آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 4 فروردین ماه 1393 = 24-03 2014

"مولداوی" مقصد بعدی ارتش متجاوز روسیه

با بالا گرفتن بحران کریمه و تصرف سنگر به سنگر پایگاه های دولتی و نظامی آن شبه جزیره توسط نیروهای نظامی ارتش روسیه، ناتو و در صدر آن رهبران کشورهای غربی از این موضوع نگران اند که نیروهای نظامی روس جمهوری "مولداوی" را مقصد بعدی خود قرار دهند و سعی نمایند سناریوی "کریمه" را در مورد آن منطقه نیز عملی کنند.

به گزارش "تدبیر"، پس از تصرف پایگاه نظامی "بلبک" در کریمه توسط نیروهای ارتش روسیه و ابراز نگرانی کاخ سفید و مقام های اتحادیه اروپا از خسارات احتمالی وارده به تجهیزات نظامیان اوکراینی از سوی نیروهای روسیه، مقام های ناتو می گویند سربازان روسی می توانند در صورت دستور مسکو تا منطقه "ترانس نیستریا" پیش روی کنند.

این منطقه جدایی طلبان زیادی را در خود جای داده است و احتمال تکرار رویدادی مشابه "کریمه" در مورد آن وجود دارد. ترانس نیستریا در شرق جمهوری مولداوی قرار دارد و بسیاری از اقلیت های قومی روس در آن جا زندگی می کنند. این منطقه تحت حمایت اقتصادی مسکو قرار دارد و در سال 2006 میلادی مردم آن در یک همه پرسی با بیش از 90 درصد آرا موافقت خود با الحاق به روسیه را اعلام کردند. از آن زمان مذاکرات طولانی و بی نتیجه میان نمایندگان مولداوی، روسیه، ترانس نیستریا و اوکراین در مورد خودمختاری آن منطقه در جریان بوده است.

ژنرال "فیلیپ بریدلاو" فرمانده ارشد نیروهای ناتو ضمن ابراز نگرانی از تحرکات نیروهای ارتش روسیه گفته است که این نیروها از 10 روز گذشته حجم و حضور خود در مرز با اوکراین را "بسیار، بسیار، بسیار" افزایش داده اند و آماده اقدام نظامی هستند. افزایش حضور نظامی نیروهای روسیه تنها نگرانی ناتو و اتحادیه اروپا را موجب نشده بلکه امریکایی ها نیز به دقت تحولات آن ناحیه را رصد می کنند. به گزارش روزنامه "گاردین"، "تونی بلینکن" مشاور معاون رییس جمهوری امریکا رد امور امنیت ملی در مصاحبه با شبکه خبری "سی ان ان" اظهار داشته که دولت امریکا در مورد تحرکات نیروهای روسیه به شدت نگران است.

الحاق "کریمه" به مسکو در هفته گذشته گمانه زنی ها در مورد نامعلوم بودن حرکت بعدی "ولادیمیر پوتین" رییس جمهوری روسیه را افزایش داده بود. همزمان با گسترش نگرانی ها "ولادیمیر چیزوف" سفیر روسیه در اتحادیه اروپا در مصاحبه با شبکه خبری "بی بی سی" اظهار داشته روسیه قصد اجرای برنامه های "توسعه طلبانه" ارضی را ندارد. با این حال مقام های اتحادیه اروپا گمان می کنند که "پوتین" در سودای الحاق مناطق بیش تری از جمله شرق و جنوب اوکراین به فدراسیون روسیه است تا نفوذ خود را در حوزه دریای سیاه افزایش دهد.

در همین راستا "ژان کلود ژانکر" نخست وزیر پیشین لوکزامبورگ و نامزد بعدی ریاست کمیسیون اروپایی در مصاحبه با روزنامه آلمانی "ولت ام زونتانگ" نسبت به تحرکات دولت روسیه در منطقه هشدار داده و از مولداوی به عنوان "قربانی بعدی" طرح الحاق به روسیه یاد کرده است. به گزارش روزنامه گسیدنی هرالد مورنینگ" او در این مورد افزوده است :"پس از رویدادهای اوکراین اکنون زمان آن فرارسیده که اروپایی ها هر چه سریعتر توافق نامه ای را با مولداوی ظرف مدت هفته آینده امضا نمایند."



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: