آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 13 بهمن ماه 1400 = 02-02 2022

کارشناس: هر توافقی در وین صورت بگیرد موقتی است

یک کارشناس مسائل آمریکا گفت: هر توافقی در وین با دولت بایدن موقتی به نظر می‌رسد و آنها نمی‌توانند تعهدی به جمهوری اسلامی بدهند. بایدن و بزرگتر از او هم نمی‌توانند تضمین بدهند.

مهدی مطهرنیا گفت: به نظر می‌رسد (اگرچه پیش‌بینی آن سخت است) اما احتمال فتح مجدد کاخ سفید توسط جمهوریخواهان وجود دارد. لذا هر توافق با دولت بایدن موقتی است و آنها نمی‌توانند با توجه به هرم قدرتی که در آمریکا تعریف شده، عملاً تعهدی به ایران بدهند.

وی تصریح کرد: اگر اوضاع در آمریکا تغییر کند و بار دیگر تفکر ترامپ در ایالات متحده اوج بگیرد، شکست توافق برجام عمیق‌تر خواهد شد. احتمال از دست دادن کنگره توسط دموکرات‌ها و اشغال آن توسط جمهوریخواهان در سال جدید میلادی وجود دارد و به احتمال زیاد نانسی پلوسی، مجدداً رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نخواهد بود. بنابراین بایدن و حتی دولت قویتر از او هم نمی‌تواند تضمینی در مورد این توافق به ایران بدهد.

این استاد دانشگاه گفت: به نظر می‌رسد اکنون آمریکا با هم‌پیمانان اروپایی خود به ویژه با لندن و پاریس علیه ایران هماهنگ شده است و در حال معامله با روس‌ها و اعمال فشار بر چینی‌ها است. بر این اساس معتقدم در حال رویت آخرین فرصت‌ها در این زمینه هستیم.

وی افزود: اینکه گفته می‌شود اکنون در مذاکرات وین بر نابودی سانتریفیوژها دست گذاشته‌اند، اساساً ایران را در یک وضعیت انفعالی قرار می‌دهد. به تبع بازگشت به برجام آن هم توسط کسانی که دولت روحانی را به امضاء ترکمان‌چای متهم می‌کردند حالا سخت‌تر شده است. کشاندن مذاکره از شروط ایران به تجدید نظر در مورد برجام و سخت کردن اوضاع و احوال و گام‌های بالاتر از برجام برای دولت کنونی ایران به شدت ناهموار است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: