آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 8 تیر ماه 1393 = 29-06 2014

مخالفت با ارتقاع سطح روابط با انگلیس

به گزارش رادیو فرانسه، پاسدار اسماعیل کوثری- عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اسلامی، در گفت‌وگو با سامانه خبری "دانا"، درواکنش به مسئله بازگشایی دوباره سفارت خانه انگلیس در تهران گفته است: " هم مجلس و هم دولت در چارچوب قانونی که مجلس بعد ازفتنه 88 تصویب کرده و به دولت ابلاغ شده باید حرکت کنند".

وی می گوید: مجلس در دوره هشتم، سطح روابط با انگستان را مشخص کرد و میزان حضور انگلیسی‌ها را از سطح سفیر به کاردار تغییر داد.

پاسدار کوثری با اشاره به «نقش آفرینی انگلیس و غربی‌ها درفتنه 88» خاطرنشان ساخته است که «انگلیس چون در فتنه 88 به طور مستقیم حضور فعال داشت و بعد از آن متوجه شد که چه اشتباه بزرگی مرتکب شده، تصمیم گرفت که نیروهایش را از کشور خارج کند والان دوباره تصمیم به بازگشت گرفته است».

کوثری ضمن تأکید بر «سوابق و کارنامه انگلیسی ها در گذشته» تصریح کرده است که مجلس فقط در خصوص کاردار انگلیس مجوز داده و هیچکس هم نمی تواند خلاف قانون عمل کند.

این سخنان در حالی ایراد می شود که دو هفته پیش یک سردار دیگر نماینده مجلس به نام محمد جواد کریمی قدوسی- نماینده مشهد درمجلس، نیز با انتقاد از شعار اعتدال گرایی حسن روحانی، رئیس دولت یازدهم را به «دادن اطلاعات ففهی به انگلیسی‌ها متهم کرده بود».

این نماینده، در روز بیست وپنجم خرداد ماه- پانزده ژوئن، در نطق میان‌دستور خود در جلسه علنی مجلس خطاب به حسن روحانی گفته بود «آیا بنا ندارید براساس رساله دکترای خود در دانشگاه گلاسکوی انگلیس که به موضوع تعطیلی احکام شریعت اسلامی ارائه دادید و اطلاعات مهمی را از حوزه فقه و فقاهت در اختیار انگیسی‌ها قرار دادید، با شعاراعتدال، فرقه گرائی جدیدی پایه گزاری کنید؟».

وی گفته بود که «یک بار برای همیشه بگوئید زیر لحاف اعتدال چه می گذرد؟».

یک روز پس از سخنان سردار قدوسی و متهم کردن حسن روحانی به «دادن اطلاعات مهم به انگلیسی ها»، چهارده تن از نمایندگان مجلس اسلامی در یک واکنش جمعی از سخنان وی انتقاد کردند.

نماینده اردبیل در مجلس، سخنرانی سردار قدوسی را «شرم آور و وقیحانه» توصیف کرده وگفته بود: «متأسفم که آقایان معتدل مجلس اجازه ندادند تا ما پاسخ این نطق زشت و بی‌ادبانه را بدهیم».

و بالاخره به گزارش سامانه خبری "تسنیم"- نزدیک به اصولگرایان، مهدی دواتگری- رئیس کمیته مطالبات ملی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می‌گوید: اگر بنا باشد ایران غرامتی به انگلیس پرداخت کند، انگلیس نیزغرامت خسارت های وارده به ایران در جنگ‌های جهانی اول و دوم را بپردازد.

مهدی دواتگری با اشاره به درخواست غرامت از سوی انگلیس درمورد خسارات وارده به سفارت این کشور در تهران، گفت: درجریان این قضیه اگر قرار باشد جمهوری اسلامی خسارتی بابت سفارت انگلیس پرداخت کند، جدا از اینکه شاهد حمله به سفارت ایران در لندن بودیم، در جریان جنگ جهانی اول و دوم نیز خسارت های سنگینی از لحاظ انسانی و مالی به کشورمان وارد شد و اگر بناست خسارتی مطالبه شود، دولت انگلیس نیز باید خسارت های وارده به ایران را، هم در جریان جنگ های جهانی اول ودوم و هم خسارت‌های وارده به سفارت ایران در لندن را پرداخت کند.



مهدی June 29, 2014 05:16 PM

دوست عزیز ارتقاء فاقد عین است با حمزه نگاشته میشود
باتشکر از سایت خوب شما جهت بهبود خدمات شما عرض شد و قصد دیگری نبوده و نیست

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: