آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 22 آبان ماه 1391 برابر با 2012 Monday 12 November

نفس های آخر تئاتر مستقل در ایران

شهرزاد نیوز: هنوز یک هفته از سخنان منیژه حکمت، کارگردان سینما، مبنی بر نابودی سینمای مستقل در ایران نگذشته، نمایندگان 14 صنف خانه تئاتر نیز در نشست فوق‌العاده خود اعلام کردند که تئاتر کشور از هم پاشیده است.

در این جلسه ، که شب 20 آبان در سالن اصلی تئاتر شهر برگزار شد، هنرمندانی چون عزت‌الله انتظامی، اکبر زنجانپور،محمد حاتمی،‌ منیژه محامدی، بهزاد فراهانی، هنگامه مفید، اصغر همت، ایرج راد، آناهیتا نعمتی، محمد یعقوبی، پیام دهکردی،‌ آیدا کیخایی، حمیدرضا نعیمی و... شرکت داشتند.

به گزارش ایلنا، ابتدا بهزاد فراهانی طی سخنانی گفت که نظم تئاتر کشور از هم پاشیده و این به هم پاشیدگی تنها به گروه‌های نمایشی یا کارگردانان مربوط نیست. وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما همواره اعتراض‌ها و مشکلات را با مسئولان در میان گذاشته‌ایم، اما با لبخند ملیح آن‌ها مواجه شده‌ایم که قول داده‌اند کارهایی انجام خواهند داد، ولی كاری صورت نگرفته است.

سپس ایرج راد، مدیرعامل خانه تئاتر، ضمن اشاره به این که بیان مسائل و مشکلات هنرمندان تئاتر دیگر امری تکراری شده است، به عدم دریافت حقوق تعدادی از بازیگران اشاره کرد و گفت که متاسفانه تلاش‌ها و نامه نگاری ها تا به امروز به هیچ نتیجه ای نرسیده و حتی پاسخ‌نامه ها نیز داده نمی‌شود.

هوشمند هنرخواه نیز ضمن اشاره به تناقض‌های موجود در گفته‌های مدیر مرکزهنرهای نمایشی درخصوص آمار حمایت‌های این مرکز، گفت: ایشان می‌گویند از 128 اثر نمایشی حمایت مالی شده است، ولی طبق بررسی‌های ما تا همین امروز در بهترین حالت بیشتر از 44 اثر مورد حمایت قرار نگرفته است.

وی افزود که سلیقه‌ای عمل کردن شورای حمایت مسئله دیگری است؛ گرچه این نکته را نبایداز یاد برد که نام این شورا بسیار برخوردنده است، اهالی هنر تئاتر یتیم نیستند که نیاز به قیم و حمایت داشته باشند.

در حاشیه صحبت‌های اعضای خانه تئاتر، اكبر زنجانپور که به نشانه اعتراض قصد ترك سالن را داشت، پیش از خروج از سالن اصلی تئاتر شهر خطاب به اعضای هیأت رئیسه و هنرمندان تئاتر، گفت: حالتی که در این مراسم غالب شده است، این را می‌رساند که ما به عنوان هنرمندتئاتر باید از مسئولین بترسیم و نوكر خوبی باشیم و به گونه‌ای رفتار كنیم كه آن‌ها هم اربابان خوبی باشند و به ما پول بدهند!

وی ادامه داد: تئاتر اصلا احتیاجی به این حرف‌ها ندارد و نیاز ندارد دنبال پول باشد، تفکر و وظیفه تئاتر چه شده است؟ چرا تئاتر کار می‌کنیم؟ برای اینکه به ما پول بدهند؟ به این شكل می‌خواهم هفتادسال سیاه ندهند.

نصرالله دلاوری نیز گفت: بارها در جلسات مشترك با مدیرعامل خانه تئاتر تأكید كرده‌ام كه ما هنرمند هستیم، می‌توانیم بنویسیم، بازی و كارگردانی كنیم؛ اصلا نیازی به این حرف‌ها نداریم، چرا باید نوكری دولت را بكنیم؟

پس از بیان این اعتراض‌ها اكبر زنجانپور و عزت‌الله انتظامی جلسه را ترك كردند.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved