آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 4 خرداد ماه 1401 = 25-05 2022

پوتین چه زمانی خواهد مرد؟ پاسخ تحلیلگر آمریکايی

دشمنان «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه منتظر پخش تلویزیونی باله مشهور «دریاچه قو» از تلویزیون روسیه هستند، زیرا آن باله ممکن است مرگ او را فاش سازد.

به گزارش نیوزویک، برین شیوویتز دکترا و مدرس حرکات موزون در دانشگاه چپمن کالیفرنیا نوشت: باله یکی از رقص‌های مشهور و بخشی از هنر روسیه است. باله تمام رقت و ژرفای ملت مدرن روسیه را در خود دارد، داستانی تاریک با پایانی تراژیک. هم چنین، باله کلیدی مخفی برای درک وضعیت در کرملین است.

باله «دریاچه قو» تمام عناصر داستانی برای تبدیل شدن به یک سریال مدرن را نیز در خود دارد: زنان جوان، یک جادوگر، یک نامادری شیطان صفت و یک شاهزاده خوشتیپ. در تاریخ ۳ مارس باله «دریاچه قو» در جنگ اوکراین نقش آفرین بود. زمانی که مقام‌های دولتی در مسکو برنامه تلویزیون مستقل و اغلب منتقد کرملین «باران» را که متمرکز بر روی مسائل جوانان بود متوقف کردند کارکنان آن شبکه تلویزیونی از صحنه خارج شدند و قدرت خود را برای بیان آخرین واژگان از طریق موسیقی دراماتیک چایکوفسکی (خالق دریاچه قو) و رقص منظم گروهی از بالرین‌ها به نمایش گذاشتند.

دو روز پس از آن، بخش خبری شبانگاهی شبکه خبری «ان بی‌سی» امریکا نسخه ضبط شده دوره شوروی باله دریاچه قو را پخش کرد و باعث حیرت بسیاری از بینندگان امریکایی از تماشای این نسخه قدیمی شد. با این وجود، ژست تلویزیون باران روسیه برای نمایش آن باله برای بینندگان روس کاملا خوانا و قابل فهم بود.

پخش باله دریاچه قو برای روس‌ها نمادی بیش از یک نوستالژی است چرا که در بیش از نیم قرن گذشته رسانه‌های روسیه و دوره شوروی از این باله به عنوان نشانه‌ای از وجود بحران و حتی تغییر رهبری در سطوح عالی سیاسی استفاده کرده اند.

در حالی که تصویر قو‌های در حال رقصیدن با موسیقی چایکوفسکی به نمادی از تغییر در روسیه تبدیل شده، اما این باله به موضوع جنگ و صلح نیز اشاره دارد. بنابراین، بله به زودی یک روز تلویزیون دولتی روسیه ممکن است بار دیگر دریاچه قو را پخش کند، اما این بار کدام نسخه را پخش خواهد کرد: نسخه اصلی، نسخه شوروی یا نسخه‌ای که هنوز دیده نشده است؟

باله «دریاچه قو» معادل دود سفید بیرون آمده از دودکش کلیسای سیستین در واتیکان برای اعلام خبر انتخاب پاپ جدید است. پخش باله دریاچه قو در روز موعود نشان می‌دهد که پایان «ولادیمیر پوتین» نزدیک است.

هنگامی که «لئونید برژنف» رهبر پنجم اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۸۲ درگذشت تلویزیون دولتی روسیه باله دریاچه قو را به جای اعلام خبر مرگ او پخش کرد. همین نسخه از باله «دریاچه قو» پس از مرگ «یوری آندروپوف» در سال ۱۹۸۴ میلادی و «کنستانتین چرننکو» دبیران کل اسبق حزب کمونیست شوروی در سال ۱۹۸۵ میلادی پخش شد.

دریاچه قو سرشار از امکانی است که می‌تواند پیام‌هایی، چون تراژدی کامل دولت روسیه، ناسیونالیسم، گذار سیاسی، جنگ و شکست شر را انتقال دهد. همان طور که بسیاری از بالرین‌های اوکراین در پیوستن به دفاع از ملت خود نشان داده‌اند بدن رقصندگان فقط زیبا و منظم نیست آنان قادر به نمایش مقاومت بیش‌تری هستند.

شاید به زودی تلویزیون دولتی روسیه باله دریاچه قو را پخش کند. آیا ما تنها بازگشتی به نسخه قدیمی خواهیم داشت یعنی دو نفر که به زندگی خود پایان می‌دهند؟ یا می‌توانیم آینده را تعریف کنیم و این داستان را برعکس سازیم و واقعا شیطان را شکست دهیم و به اوکراین اجازه دهیم تا همیشه شاد زندگی کند؟



امیرارشادی May 25, 2022 01:39 PM

افسوس که ما باله نداریم

شاید اجل راضی کند سید مفلوک
با رقص بابا کرم شاید تلف شه

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: