آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 24 بهمن ماه 1390 برابر با 2012 Monday 13 February

رتبه ایران در مرگ ‌و ‌میر کودکان

ایسنا: عضو هیأت علمی مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه با اشاره به گزارش اخیر سازمان ثبت احوال در مورد رتبه پایین ایران در میزان «مرگ و میر کودکان» گفت: ایران رتبه مناسبی در منطقه دارد و برخلاف اعلام این سازمان، وضعیت کشورمان مطلوب‌تر از عراق است.

نوزدهم بهمن سال جاری سازمان ثبت احوال با اعلام اینکه ایران از نظر نرخ مرگ و میر نوزادان رتبه پنجم را در منطقه دارد، اعلام کرده بود: «حتی نرخ مرگ و میر کودکان در ایران بالا‌تر از عراق است».

اما رئیس گروه جمعیت، بهداشت و تنظیم خانواده مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه در این باره گفت: در خصوص آخرین وضعیت شاخص‌های جمعیتی ایران در مقایسه با برخی کشورهای همسایه، باید اذعان داشت از آنجایی که منبع آمار و ارقام فوق، بخش آمار سازمان جهانی بهداشت است، طبق بررسی‌های به عمل آمده، قسمت بیشتر این آمار و ارقام در خصوص میزان مرگ و میر کودکان زیر یکسال و زیر پنج سال در ایران در مقایسه با برخی از کشورهای همسایه ایران از صحت و درستی برخوردار نیست.

فریده خلج آبادی فراهانی افزود: میزان مرگ و میر کودکان زیر یکسال در ایران بر اساس جدید‌ترین آمار سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۰، ۲۲ در یک هزار تولد زنده و میزان مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال، ۲۶ در یک هزار تولد زنده است، در حالی که طبق اعلام سازمان ثبت احوال، مرگ و میر کودکان زیر یک سال در ایران حدود دو برابر میزان برآورد شده توسط سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۰ گزارش شده است.

وی ادامه داد: همچنین طبق آخرین آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حتی میزان مرگ و میر کودکان زیر یکسال و مرگ و میر کودکان زیر پنج سال به ترتیب ۱۸ و ۲۰ در یک هزار تولد زنده گزارش شده است.

به گزارش ایسنا، بنابر جدید‌ترین آمار سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۰، کشور قطر با هفت مورد مرگ و میر در یک هزار نفر در میان کودکان زیر یک سال و هشت مورد مرگ و میر در یک هزار نفر در میان کودکان زیر پنج سال در رتبه نخست قرار دارد.

همچنین کویت با ۱۰ مورد مرگ و میر در یک هزار نفر در میان کودکان زیر یک سال و ۱۱ مورد مرگ و میر در یک هزار نفر در میان کودکان زیر پنج سال در رتبه دوم قرار دارد.

کشور ایران با ۲۲ مورد مرگ و میر در یک هزار نفر در میان کودکان زیر یک سال و ۲۶ مورد مرگ و میر در یک هزار نفر در میان کودکان زیر پنج سال در رتبه سوم قرار دارد.

عراق با ۳۱ مورد مرگ و میر در یک هزار نفر در میان کودکان زیر یک سال و ۳۹ مورد مرگ و میر در یک هزار نفر در میان کودکان زیر پنج سال در رتبه چهارم قرار دارد.

کشور آذربایجان با ۳۹ مورد مرگ و میر در یک هزار نفر در میان کودکان زیر یک سال و ۴۶ مورد مرگ و میر در یک هزار نفر در میان کودکان زیر پنج سال در رتبه پنجم قرار دارد.

ترکمنستان با ۴۷ مورد مرگ و میر در یک هزار نفر در میان کودکان زیر یک سال و ۵۶ مورد مرگ و میر در یک هزار نفر در میان کودکان زیر پنج سال در رتبه ششم قرار دارد.

پاکستان با ۷۰ مورد مرگ و میر در یک هزار نفر در میان کودکان زیر یک سال و ۸۲ مورد مرگ و میر در یک هزار نفر در میان کودکان زیر پنج سال در رتبه هفتم قرار دارد.

افغانستان با ۱۰۳ مورد مرگ و میر در یک هزار نفر در میان کودکان زیر یک سال و ۱۴۹ مورد مرگ و میر در یک هزار نفر در میان کودکان زیر پنج سال در رتبه هشتم قرار دارد.

عضو هیأت علمی مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه اظهار کرد: در صورتی که ارقام مرگ و میر کودکان زیر یک سال در سال ۲۰۱۰ را در بین کشورهای همسایه در منطقه که در خبر فوق اشاره شده، بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت در نظر بگیریم، قطر در بهترین وضعیت قرار دارد با میزان هفت در یک هزار تولد زنده و پس از آن به ترتیب کویت با ۱۰ در یک هزار تولد زنده، ایران با ۲۲ در یک هزار تولد زنده، عراق با ۳۱ در یک هزار تولد زنده و آذربایجان با ۳۹ در یک هزار تولد زنده، ترکمنستان با ۴۷ در یک هزار تولد زنده، پاکستان با ۷۰ در یک هزار تولد زنده و در ‌‌نهایت افغانستان با بیشترین میزان مرگ و میر کودکان زیر یک سال یعنی ۱۰۳ در یک هزار تولد زنده قرار خواهند گرفت.

دکتر خلج آبادی فراهانی با بیان اینکه بر این اساس جایگاه ایران در سومین رتبه از نظر کمترین میزان مرگ و میر کودکان در بین کشورهای ذکر شده قرار دارد، گفت: به عبارت دیگر از نظر رتبه بر حسب بالا‌ترین میزان مرگ و میر کودکان، به ترتیب افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، آذربایجان و عراق جزو پنج کشور با بالا‌ترین میزان مرگ و میر کودکان زیر یکسال هستند و وضعیت ایران به مراتب مطلوب‌تر از وضعیت عراق است.

وی ادامه داد: همچنین طبق آمار سازمان ثبت احوال برای مرگ و میر کودکان زیر یک سال در کویت ۸. ۸ در یک هزار تولد زنده بوده، در حالی که بر اساس آخرین آمار در سال ۲۰۱۰ توسط سازمان جهانی بهداشت، این رقم برابر با ۱۰ در یک هزار تولد زنده است.

رئیس گروه جمعیت، بهداشت و تنظیم خانواده مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه افزود: بر اساس نتایج سرشماری ۱۳۸۵ نرخ باروری در ایران ۱. ۸ فرزند به ازای هر زن بوده است و مطابق نتایج سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، این نرخ ۱. ۶ فرزند به ازای هر زن برآورد شده است که بسیار متفاوت از رقم گزارش شده از سوی سازمان ثبت احوال است.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved