آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 26 اسفند ماه 1392 = 17-03 2014

جزئيات خرابکاری در تأسيسات هسته ای اراک

خبرگزاري آريا- معاون سازمان انرژي اتمي جزئياتي از خرابکاري در تأسيسات هسته اي اراک ارائه کرد.
به گزارش خبرگزاري آريا،زارعان با اشاره به اقدامات سازمان انرژي اتمي در آزمايش فني تجهيزات مربوط به تأسيسات هسته‌اي گفت: در رصد هوشمندانه متوجه شديم در شماري از پمپ‌هاي مدار دوم طرح "آي آر 40 " اراک به صورت مکانيکي چند عمليات شده بود تا بتوانند در آينده در فرايند فعاليت نيروگاه، اختلال ايجاد کنند اما پيش از استفاده از آن، اين خرابکاري کشف و خنثي شد.
وي افزود: معمولا برخي تجهيزات خود را از طريق پيمانکاران تأمين مي کنيم؛ اين اقدام نيز به دست يکي از پيمانکاران ناآگاه انجام شد، گرچه عامل اصلي، بيگانگان بودند و آن پيمانکاران نقش خاصي نداشتند و از ناآگاهي يا بي‌اطلاعي آنان سوء استفاده شده بود.
زارعان همچنين با اشاره به فعاليت آزمايشگاه‌هاي ضدخرابکاري در حوزه‌هاي مکانيکي، شيميايي و الکترونيک در سازمان انرژي اتمي گفت: همکارانم در اين آزمايشگاه‌ها و رصد تجهيزات، هر يک از تجهيزات را قبل از استفاده آزمايش مي‌کنند و از اين طريق توانستند اين خرابکاري را کشف کنند.
وي افزود: اين نخستين اقدام خرابکارانه بيگانگان در تأسيسات هسته اي ما نيست و از چند سال قبل تاکنون با شمار قابل توجهي از اين اقدامات مواجه بوديم که همه شناسايي و خنثي شده است اما دليلي نبود که بخواهيم اعلام کنيم.
معاون سازمان انرژي اتمي همچنين گفت: مسئولان امريکايي آشکارا اعلام کرده‌اند که اگر بتوانند حتي پيچ و مهره‌هاي صنعت هسته‌اي ما را باز مي‌کنند اما نتوانستند که اگر مي‌توانستند تا به حال انجام مي دادند.
وي افزود: به لطف الهي و با اقدامات هوشمندانه همکارانم در حوزه امنيتي و نيز با همکاري ديگر همکاران، از جمله وزارت اطلاعات، اين خرابکاري‌ها کشف و خنثي شد.
زارعان با اشاره به رويکرد دستگاه‌هاي اطلاعاتي بيگانه براي کند کردن فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي کشورمان، اختلال در اين فعاليت ها را از روش‌هاي آنان دانست.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: