آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 1 اسفند ماه 1393 = 20-02 2015

مکلف به زمینه‌سازی ظهور امام زمان هستیم

رئیس پژوهشکده مهدویت قم گفت: ما به عنوان فردی شیعه مکلف به زمینه‌سازی برای ظهور امام زمان (عج) هستیم.

به گزارش ایسنا، منطقه خراسان، حجت‌الاسلام سیدمسعود پور سیدآقایی در نشست پویندگان رضوی، پیرامون مهدویت گفت: مهدویت به دلیل اهمیت و جایگاه ویژه‌ای که در دین و اندیشه‌های دینی دارد و با توجه به گستره تاریخی و زمانی، نیازمند تعریف و ساختاری جامع، مناسب، به روز و کارآمد است.

وی در ادامه تصریح کرد: هدف از تعریف مهدویت، نخست شناخت ذات و حقیقت و ارائه تصوری واضح و صحیح از آن و دوم شناخت و جداسازی آن به صورت کامل از امور دیگر است؛ هرگاه دستیابی به هدف دوم میسر نباشد به دومی بسنده می‌شود.

رئیس پژوهشکده مهدویت قم افزود: هدف اول به مفاهیم حقیقی و مقوله‌های اولیه مربوط است اما هدف دوم به امور اعتباری مربوط می‌شود.

پور سیدآقایی اظهار کرد: برای تعریف مهدویت راه‌ها و روش‌های متعددی از جمله تعریف شرح تفضیلی و مبتنی بر واژه مهدویت، تعریف اصطلاحی با بررسی استعمالات رایج، شناسایی مجموعه مباحث پیرامون مهدویت و ارائه تعریفی جامع و شناسایی مولفه‌ها و ویژگی‌های اساسی مهدویت و استخراج عناصر اختصاصی آن در مقایسه با دیگر ائمه مطرح است.

وی خاطرنشان کرد: اینکه کدام یک از این‌ها را برگزینیم، بستگی به هدف ،رویکرد و کارآمدی تعریف دارد.

پورسیدآقایی تصریح کرد: در تعریف مبتنی بر شناسایی مباحث، ابتدا مجموعه موضوعات و مباحث در مورد امام(عج) شناسایی و تعریف به گونه‌ای آورده می‌شود که همه آنها را شامل شود؛ بر این اساس مهدویت مجموعه موضوعات و مباحث در مورد امام مهدی (عج) تعریف می‌شود.

وی گفت: در تعریف مبتنی بر مولفه‌ها و ویژگی‌های اصلی، ابتدا مولفه‌ها و ویژگی‌های اساسی مهدویت را کشف و شناسایی و سپس در مقایسه با دیگر ائمه(ع) عناصر اختصاصی آن استخراج و مبنای تعریف قرار داده می‌شود.

رئیس پژوهشکده مهدویت قم اظهار کرد: با تأملی در آموزه مهدویت می‌توان دریافت که ویژگی‌های اساسی مهدویت رسالت، شکل رهبری و دوره تاریخی و عصر آن حضرت است.

پورسیدآقایی افزود: رسالت حضرت رساندن بشریت به سر منزل مقصود و کمال نهایی و تشکیل حکومت جهانی به حاکمیت امام معصوم بر پایه اسلام، عدالت و قسط است و شکل رهبری حضرت رهبری غایبانه و ناشناس و عصر حضرت دوره‌ای فراتاریخی است.

وی عنوان کرد: تعریف مهدویت به باور و اعتقاد، محدود کردن آن است زیرا برخی از موضوعات مهدویت همچون: همسر یا فرزند داشتن حضرت یا برخی علائم غیر حتمی ظهور و حوادث عصر ظهور و جزئیات رجعت و... اعتقادی نیست یا نیازی به اعتقاد ندارد.

رئیس پژوهشکده مهدویت قم گفت: با توجه به آنچه گفته شد می‌توان مهدویت را به دو صورت تعریف کرد؛ نخست مجموعه موضوعات پیرامون امام مهدی(عج) و دوم اندیشه وجود امام غایب برای رساندن حتمی بشریت به کمال مطلوب و مقصد نهایی و پیروزی حتمی و همیشگی حق بر باطل در سراسر جهان.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: