آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 16 اسفند ماه 1391 = 06-03 2013

کودتای قیمت ها و عدم شور لازم انتخاباتی

کودتای قیمت ها و تصمیمات ناپخته دلیل عدم شور لازم انتخاباتی در کف جامعه است

متکی در پاسخ به خبرنگار بی باک اظهار داشت: کودتای قیمت ها و تصمیمات ناپخته ای که طی یکسال اخیر در برخی از حوزه ها اتخاذ شد و تصمیماتی که می باید اتخاذ می شد اما نشد، دلیل عدم جوشش و شور لازم در بین مردم برای انتخابات است.

متکی داوطلب انتخابات ریاست جمهوری بعدازظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به خبرنگار بی باک در خصوص فضای انتخاباتی کشور اظهار داشت: کودتای قیمت ها و تصمیمات ناپخته ای که طی یکسال اخیر در برخی از حوزه ها اتخاذ شد و تصمیماتی که می باید اتخاذ می شد اما نشد، دلیل عدم جوشش و شور لازم در بین مردم برای انتخابات است.
به گزارش سرویس سیاسی بی باک، اولین نشست خبری منوچهر متکی نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری با حضور جمعی از خبرنگاران داخلی و خارجی در سالن همایش های موسسه فرهنگی سید الشهدا برگزار شد.
منوچهر متکی در پاسخ به سئوال خبر نگار بی باک مبنی بر ارزیابی وی از فضا و جریان های انتخابات آتی ریاست جمهوری اظهار داشت: هنوز در کف جامعه ما جوشش و شور لازم برای انتخابات دیده نمی شود و این وضعیت ناشی از شرایطی می باشد که در یکسال اخیر برای مردم پدید آمده است.
وی در ادامه عنوان کرد: کودتای قیمت ها و تصمیمات ناپخته ای که طی یکسال اخیر در برخی از حوزه ها اتخاذ شد و تصمیماتی که می باید اتخاذ می شد اما نشد، دلیل عدم جوشش و شور لازم در بین مردم برای انتخابات است.
وزیر سابق امور خارجه کشورمان در ادامه به خبرنگار بی باک گفت: در حال حاضر باید شرایطی را پدیدار کرد تا مردم که در واقع نگرانی های خاص خودشان را دارند به صحنه آیند و ما گمان می کنیم که با ترسیم شرایط جدید به افق ها و سیاسیت های جدید می توانیم مشکلات را حل کنیم.
وی در ادامه اظهار داشت: بخشی از مشکلات و شرایط موجود برآمده از فشارهای خارجی و بخشی از آن تاثیر گذاری اقتصاد جهانی است و بخش دیگری از آن نیز ناشی از سوء تدبیرهاست که مردم ما به این توجه دارند.
متکی همچنین افزود: باید این امیدواری را در جامعه القاء کنیم که سوء تدبیر ها به حسن تدبیر بدل بشود و ما فکر می کنیم که در نیمه دوم فروردین ماه آرام آرام در بدنه جامعه بحث های انتخابات و فضای انتخابات را ما مشاهده خواهیم کرد.
متکی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا امکان کناره گیری شما به نفع دیگر اعضای ائتلاف 4 گانه جبهه پیروان وجود دارد یا خیر، اظهار داشت: بحث کاندیداتوری ما تابعی از متغیر کاندیداتوری دیگری نیست و بحث هایی همچون همراهی و هماهنگی مطرح است. اما باید منتظر بمانیم، باید بگویم که تا نیمه اردیبهشت ماه صبر خواهیم کرد، عجله نکنید.
* برای ورود به انتخابات با هیچ کس رایزنی نکردم
متکی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری با احزاب و چهره های شاخص اصولگرا هماهنگ خواهید بود، گفت: به اعتقاد بنده هماهنگی برای ائتلاف سیاسی زود است و این موضوع باید اوایل فروردین ماه یا نیمه اردیبهشت مطرح شود تا ببینیم چه کسانی به صورت جدی وارد انتخابات می شوند و اقبال اولیه شامل چه کسانی است. شاید در آن زمان زمینه هایی برای بحث ائتلاف مورد بررسی قرار گیرد و شاید هم به وجود نیاید، البته در شرایط کنونی پرداختن به این مسائل زود است.
وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا به تازگی با محمود احمدی نژاد دیداری داشته اید یا نه، اظهار داشت: بنده از زمانی که از وزارت امور خارجه خارج شدم، هیچ دیداری با رئیس جمهور نداشته ام.
متکی همچنین در خصوص پیوستن خود به ائتلاف سه گانه اصولگرایان تصریح کرد: مجموعه های دیگری وارد عرصه انتخابات شدند. شاید مدل خوبی را نیز طراحی کرده باشند، اما این ریسک پذیری است و اینکه تا آخر چه اتفاقی می افتد و چه کسانی به چه مجموعه هایی اضافه می شوند باید تا آخر فروردین و یا نیمه اول اردیبهشت منتظر بمانیم و همانطور که گفتم این مباحث را هم اکنون زودهنگام می دانم.
نائب رئیس جبهه پیروان خط امام رهبری درباره اینکه از بنی صدر و قائله 14 اسفند چه درسی می توان گرفت، افزود: حوادث 14 اسفند 1360 حادثه تلخی بود، مردم در آن دوران با شوق انقلابی اولین رئیس جمهور را انتخاب کرده بودند، امابه فاصله کوتاهی رئیس جمهور منتخب مردم چالش هایی را برای نظام پدید آورد. البته ما به شکل هایی و دوره هایی شاهد این برنامه ها و چالش ها بودیم که باید تمامی آنها مورد بررسی قرار بگیرد.
متکی با تاکید بر اینکه جایگاه رئیس جمهور در قانون اساسی مشخص است افزود: ارتباط رئیس جمهور و باقوا، ارتباط رئیس جمهور با رهبری مشخص است و ما باید این آسیب شناسی را انجام دهیم که چرا در مقاطعی شاهد برخوردهایی از سوی دولت بودیم. در نظام جمهوری اسلامی رهبری جایگاه ایدئولوژیک دارد و دولت مسئولیت مکتب سازی را برعهده ندارد. بیراهه رفتن می تواند بزرگترین انحراف معرفی شود.
* به هیچ وجه جنجال سازی بین اصولگرایان نمی پسندم
نامزد انتخابات یازدهم ریاست جمهوری در ادامه با بیان اینکه بنده به هیچ وجه جنجال سازی بین اصولگرایان نمی پسندم، اظهار داشت: مجموعه ای از دوستان احساس وظیفه کردند و وارد عرصه شدند. ضمن آنکه از بینش های لازم برخوردارند و امیدوارم در جهت حرکت به سوی افق های روشن تر پیش رویم.
خبرنگاری از متکی سوال کرد به نظر شما آیا نمایندگان موسوی، کروبی و خاتمی می توانند در انتخابات ریاست جمهوری نامزد معرفی کنند، که وی در پاسخ گفت: شما از این افراد و هواداران آنها به عنوان اقلیت نام بردید، اقلیت به معنی اینکه کسانی نباید در حاکمیت نباشند نیست. تجربه کشور ما نشان داده است که در تمامی انتخابات چه در مجلس و چه در ریاست جمهوری افراد با رای مردم انتخاب شده اند. انتخابات آزاد یعنی همین نگاه های متفاوت. وارد صحنه می شوند و این مردم هستند که آنها را برمی گزینند و به خوبی دیدیم که جریان های مختلف سیاسی در این مدت سرکار آمدند.
"این نشان دهنده ظرفیت بالای جامعه و نظام است. در انتخابات 88 نیز نشاط کاملی در جامعه حاکم بود اما حوادث بعد از پایان را ی گیری شروع شد."
متکی با بیان اینکه بنده مدافع حضور سلایق گوناگون در عرصه سیاسی و انتخاباتی هستم افزود: هر جریانی که در چارچوب نظام باشد، می تواند افرادی را وارد عرصه انتخابات کند. اما درباره افرادی که شما از آنها نام بردید، باید بگویم نهاد قانونی باید بررسی های نهایی را انجام دهد. هر کدام از آنها تایید نهادهای مربوطه را گرفتند می توانند نامزد انتخابات شوند.
بر اساس گزارش تسنیم، وی در پاسخ به این سوال که آیا قبول دارید انتخابات مجلس نهم انتخابات درون خانوادگی بین جریان اصولگرا بود؟ اظهار داشت: انتخابات مجلس نهم با نشاط و با حضور همه جریانها برگزار شد. در این انتخابات برخی از نمایندگانی که سابقه نمایندگی داشتند نتوانستند به مجلس راه یابند و ما در این دوره بیشترین تغییر را نسبت به دوره هشتم شاهد بودیم.
عضو شورای مرکزی جبهه پیروان خط ا مام و رهبری اذعان داشت: اینکه جریانی بگوید در مجلس نهم وزن کمتری پیدا کرده است، نباید آن را به حساب رقابت محدود در آن انتخابات بگذارد.
* ورود من در عرصه انتخابات قطعا برای نقش آفرینی در انتخابات است
وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا حاضر هستید در انتخابات ریاست جمهوری به نفع کسی که برنامه های شما را داشته باشد کناره گیری کنید؟ گفت: مقبولیت را مردم تعیین می کنند و باید روش های درست و علمی برای این مقبولیت ها انجام شود. البته بنده باید توصیه ای داشته باشم و آن توصیه آن است که افراد و نامزدها خیلی شتاب زده وارد نتایج انتخابات نشوند. مردم هنوز اراده شان نشان نداده اند.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم اظهار داشت: نمی شود از هم اکنون برای نتیجه ائتلاف در انتخابات و یا کناره گیری به نفع کسی تصمیم گیری کرد. ورود من در عرصه انتخابات قطعا برای نقش آفرینی در انتخابات است و حتما به تلاش های خودم ادامه خواهم داد.
متکی اضافه کرد: نمی توانیم به نفع کسی که هنوز مقبولیت او مشخص نیست و یا از ریسک پائینی در انتخابات برخوردار است کناره گیری کنیم.
وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در صورت پیروزی در انتخابات سیاست خارجی دولت های نهم و دهم را ادامه خواهید داد گفت: در حوزه سیاست خارجی این دولت ها من اشکالاتی را در روش ها می بینم، روش ها درست نبوده است. البته از دولت دهم به بعد رویکردهای متفاوتی اتخاذ شده است که باید این رویکردها مورد بحث قرار گیرد که من نیز به آنها نقدهایی دارم.
عضو شورای مرکزی جبهه پیروان خط امام و رهبری در پاسخ به این سوال که آیا برای کاندیداتوری خود در انتخابات با چهره های شاخص اصولگرا منجمله روحانیت دیدار و رایزنی داشته اید یا نه، گفت: من برای ورود به انتخابات با هیچ کس رایزنی نکردم.
وزیر سابق امور خارجه کشورمان درباره اینکه آیا در صورت پیروزی در انتخابات از رهبری خواهید خواست که اختیارات رئیس جمهور را در مسئله هسته ای افزایش دهد، یا نه، گفت: روش های ما در سیاست خارجی مشخص است. نقش و جایگاه رهبری نیز در نظام اسلامی مشخص است. ما براساس قانون حرکت خواهیم کرد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: