آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 17 بهمن ماه 1391 برابر با 2013 Tuesday 05 February

تحریمها؛ گزارشی از ورشکستگی تاجران ایرانی در امارات

ثروت بازرگانان ایرانی در امارات به دلیل تحریم ها بخار می شود

یک بازرگان ایرانی مقیم امارات متحده عربی که چهار سال پیش بازرگانان زیادی به دنبال آشنایی و همکاری با او بودند اینک به دلیل تحریم های بین المللی علیه ایران بنا به گفته نزدیکانش ، از ثروت یک میلیارد درهمی او تنها 10 هزار درهم باقی مانده و اکنون ورشکستگی او به سوژه ای بین مردم عادی تبدیل شده است.

به گزارش العربیه به نقل از روزنامه فرا منطقه ای "الشرق الاوسط" ، این بازرگان یکی از 160 بازرگان ایرانی است که در سال 2012 ورشکست شده و کشور امارات را به مقصد نامعلومی ترک کرده اند.

به نوشته این روزنامه به دلیل تحریم های بین المللی علیه تهران ، تقریبا همین تعداد بازرگان ایرانی در سال 2011 ورشکست شدند.

یک منبع اقتصادی آگاه در گفت و گو با روزنامه "الشرق الاوسط" تاکید کرده است که در صورت ادامه تحریم های بین المللی علیه ایران ، 8 هزار شرکت ایرانی ثبت شده در امارات در دو سال آینده ورشکست خواهند شد.

به گفته وی علاوه بر مشکلات داخلی که گریبانگیر ایران است ، کاهش شدید ارزش پول این کشور در مقابل ارزهای خارجی از جمله عواملی است که فعالیت اقتصادی بازرگانان ایرانی در امارات را با مشکلات جدی روبرو کرده است.

یک تاجر ایرانی که در زمینه حمل و نقل مواد غذایی به کشورش در دبی به فعالیت می پردازد ، می گوید :" تقریبا در حال خفه شدن هستیم ، از انتقال پول محرومیم، باز کردن حساب بانکی برای ما ممنوع شده است ، یکی از بانک ها به من اطلاع داده است که می خواهد حساب بانکی مرا مسدود کند، از ماهها پیش برای باز کردن یک حساب بانکی تلاش کردم ولی تاکنون موفق نشده ام."

وی درباره دو شعبه بانک ملی و صادرات ایران در امارات می گوید:" این دو بانک برای ایرانی ها مانند یک " قولک " عمل می کنند. اگر پولی آنجا واریز کنیم اجازه نداریم هیچ گونه فعالیتی با آن انجام دهیم".

بر اساس این گزارش حلقه محاصره و فشار علیه بازرگانان ایرانی مقیم امارات به دلیل تحریم های بین المللی روز به روز تنگ تر می شود ، در همین حال دفاتر صرافی در امارات تقریبا پول ایران را از گردونه ارزهای خارجی ، حذف کرده اند ، تا جائیکه ایرانیان مقیم امارات توانایی انتقال پول به هیچ کشوری از جمله کشور خود را ندارند .

بنا به گفته شورای بازرگانان ایرانی در دبی در حدود 8 هزار شرکت ایرانی در امارات در بخش های مواد غذایی ، مواد خام ، آهن و فولاد ، الکترونیک، لاستیک خودرو و لوازم خانگی به فعالیت می پردازند.

بر اساس آمار غیر رسمی حدود 400 هزار ایرانی در امارات اقامت دارند و اغلب فعالیت اقتصادی دارند. بر اساس گزارش منابع خبری همه آنها از نقل و انتقال وجوه نقدی به کشور خود از طریق سیستم بانکی امارات ، به دلیل تحریم های بین المللی ، محروم شده اند.

یک بازرگان ایرانی دیگر که به دنبال انتقال 300 هزار درهم از امارات به کشور استرالیا بود ، می گوید :" برای انتقال پول با کلی دردسر روبرو شدم ، همه بانک ها و صرافی ها پس از اطلاع از هویتم از انجام معامله سرباز می زنند."

بانک ها و صرافی ها تنها دلیل نپذیرفتن همکاری با ایرانی ها را تحریم های بین المللی علیه تهران می دانند ، در مقابل ایرانی ها برای انتقال پول خود به راه های خارج از سیستم بانکی از جمله سیستم "وسترن یونیون" پناه برده اند که می تواند وجوه نقدی محدودی را برای آنها انتقال دهد.

کشور امارات در چارچوب تحریم های بین المللی روابط خود با 17 بانک ایرانی از جمله بانک ملی ، و صادارت این کشور را قطع کرده است.

یک بازگان ایرانی در این باره می گوید:" 30 سال است که در دبی فعالیت اقتصادی می کنم اما اکنون برای باز کردن یک حساب بانکی باید ماهها در انتظار بمانم ." وی می افزاید:" بیمه یکی دیگر از مشکلات ما در این کشور است. اغلب شرکت ها تمایلی به بیمه کردن فعالیت های اقتصادی ما ندارند ."

وی که مانند دیگر همکاران خود مایل به ذکر نامش نبود ، افزود :" می توانم به شما بگویم که تاکنون بر پای خود ایستاده ام اما 70% زیان اقتصادی داده ام و شبح ورشکستگی را از دور احساس می کنم ."



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved