آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 4 آذر ماه 1392 = 25-11 2013

کری: بدون راستی آزمایی، توافقی وجود نخواهد داشت

تازه دشواری‌ها شروع شده است

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا که در حصول توافق ژنو یکی از طرف‌های اصلی مذاکرات بود، هشدار داده است که نباید تلاش‌ برای دستیابی به یک توافق جامع و قطعی با رژیم ایران کاهش یابد.

کری که روز یکشنبه در بازگشت از ژنو به سوی آمریکا توقف کوتاهی در لندن داشت گفت که "بخش واقعاَ دشوار ماجرا تازه شروع می‌شود."

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری ای.بی.سی، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که توافق هسته‌ای صورت گرفته در ژنو گفتار و نیات رژیم ایران را می‌سنجد.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: اکنون بحث واقعا دشوار آغاز می‌شود و آن تلاش‌ها برای رسیدن به یک توافق جامع است که نیازمند گام‌های بزرگی از نظر راستی آزمایی، شفافیت و پاسخگویی خواهد بود.

کری افزود: ما باید گفتار و نیات رژیم ایران را بدون تظاهر و بدون خیالات بیازماییم. این یک مسیر بسیار دشوار است.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: من معتقدم ما نشان خواهیم داد که این رویکرد توانایی این را دارد که حمایت بیشتر و گسترده‌تری را در این زمینه که آیا رژیم ایران واقعا به تعهداتش عمل خواهد کرد یا خیر، جلب کند.

وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به سوالی درباره برچیده نشدن سانتریفیوژهای هسته‌یی در ایران طبق توافق صورت گرفته بین دو طرف گفت: حقیقت این است که ما بازرسی‌های روزانه خواهیم داشت. این گام بعدی است.

کری در پاسخ به سوالی درباره اظهارات متناقض مقامات آمریکایی و مقامات رژیم ایران درباره غنی‌سازی اورانیوم و اینکه آیا آمریکا این حق را به رسمیت می‌شناسد، ‌گفت نه حقی برای غنی‌سازی وجود ندارد. ما حق غنی‌سازی را به رسمیت نمی‌شناسیم. توافقی برای اینکه آنها می‌توانند غنی‌سازی کنند وجود ندارد.

کری علاوه بر آن روز یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری سی.ان.ان گفت که مسئله اصلی در توافق هسته‌ای با رژیم ایران اعتماد نیست، بلکه راستی آزمایی این است که تهران چشم‌انداز دسترسی به تسلیحات هسته‌ای را کنار می‌گذارد.

وزیر امور خارجه آمریکا با تاکید بر اینکه بدون راستی آزمایی، توافقی وجود نخواهد داشت گفت که "راستی آزمایی کلید است" و افزود که آمریکا "با چشم‌هایی کاملا باز" وارد مذاکرات با رژیم ایران می‌شود و "ما هیچ توهمی نداریم."




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: