آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 4 تیر ماه 1401 = 25-06 2022

برجام؛ سفر مقام ارشد اروپايی هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به تهران رفته در توییتی گفته است که پس از دیدار با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی این توافق به دست آمده که مذاکرات برجام در روزهای آتی از سرگرفته شود.

وزیر خارجه ارژیم یران هم با تایید موافقت با از سرگیری مذاکرات گفته است: امیدواریم طرف آمریکایی این بار واقع‌بینانه و منصفانه در مسیر مذاکرات و رسیدن به نقطه پایانی توافق اقدامات مسئولانه انجام دهد و به تعهداتش عمل کند.

در همین حال یک کارشناس مسائل بین‌الملل در تهران گفته: سفر این مقام اروپايی به تهران آن هم در آستانه سفر بایدن به عربستان و اسراییل از اهمیت بسزایی برخوردار است و می‌توان گفت، این آخرین پیام آمریکا به جمهوری اسلامی برای حصول یک توافق است.

علی بیگدلی گفت: این سفر را باید به نوعی اتمام حجت غرب با ایران بر سر موضوع هسته‌ای دانست، حال مسئله مهم این است که در این شرایط آیا توافق در دسترس خواهد بود.

سفر بورل هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت

فریدون مجلسی کارشناس مسائل بین الملل نیز در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه جناح تندرو در ایران به نوعی باعث به بن‌بست کشاندن مذاکرات است، اظهار داشت: با توجه به اینکه در دوران دولت روحانی مقامات فعلی دولت و وزارت خارجه مخالف احیای برجام بودند، با کارشکنی‌های زیاد مانع از انجام توافق شدند، بعد از تغییر دولت نیز حال که خود آن‌ها عنان کار را در دست گرفتند، از اول مشخص بود که هیچ اعتقادی به مذاکره ندارند.

وی افزود: به اعتقاد بنده سفر بورل به ایران نیز چیزی را تغییر نخواهد داد، در حال حاضر یک اتحاد عبری- عربی در منطقه علیه ایران شکل گرفته که اجازه نمی‌دهد، مذاکرات به نتیجه برسد.

مجلسی گفت: در سوی مقابل نیز جناج تندرو با توجه به نگاه ایدئولوژیکی که به مسائل دارد، در آتش اختلافات می‌دمد، بنابراین با توجه به این وضعیت، احیای برجام در حال حاضر امکان‌پذیر نیست، از سوی دیگر مشکلات ایران و غرب و بخصوص آمریکا با برجام حل نخواهد شد، بنابراین اینکه فکر کنیم، برجام همه چیز را حل خواهد کرد، به هیچ عنوان چنین چیزی نیست.

این دیپلمات اسبق ادامه داد: طی چهار دهه گذشته با توجه به اختلافات ایدئولوژیکی که بین ایران و کشور‌های غربی وجود داشته، هیچگاه مسائل به صورت واقعی بین دو طرف حل و فصل نشده، حتی امضای برجام بین دو طرف در سال ۲۰۱۵ نیز باعث نشد که دشمنی‌ها از بین رود؛ بلکه با روی کار آمدن شخصی به نام ترامپ دوباره همه چیز به نقطه اول بازگشت، در حال حاضر نیز با توجه به تشدید اختلافات بین ایران و غرب احیای برجام به نوعی از بین رفته است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: