آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 26 مرداد ماه 1393 = 17-08 2014

زلزله بايد مانند امنيت ملی مورد توجه قرار گيرد

رئيس پژوهشگاه بين‌المللي زلزله‌شناسي و مهندسي زلزله با بيان اينکه يک زلزله قوي مي‌تواند به کلان‌شهرهاي ما آسيب شديدي وارد کند، گفت: زلزله بايد مانند امنيت ملي مد نظر قرار گيرد.

محمدکاظم جعفري در نشست خبري که پيرامون تبيين جايگاه و اهداف کنفرانس بين‌المللي زلزله‌شناسي و مهندسي زلزله برگزار شد، گفت: 25 سال پيش پژوهشگاه بين‌المللي زلزله‌شناسي و مهندسي زلزله با پيشنهاد يونسکو و مصوبه هيأت دولت در سال 68 راه‌اندازي شد و نظر دولت اين بود که يک موسسه جامع در رابطه با زلزله وجود داشته باشد.

وي به زلزله منجيل همان سال اشاره کرد و افزود: اين زلزله نقطه عطفي بود براي اينکه فعاليت‌هاي ما گسترش پيدا کرد و همچنين فعاليت‌ها در زمينه‌هاي مختلف استارت خورد. جعفري ادامه داد: فعاليت‌هاي عمده و متعددي در حوزه مسائل آموزشي و پژوهشي داريم ولي در اين نشست خبري قرار است از يک زاويه ديگر به اين موضوع نگاه کنيم.

وي اضافه کرد: اگر بعد از 25 سال که از شکل‌گيري اين پژوهشگاه مي‌گذرد بخواهيم بگوييم وضعيت چگونه است، نمي‌توانيم خيلي شفاف وضعيت را بيان کنيم.

رئيس پژوهشگاه بين‌المللي زلزله‌شناسي و مهندسي زلزله خاطرنشان کرد: البته اين پژوهشگاه برنامه‌هايي را در دستور کار خود داشته است ولي با توجه به لطف و توسعه شهرنشيني و همچنين رشد جمعيت در سال‌هاي گذشته ريسک و خطر در رابطه با زلزله بسيار بالاست.

وي تأکيد کرد: بايد آسيب‌شناسي اساسي کرد تا مشکل را پيدا کنيم و ببينيم که چرا در يک جايگاه رضايت‌بخش حضور نداريم و بعد از آن ببينيم که چگونه مي‌توانيم با همکاري رسانه‌ها براي بهتر شدن وضعيت گام برداريم و يک محيط ايمن را براي خود و نسل‌هاي آينده ايجاد کنيم.

جعفري اظهار داشت: بايد با رسانه‌ها ارتباط سازمان‌يافته‌تري داشته باشيم و در کنار آنها در راستاي اهداف خود گام برداريم. جعفري با اشاره به زلزله‌هاي مختلفي که در کشور به وقوع پيوسته است، تصريح کرد: در بحث زلزله فراموشي به سرعت ايجاد مي‌شود و زلزله زود از خاطره‌ها بيرون مي‌رود.

وي در ادامه به مشکل کمبود آب و همچنين مشکلات درياچه اروميه اشاره کرد و افزود: در بحث مشکلات کمبود آب و مشکل درياچه اروميه اگر به صورت ريشه‌اي با موضوع برخورد کرده بوديم شايد امروز با مشکل کمبود آب مواجه نبوديم. در بحث زلزله هم به همين صورت است و اگر با مشکلات ريشه‌اي برخورد شود در اين رابطه هم مشکلي وجود نداشته باشد.

وي اضافه کرد: پژوهشگاه در بحث آموزش همگاني کار خود را با وزارت آموزش و پرورش انجام داده و در کتاب‌هاي درسي شاهد اين موضوع هستيم،‌ در موارد ديگر هم کارهايي انجام شده و پروژه‌هايي را با مدارس، بيمارستان‌ها براي بهسازي و مقاوم‌سازي ساختمان‌ها داشته‌ايم و در بحث‌هاي مربوط به سياست‌گذاري نيز فعاليت‌هاي خوبي شکل گرفته و با همکاري با نمايندگان مجلس مصوبه‌هاي مورد نياز مشخص شده است.

رئيس پژوهشگاه بين‌المللي زلزله‌شناسي و مهندسي زلزله تصريح کرد:‌ پژوهشگاه به عنوان يک موسسه علمي سعي کرده ارتباط خود را با جامعه، ‌مردم، مسئولان، مجلس و مجمع تشخيص مصلحت حفظ کند. وي خاطرنشان کرد: نه اينکه تلاش براي کاهش ريسک زلزله نشده ولي به نظر مي‌رسد با توجه به گسترش جمعيت و شهرها ريسک بالاتر رفته است. جعفري اضافه کرد: سعي داريم با رسانه‌ها به صورت پيوسته، ادواري و ... ارتباط داشته باشيم تا بتوانيم مشکلات مربوط به بحث آسيب‌هاي زلزله را کمتر کنيم. وي به ايمني ساختمان‌ها به عنوان يکي از عوامل مهم در کاهش آسيب‌ در زمان وقوع زلزله اشاره کرد و گفت: ما بايد متقاضي ايمني ساختمان باشيم و در خريد ساختمان ايمني را در نظر بگيريم زيرا اگر ما به ايمني ساختمان توجه نکنيم سازنده هم ايمني ساختمان را در نظر نمي‌گيرد.

وي اضافه کرد: اميدواريم کلان‌شهرهاي ما دچار زلزله‌هاي قوي نشوند زيرا اين موضوع آسيب‌هاي شديدي را به کشور خواهد زد ،‌زلزله بايد مانند موضوع امنيت ملي مد نظر قرار گيرد زيرا اگر اتفاق ناگواري رخ دهد نتايج آن کمتر از مباحث مربوط به امنيت ملي نيست.

وي خاطرنشان کرد‌: موضوع پژوهش‌هاي ما به جان و مال مردم بستگي دارد و دادن اعداد و ارقام از تعداد کشته‌ها در زلزله نمي‌تواند کمکي به کسي کند و ما بايد به دنبال يک راهکار مناسب براي پيشگيري از زلزله باشيم و بايد راه‌حل هاي جديدي براي اين موضوع پيدا کنيم زيرا اعداد و ارقام فقط حساسيت مردم را بيشتر مي‌کند.

وي خاطرنشان کرد: بايد نظارتي دقيق روي ساخت و سازها باشد تا ساختمان‌هاي ناامن به جاي ساختمان‌هاي امن در اختيار مردم قرار نگيرد و مردم همه بايد به اين مسئله کمک کنند.

جعفري در خاتمه به سفرهاي اخير در کشور و ازدحام خودروها در جاده‌ها اشاره کرد و افزود: مردم در آن زمان فقط به خاطر تفريح از شهرها خارج شدند حال فکر کنيد يک هشدار جدي به آنها براي خروج از شهر داده شود آن وقت فاجعه خيلي بيشتر از اين چيزي خواهد شد که در سفرهاي اخير ديديم.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: