. در جنبش اخیر گروه‌های مختلفی از مردم و اصناف حضور دارند. نکته کلیدی در این جنبش علاوه بر زنانه بودن آن، مقابله با ترس هم شده است. ترسی بالاتر از این نیست که فردی فرزندش را از دست بدهد. وقتی فرزندش به راحتی از دست برود دیگر از چه چیزی می‌خواهد ترس داشته باشد. این فروریختگی ترس باعث دوام یک جنبش می‌شود.

او می‌گوید: در شرایط کنونی، معترضان سرکوب می‌شوند اما سرکوب‌ها تا یک جایی جوابگو است چرا که از جایی به بعد هم نیروی سرکوبگر خسته می‌شود و هم ترس مردم می‌ریزد و هر زمان این اتفاق رخ دهد، موازنه تغییر می‌کند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: