آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 7 اسفند ماه 1390 برابر با 2012 Sunday 26 February

آلودگی‌ خليج فارس معيشت صيادان را تهديد می‌كند

ایلنا: قائم مقام اتحادیه صیادان سراسر کشور با بیان اینکه 45 هزار صیاد بوشهری دچارمشکلات معیشتی و درآمدی هستند خاطر نشان کرد: از این تعداد حدود 30 هزار نفر بصورت حرفه‌ای به صیادی اشتغال داشته و مابقی به عنوان شغل دوم مشغول به اين كار هستند.

محمد کارگر در گفتگو با ایلنا ضمن اشاره به اینکه یک چهارم جمعیت استان بوشهر وابسته به صنعت دریایی هستند، اظهار داشت: افزایش اکتشافات مواد نفتی و گازي در بستر دریا و سرازير شدن فاضلابهای شهری و کارخانجات صنعتی و شیمیایی و... باعث ایجاد آلودگی آبها و بعضا بیماری‌های پوستی لاعلاج برای صیادان و همچنین از بین رفتن آبزیان شده است.

مدیر عامل اتحاديه صیادان بوشهر با عنوان این مطلب که شغل صیادی جزء مشاغل سخت و زیان آور محسوب نمی‌شود ادامه داد: به جهت سختی کار صیادان و اینکه روزهاو ماه‌های زیادی را باید در دریا با مشکلات سپری کنند این امر باعث پیری زودرس آنان شده و صیادان حداکثر با 15 سال صیادی دیگر توان کار کردن ندارند.

وی با اشاره به مشکلات ناشی از کمبود سوخت شناورهای صیادی در استان بوشهر گفت: کمبود سوخت صیادی (شامل بنزین و نفت و گاز و گازوییل) نقش مهمی در فعالیت صیادان دارد که باید برای این بخش از مشکلات صیادان نیز فکری اساسی کرد.

وی یادآور شد: کمبود سوخت قدرت ریسک دریاروی صیادان را کاهش می‌دهد و این امر اقتصاد صیادي را تهدید می‌کند.

کارگر در خصوص وضعیت معیشتی صیادان نیز گفت: با توجه به اینکه بخش عظیمی از صیادان استان ورشکسته شده‌اند وضعیت معیشتی خوبی ندارند و میزان درآمد ماهانه آنان به صورت سهمیه‌ای است، یعنی هر چقدر درآمد شناور بیشتر باشد، حقوق صیاد تعیین می‌شود و ممکن است در بعضی از ماه های سال اصلا درآمدی نداشته باشند.

او ادامه داد: متاسفانه صیادان به علت انقطاع در بیمه تامین اجتماعی و اینکه حق بيمه به طور کامل پرداخت نمی‌شود هیچ وقت بازنشسته نمی شوند چرا که در حال حاضر درآمد صیادی جوابگو و به صرفه نیست و صیاد ناچار است از یک شناور به شناور دیگر رفته تا کسب درآمد کند و این جابجاییها باعث می شود که بیمه‌ی ثابت و کاملي نداشته باشند.

رییس اتحادیه صیادان استان بوشهر افزود: برغم اینکه دولت سهمیه سوخت برای صیادان در نظر گرفته است ولی متاسفانه برخی از متولیان در شیوه جذب و توزیع سوخت کوتاهی می‌کنند که این امر منجر به برگشت سهمیه تعیین شده و کاهش سوخت می‌شود و همین امر مشکلاتی را برای صید و صیادی در استان به وجود می‌آورد.

او با انتقاد از دریاباني استان بوشهر که وظیفه کنترل شناورها و امنیت آنان را يه عهده دارد عنوان کرد: دریابانی بوشهر مبالغی بين100 تا 200 هزار تومان تحت عنوان ساماندهی شناورها از صیادان دریافت مي‌كند که این مورد با توجه به کاهش منابع دریایی مورد اعتراض صیادان است و جامعه صیادی خواستار حذف مبلغ فوق هستند.

کارگر در خاتمه با بیان اینکه زیر ساختهای منابع دریایی و صیادی جنوب کشور خوب نیست اظهار داشت: صید و صیادی از زیر مجموعه‌های بخش کشاورزی محسوب می‌شود که می‌تواند باعث اشتغال زایی فراوان شده و می‌طلبد جهت تجدید حیات جامعه صیادی به عنوان قشر مولد و کارآفرین جامعه مورد توجه مسئولان قرار گیرد.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved