آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 1 شهریور ماه 1391 برابر با 2012 Wednesday 22 August

نگرانی از سرمای زودرس در مناطق زلزله زده

رئيس جمعيت هلال احمر با اشاره به اينكه در حال حاضر بارندگي و سرماي زودرس نگراني اصلي زلزله زدگان آذربايجان است گفت: ما همواره در مواقع بحران و حوادث طبيعي آمادگي پذيرش كمكهاي بين‌المللي را داريم اما در اين مورد اعلام كرديم نيازي به كمكهاي اوليه مانند چادر و مواد غذايي نيست اما كمكهاي بعدي را مي‌پذيريم.
به گزارش مهر، ابوالحسن فقيه در خصوص آخرين اقدامات امدادگران هلال احمر در مناطق زلزله‌زده گفت: 10 روز پيش زلزله‌اي به بزرگي 6 و2/6 ريشتر در اعماق دروني زمين چهار شهرستان (اهر، ورزقان، هريس و تبريز) در آذربايجان شرقي را لرزاند.
تخريب 100 درصدي 46 روستا
وي با بيان اينكه بر اساس آمار بنياد مسكن، 276 روستا بين 20 تا 100 درصد تخريب شده‌اند افزود: بر اساس آمارهاي موجود 46 روستا به صورت صددرصدي تخريب شد.
رئيس جمعيت هلال احمر با بيان اينكه بيش از يك‌هزار پس‌لرزه در اين مناطق به ثبت رسيده است اظهار داشت: آخرين پس‌لرزه در ساعت 9:18 صبح امروز به قدرت 3،6 ريشتر رخ داد و اين تعداد پس‌لرزه تا كنون بي‌نظير بوده است.
فقيه با اشاره گسترش و پراكندگي زلزله آذربايجان تصريح كرد: اين زمين‌لرزه تا شعاع 150 كيلومتري را لرزاند و پس از اعلام وقوع زمين‌لرزه امدادگران از استان‌هاي آذربايجان‌غربي، شرقي و اردبيل به منطقه اعزام شدند.
نجات 771 تن از زير آوار
وي با بيان اينكه امدادگران به دو هزار و 607 تن آسيب ديده امدادرساني كردند افزود: از اين ميان امدادگران 771 تن را از زير آوار بيرون كشيدند.
رئيس جمعيت هلال احمر با بيان اينكه پس از اتمام عمليات جستجو و نجات بحث اسكان و تغذيه اضطراري از ساعات اوليه يكشنبه يعني روز بعد از زلزله در دستور كار قرار گرفت گفت:‌براي ساماندهي اين مرحله يك هزار و 160 امدادگر از 11 استان به منطقه اعزام شدند.
فقيه با بيان اينكه تاكنون 25 هزار و 628 تخته چادر ميان زلزله‌زدگان توزيع شده است گفت: بر اساس پروتكل‌هاي جهاني، هلال‌احمر در مناطق روستايي براي هر خانواده يك چادر و در مناطق شهري نيز اردوگاه اسكان اضطراري ايجاد كرده است.
وي با بيان اينكه 66 هزار ست اقلام زيستي در ميان زلزله‌زدگان توزيع شده است، اظهار داشت: امدادگران در حال حاضر در مناطق زلزله‌زده حضور دارند.
كانكس و حمام نياز است
فقيه با بيان اينكه بر اساس دستور العمل‌ها تامين سرويس بهداشتي و حمام بر عهده جمعيت هلال احمر نبوده و نيست، گفت: با اين حال به دليل نياز مبرم مردم بلافاصله جمعيت هلال احمر نسبت به تامين و ارسال سرويس‌هاي بهداشتي اقدام كرد اما از آنجايي كه اين مسئله بر عهده هلال احمر نبوده و نيست، طي فراخواني توانستيم يك هزار و 264 چشمه سرويس بهداشتي به منطقه اعزام كنيم.
كمك‌هاي 8 ميلياردي مردم به زلزله زدگان

فقيه همچنين در مورد كمك‌هاي مردمي با بيان اينكه از روز اول شماره حسابي به نام جمعيت هلال احمر براي واريز كمك‌هاي نقدي مردم اعلام شد، تصريح كرد: مردم تا كنون شش ميليارد و 500 ميليون تومان به شماره حساب جمعيت هلال احمر واريز كرده‌اند.
وي با بيان اينكه جمعيت هلال احمر براي دريافت كمك‌هاي مردم در دو مرحله در عيد فطر و روز قدس كمك‌هاي صندوقي برپا كرده بود گفت: در روز قدس و عيد فطر نيز مردم يك ميليارد و 375 ميليون تومان براي زلزله‌زدگان پرداخت كردند و كمك‌هاي غير نقدي مردم نيز به 500 تن رسيد.
فقيه همچنين با بيان اينكه اسكان دائمي زلزله‌زدگان بر عهده بنياد مسكن است يادآور شد: از آنجايي كه تامين مسكن بر عهده بنياد مسكن است، جمعيت هلال احمر در نظر دارد كمك‌هاي مردمي را در بحث تامين وسايل زندگي مردم صرف كند چرا كه در بحث ارائه كمك‌هاي اوليه جمعيت هلال احمر و در بحث اسكان نيز بنياد مسكن مسئول است اما در بحث تامين وسايل زندگي دستگاهي متولي نيست و با توجه به وضعيت ضعيف اقتصادي مردم منطقه امكان تهيه وسايل زندگي توسط خود آنان وجود ندارد.
بارندگي و سرماي زود رس نگراني اصلي زلزله زدگان
رئيس جمعيت هلال احمر با اشاره به اينكه در حال حاضر بارندگي و سرماي زودرس نگراني اصلي زلزله زدگان آذربايجان است تصريح كرد: توزيع روكش‌هاي پلاستيكي براي چادر‌ها و والربراي گرم كردن در دستور كار قرار گرفته است.
وي با اشاره به اعزام 5 تيم سيار پزشكي به منطقه تصريح كرد:اين تيمها شامل 12 پزشك، 12 پرستار و تعدادي ماماو كارشناس بهداشت محيط هستند.
آمادگي پذيرش كمك‌هاي بين‌المللي را داريم
فقيه با بيان اينكه در حال حاضر 45 كشور اعلام آمادگي براي كمك به مردم زلزله زده آذربايجان كرده‌اند افزود: تا كنون 7 كشور تركيه، آلمان، پاكستان، نخجوان، سويس، قطر و چين كمك‌هاي خود را ارسال كرده‌اند.
رئيس جمعيت هلال احمر در پاسخ به اينكه چرا ابتدا هلال احمر اعلام كرد نيازي به كمك‌هاي بين‌المللي ندارد اما اكنون اعلام آمادگي براي پذيرش اين كمك‌ها مي‌كند گفت: ما همواره در مواقع بحران و حوادث طبيعي آمادگي پذيرش كمك‌هاي بين‌المللي را داريم اما در اين مورد اعلام كرديم نيازي به كمك‌هاي اوليه مانند چادر و مواد غذايي نيست اما كمك‌هاي بعدي را مي‌پذيريم.
نبود امكانات در دستگاههاي مسئول علت ورود هلال احمر در بخشهايي كه به عهده اين جمعيت نيست
به گفته وي، جمعيت هلال احمر در مواردي كه به عهده اين سازمان نيست به دليل نبود امكانات در دستگاههاي مسئول مانند بحث سرويس‌هاي بهداشتي كه به عهده سازمان دهياري‌ها و شهرداري هاست و يا آهك پاشي كه به عهده وزارت جهاد است ورود پيدا كرده كه در اين خصوص از داوطلبان سازمان جوانان كمك گرفته است.
آهك پاشي و ميكروب زدايي در 46 روستا
فقيه افزود: در حال حاضر در 43 روستا آهك پاشي، سم پاشي و ميكروب زدايي انجام شده است.
رئيس جمعيت هلال احمر در خصوص سوء استفاده‌هايي كه در مورد كمك‌هاي جمعيت هلال احمر صورت گرفته و در بازار سياه شهر‌ها دپو و يا فروخته مي‌شود اظهارداشت: در مواقع بحران هميشه توسط عده‌اي سود جو چنين اتفاقاتي رخ مي‌دهد و اما در اين منطقه تنها در روز‌هاي اول اين اتفاق افتاد كه بعد با هلي بورد كردن كمك‌ها اين مشكل برطرف شد.
وي مقاوم نبودن و خشت وگلي بودن اغلب ساختمان‌ها را علت اصلي تخريب گسترده در اين منطقه عنوان كرد.
مديريت بحران ضعيف عمل مي‌كند

فقيه با تأييد مشاهدات ميداني خبرنگار مهر مبني بر ضعف مديريت بحران در اين منطقه اظهار داشت: متءسفانه در اينگونه مواقع افراد غير مسئول دخالت‌هاي نا بجا مي‌كنند كه اين موضوع منجر به موازي كاري و در مواقعي هرج و مرج مي‌شود همچنين مردم در ارائه كمك‌هاي خود به صورت حضوري توزيع متناسب را رعايت نكردند وبه همين دليل در برخي مواقه روستاهايي كه در سر راه بودند كمك‌هاي بيشتري دريافت كردند.
رئيس جمعيت هلال احمر در خصوص وعده‌هايي كه مبني بر باز سازي اين مناطق از روز بعد از عيد فطر و ظرف دو ماه داده شده است گفت: اولين اقدام براي بازسازي آوار‌برداري است كه از چند روز گذشته آغاز شده است اما در خصوص كافي بودن دوماه زمان براي باز سازي كامل اطلاعي و تخصصي ندارم.
تخريب 2 تا 10 درصدي 40 درصد مدارس زلزله زده
معاون وزير آموزش و پرورش در سازمان نوسازي مدارس ضمن بازديد از مدارس مناطق زلزله‌زده آذربايجان شرقي از تخريب 2 تا 10 درصدي 40 درصد مدارس اين استان خبر داد.
مرتضي رئيسي از تعدادي از مدارس مناطق زلزله زده روستاهاي اورنگ، گوره درق و دامن آباد به همراه تعدادي از خبرنگاران و اصحاب رسانه بازديد كرد.
وي در حاشيه اين بازديد از تخريب 2 تا 20 درصدي 730 مدرسه به هنگام وقوع زلزله خبر داد و گفت: 30 ميليون تومان برآورد اقتصادي اين تخريب‌ها ست و اعتبارات لازم اختصاص داده شده تا اول مهرماه پذيراي دانش‌آموزان مناطق زلزله زده در مدارس باشيم.
ثبت روزانه 150 زمين لرزه در ورزقان و اهر
آخرين آمارهاي مركز ژئوفيزيك تهران حاكي از آن است كه روزانه 150 زمين لرزه در مناطق ورزقان و اهر ثبت مي‌شود.
سازمان جوانان جمعيت هلال احمر توانسته است تا كنون بيش از 1100 بسته انواع اسباب بازي ميان كودكان زلزله زده توزيع كند كه اين اقدام موجب تقويت روحيه و كاهش بار رواني حادثه در خانواده‌ها شده است. 257 كشته در زلزله آذربايجان از زبان پزشكي قانوني
همچنين احمد شجاعي رئيس سازمان پزشكي قانوني كشور در گفتگو با مهر اعلام كرد: آخرين ‌آمار رسمي قربانيان زلزله آذربايجان شرقي 257 نفر است كه اختلاف اصلي آمار پزشكي قانوني با آمار وزير بهداشت بيشتر به دليل دفن فوت شدگان بدون جواز دفن است. اين اختلاف به دو دليل بوده است. اول به دليل آن بود كه يكسري فوت شدگان روستايي را 2 مرتبه حساب كرده بودند ولي اختلاف اصلي به دليل خاكسپاري برخي اجساد بدون جواز دفن است.
آخرين آمار مركز لرزه نگاري كشور وابسته به موسسه ژئو فيزيك دانشگاه تهران حاكي از آن است كه طي 9 روز گذشته 1365 زمين لرزه در حوالي اهر و ورزقان در آذربايجان شرقي ثبت شده است كه977 زمين لرزه كمتر از 2.5 در مقياس امواج دروني بوده، 357 زمين لرزه شدتي بين 2.5 تا 4 داشته، 27 زمين لرزه بيش از 4 و كمتر از 5 بوده و دو زمين لرزه نيز شدتي در حدود 6 ريشتر داشته است.
ارسال 500 سرويس بهداشتي و حمام سيار به مناطق زلزله زده
رئيس سازمان مديريت بحران شهرداري تهران اعلام كرد: با توجه به نياز زلزله زدگان 500 سرويس بهداشتي و حمام سيار به مناطق زلزله زده ارسال شد.
عزيزالله رجب زاده در گفتگو با خبرگزاري مهر با بيان اينكه گروه مديريت بحران تهران براي بررسي وضعيت خسارتها، تهيه ليست لوازم مورد نياز و كسب تجربه به مناطق زلزله زده اهر، هريس و ورزقان سفر كرده بود گفت: در اين مدت توانستيم به 70 روستاي تخريب شده سر زده و از نزديك تمامي مشكلات را مشاهده و ثبت كنيم.
وي افزود: هر چند تيمهاي امدادي و عمليات اسكان اضطراري عملكرد مثبتي داشتند ولي هم اكنون زلزله زدگان به وسايل پخت و پز، منبع آب شرب، ظروف غذا، سرويس بهداشتي و حمام نياز دارند.
رئيس سازمان مديريت بحران تهران گفت: شهرداري تهران تعداد 300 چشمه سرويس بهداشتي پورتال و 200 حمام سيار را براي مناطق زلزله زده آماده و در حال ارسال دارد.
در صورت تصويب هيات دولت
تسهيلات بازسازي مناطق زلزله زده افزايش مي‌يابد
عضو كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي اعلام كرد: در صورت تصويب هيات دولت، تسهيلات اختصاص يافته براي بازسازي واحدهاي مسكوني مناطق زلزله زده استان آذربايجان شرقي افزايش مي‌يابد.
ميربهلول حسيني به ايرنا گفت: پيشنهاد مطرح شده افزايش 15 الي 20 ميليون ريالي به تسهيلات 125 ميليون ريالي اختصاص يافته است. وي با اشاره به اينكه وام 125 ميليون ريالي براي مقاوم سازي واحدهاي روستايي مصوبه جديدي نيست، افزود: با توجه به افزايش قيمت مصالح و اضطراري بودن موضوع بازسازي واحدهاي مسكوني مناطق زلزله زده، افزايش سقف تسهيلات به اين مناطق ضروري است.
روشنايي مناطق زلزله زده تامين شده است
مديركل مديريت بحران آذربايجان شرقي از تامين روشنايي براي تمام چادرهاي نصب شده در مناطق زلزله زده استان خبرداد.
خليل ساعي با اشاره به اينكه آب، برق و گاز به صورت مجتمع تامين شده است، گفت: آبرساني و برق رساني به چادرها در برنامه است ولي گاز رساني در اسكان دايم صورت خواهد گرفت.
وي با بيان اينكه به واسطه شرايط آب و هوايي و احتمال بارندگي‌هاي فصلي، استفاده از پوشش نايلوني براي چادرهاي نصب شده احساس مي‌شود، گفت: آرايش چادرها و نصب آنها در فواصل مناسب به منظور امكان خدمات رساني بهتر آغاز شده است.
ساعي با اشاره به اسكان 74 هزار زلزله ‌زده در چادر‌ها، اظهاركرد: استقرار سرويس‌هاي بهداشتي و حمام سيار به عنوان يكي از نيازهاي ضروري زلزله زده‌ها ادامه دارد.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved