آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 30 مهر ماه 1394 = 22-10 2015

قرارگاه پدافند سایبری راه اندازی می شود

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری قزوین از برنامه ریزی برای راه اندازی قرارگاه پدافند سایبری در استان به منظور مقابله با تهدیدات این حوزه خبر داد.

به گزارش ایرنا، محمد افشار روز پنجشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود: با تغییر رویکرد در گفتمان تهاجمی دشمنان، شاهد افزایش تهدیدات نرم دشمن از جمله در فضاهای مجازی و سایبری هستیم بنابراین متناسب با این موضوع باید آمادگی مقابله و برخورد با این تهدیدات را داشته باشیم.
وی اضافه کرد: در حوزه سایبری دستگاه ها به شکل جزیره ای و پراکنده به فعالیت می پردازند که این موضوع با خود تهدیداتی را به دنبال دارد اما با راه اندازی قرارگاه سایبری شاهد رفع این مشکل خواهیم بود.
این مسوول با اشاره به راه اندازی قرارگاه پدافند زیستی در استان به منظور مقابله با تهدیدات مربوط به این حوزه، گفت: این قرارگاه امسال راه اندازی شد و در قالب آن شاهد انجام چندین عملیات از جمله مقابله با شیوع آنفولانزای پرندگان و برخورد با تهدیدات حوزه کشاورزی و گیاهی بوده ایم.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره تغییر ساختار در سازمان پدافند غیرعامل در اواخر سال گذشته، افزود: این سازمان قبلا یک مجموعه وابسته به نهادهای نظامی بود اما در حال حاضر یک نهاد لشگری- کشوری محسوب می شود.
افشار با بیان اینکه در ساختار جدید، رییس سازمان پدافند غیرعامل با حکم مقام معظم رهبری منصوب می شود، گفت: این سازمان به لحاظ کشوری هم رده با یک وزارتخانه و به لحاظ لشگری نیز به مثابه یک نیرو به شمار می رود.
وی، نهادینه کردن اقدامات حفاظتی در حوزه های فنی و مدیریتی را یکی از مهمترین وظایف سازمان پدافند غیرعامل خواند و گفت: این سازمان می کوشد با روش های غیرنظامی آسیب های مربوط به تهدیدات و حملات احتمالی دشمنان را کاهش دهد.
افشار، پایش مستمر تهدیدات دشمن و راهکارهای مقابله ای با آنها را از ماموریت های ذاتی سازمان پدافند غیرعامل دانست و افزود: مقابله با تهدیدات سایبری، پرتوی-هسته ای، زیستی، کالبدی، اقتصادی، مردم محور و دفاع عمومی هشت رویکرد این سازمان به شمار می رود.
این مسوول با اشاره به نقش آموزش در ارتقای فرهنگ پدافند غیرعامل در جامعه، گفت: در همین رابطه 18 تن از مربیان و کارشناسان این حوزه را مورد شناسایی قرار داده ایم تا از آنها در حوزه آموزش بهره ببریم.
وی همچنین از انجام هفت پروژه تحقیقاتی در خصوص هفت زیر ساخت مهم و حیاتی استان از جمله در حوزه انرژی خبر داد و افزود: در این مطالعات تهدیدات و راهکارهای مقابله با انها در خصوص این زیرساخت ها به طور تخصصی و کامل بررسی شده است.
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری قزوین یادآور شد: تاکنون برای مدیران و کارکنان 20 دستگاه و نهاد اجرایی در استان دوره های آشنایی با پدافند غیرعامل ارایه شده و در این رابطه هشت همایش تخصصی نیز برگزار شده است.
وی یاداور شد: برگزاری دوازده رزمایش برای 700 تن از کارشناسان دستگاه های اجرایی از دیگر برنامه های تخصصی حوزه پدافند غیرعامل در استان قزوین بوده است.
افشار با بیان اینکه طرح جامع پدافند غیرعامل قزوین به عنوان یک سند بالادستی در این حوزه در دست تهیه است، افزود: در این طرح تمامی تهدیدات پدافند غیرعامل در استان و راهکارهای مقابله با آنها مورد شناسایی قرار می گیرد.
این مسوول گفت: در همین رابطه دستور العمل پدافند غیرعامل شهرستان های استان تدوین و به آنها ابلاغ شده است.
وی با اشاره به اهمیت پدافند غیرعامل برای حفظ دستاوردهای مادی و معنوی یک جامعه، گفت: در همین راستا تمامی پروژه های عمرانی دولتی باید در کنار پیوست زیست محیطی، دارای پیوست پدافند غیرعامل نیز باشند.
افشار با بیان اینکه هفته پدافند غیرعامل را با شعار 'پدافند غیرعامل، مصون سازی کشور را با همزبانی دولت و ملت' پیش رو داریم، افزود: به مناسبت این هفته برگزاری بیش از 100 برنامه را در 20 محور مختلف پیش بینی کرده ایم.
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری قزوین گفت: برنامه های این هفته با هدف آگاه سازی مردم نسبت به پدافند غیرعامل و توجه به منویات مقام معظم رهبری در این حوزه برگزار می شود.
این مسوول، برگزاری صبحگاه مشترک بین نیروهای امدادی و انتظامی، دیدار اعضای شورا با استاندار و نماینده ولی فقیه در استان، دیدار با خانواده معظم شهدا، برگزاری میزگردهای علمی و تخصصی در حوزه پدافند غیرعامل از جمله این برنامه ها است.
وی اضافه کرد: در این مناسبت همچنین شاهد برگزاری رزمایش پدافند غیرعامل با مشارکت دستگاه های اجرایی استان خواهیم بود.
این مسوول با بیان اینکه در این رزمایش میزان آمادگی دستگاه ها و نهادها در حوزه پدافند غیرعامل مورد ارزیابی قرار می گیرد، گفت: در این رزمایش بدون اطلاع قبلی به شکل فرضی به یکی از مراکز حساس استان توسط دشمن هجوم وارد می شود و باید دستگاه ها و نهادهای مسوول برای انجام اقدامات مقابله ای و امدادی وارد کار شوند.
افشار در پایان نقش رسانه ها را در آشنایی جامعه با پدافند غیرعامل بسیار مهم و تاثیرگذار خواند و از آنها خواست تا مردم را با ضرورت توجه به این حوزه آشنا کنند.
4 تا 10 آبان ماه به عنوان هفته پدافند غیرعامل نامگذاری شده است.
پدافند غیرعامل به مجموعه اقدامات دفاعی غیرمسلحانه می گویند که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری، تداوم فعالیت های ضروری، ارتقای پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدات و اقدامات نظامی دشمن می شود.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: