آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 16 دی ماه 1393 = 06-01 2015

لاریجانی: آقایان تهدید نکنند که کار بی‌ربطی است!

لاریجانی در جلسه علنی امروز مجلس؛ آقایان مجلس را تهدید نکنند که کار بی‌ربطی است!

قوه مقننه مورد حملات دولتی‌ها از سخنگو تا معاون اول قرار گرفت و آن‌ها مجلس را به توپ بستند؛ اما توجه نداشتند که مجلس نه برای اولین ‌بار است که این گونه به توپ بسته می‌شود و نه ‌آخرین بار خواهد بود. مجلس به هیچ وجه در مقابل این تهدیدات عقب‌نشینی نمی‌کند.

بیانیه پنج ماده‌ای دولت و مجلس هم کارساز نبوده است! ماجرا از گزارش دیوان محاسبات شروع شد؛ جایی که این نهاد نظارتی با ارائه مستندات اعلام کرد، دولت ‌غیر قانونی ۴/۱ میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی برداشت کرده است. اعلام این خبر کافی بود، دولتی‌ها به واکنش نشان دادن بیفتند. کنش و واکنش در یک رفتار سیاسی طبیعی است، ولی کنش مجلس با واکنش تهدید‌آمیز دولت همراه بود. این تخلف هر چه بود و یا هر چه شد، با جلسه مشترک دولت و مجلس و صدور یک بیانیه پنج ماده‌ای پایان یافت. مر کلام این بیانیه این بود که پول برداشت شده، اما در جای خوبی مصرف شده است.

به گزارش «تابناک»، مردم تصور می‌کردند‌ دیگر کار تمام است و تهدید و دعوای مجلس و دولت تمام شده است؛ اما این تصور درستی نبود، زیرا روز گذشته و امروز هم این دعوا ادامه پیدا کرد تا بالاخره رئیس مجلس به سخن آید و به دولتی‌ها در این باره انتقاد شدیدی ‌کند.

ماجرای امروز‌ با نطق نادران آغاز شد و وی این گونه شروع کرد: در اردیبهشت سال جاری، گزارشی ارائه ‌و کمیسیون برنامه و بودجه مکلف شد تا برداشت ۴.‌۱ میلیارد دلاری دولت در پایان سال ۹۲ از صندوق توسعه ملی را بررسی کرده و در مورد آن اظهارنظر کند؛ البته در‌‌ همان ایام از دیوان محاسبات و نمایندگان دولت دعوت شد تا توضیحاتی در این باره بدهند.

نماینده دولت علاوه بر اینکه به گزارش دیوان محاسبات صحه گذاشت، ‌اعلام کرد که ‌برداشت این حجم از ذخایر بانک مرکزی، منجر به افزایش ۵ درصدی نقدینگی در دولت شده است؛ بنابراین، کمیسیون وظیفه خود را در این ‌خصوص انجام داد، ولی متأسفانه زمان طولانی شد.

وی تصریح کرد: ولی از زمانی که گزارش‌های مجلس آماده شد، قوه مقننه مورد حملات دولتی‌ها از سخنگو تا معاون اول قرار گرفت و آن‌ها مجلس را به توپ بستند، ولی توجه نداشتند که مجلس نه برای اولین ‌بار است که این گونه به توپ بسته می‌شود و نه ‌این برای بار‌ آخر خواهد بود که به هیچ وجه در مقابل این تهدیدات عقب‌نشینی کند. از این ‌روی، استدعا دارم گزارش ۴.‌۱ میلیارد دلاری که برداشت از صندوق توسعه ملی را محرز می‌کند و پس از آن برای اصلاح و ذخایر ارزی بانک مرکزی برداشت شده است، رسیدگی کند.

نادران افزود: کمیسیون برنامه و بودجه مجلس برای همراهی با دولت، جلسات متعددی گذاشت و دولت در این باره توضیحاتی‌ داد، ولی دیوان محاسبات فرصت پاسخ‌ پیدا نکرد؛ بنابراین، طی توافقی که با جمعی از نمایندگان دولت و کمیسیون برنامه و بودجه‌ شد، در آنجا نیز صحه به برداشت این مقدار از صندوق توسعه ملی گذاشته شد؛‌ اما سخنگوی دولت در یک مصاحبه اعلام کرد، در شرایط موجود که این پول از صندوق توسعه ملی برداشت نشده و از درآمد‌ها بوده که هر دوی آن‌ها کذب است، پس کار مجلس خلاف قانون بوده؛ اما باید به دولت گفت، شما مجلس را متهم به گزارش خلاف قانون می‌کنید، پس اجازه دهید این گزارش قرائت شود.

سخنان نادران‌ البته با واکنش مثبت علی لاریجانی مواجه شد. رئیس مجلس هم که گویی از تهدیدات دولتی‌ها رنجیده خاطر بود، حق را به نادران داد و از برخی ‌مقامات دولتی خواست ‌مجلس را تهدید نکنند و اعلام کرد ‌گزارش تخلف دولت ‌در مجلس قرائت خواهد شد.

او در این باره گفت: «بنده قبلا هم گفته‌ام هیچ تخلفی در کاری که کمیسیون انجام داد نیست و پس از صحبت میان نمایندگان دولت و اعضای کمیسیون، صحت کار آن‌ها محرز شد و یک بند از تفاهم نمایندگان دولت و مجلس هم این است که گزارش دیوان صحیح است.

‌آقایان خارج از مسائل قانونی عمل نکنند و مجلس را هم تهدید نکنند، زیرا کار بی‌ربطی است. کار مجلس نظارت است و گزارش دیوان در کمیسیون بررسی شده و در صحن خوانده خواهد شد».

می‌توان امیدوار بود که سخنان رئیس مجلس، مهر پایانی بر این دعوای میلیاردی دولت و مجلس باشد. می‌توان امیدوار به پایان دعوا بود و ‌آرزو کرد ‌دیگر تخلفی ‌نشود که دعوایی بر سر آن شکل بگیرد. می‌توان همچنان امیدوار بود... .



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: