آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 26 شهریور ماه 1400 = 17-09 2021

جسد اعدامی‌ها را از آشپزخانه زندان در کامیون می‌ریختند

در هفدهمین جلسه از دادگاه حمید نوری، دادیار پیشین زندان گوهردشت کرج که روز جمعه، ۲۶ شهریور، در استکهلم سوئد در حال برگزاری است، علی‌اکبر بندلی، زندانی سیاسی سابق، گفت که اجساد اعدام‌شدگان سال ۶۷ را از آشپزخانه زندان در کامیون می‌ریختند و از زندان خارج می‌کردند.

حمید نوری معروف به «حمید عباسی» متهم است که در اعدام‌های دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در سال ۶۷ مشارکت داشته است، اتهامی که خود آن را رد می‌کند. او ۱۸ آبان ۹۸ با یک پرواز مستقیم از ایران وارد فرودگاه استکهلم و بلافاصله بازداشت شد.

جلسه رسیدگی به اتهامات او از چندی قبل در سوئد آغاز شده و در هفدهمین جلسه رسیدگی به اتهامات او، علی‌اکبر بندلی درباره نقش او در اعدام‌های سال ۶۷ و مشاهداتش از جریان اعدام اعضای مجاهدین خلق در زندان گوهردشت شهادت داد.

علی‌اکبر بندلی در سال ۶۰، زمانی که سرباز بود به اتهام همکاری با سازمان مجاهدین خلق بازداشت شد.

آن طور که در شبکه‌های اجتماعی گزارش شده، آقای بندلی در روایت خود گفت: «یک روز در هفته دوم اعدام‌ها در بند باز شد و حمید نوری ظاهر شد و نام کسی را برد که ما گفتیم که او را قبلا برده‌اید. عباسی دست محمد فرمانی را که مسئول غذای بند بود و جلوی در ایستاده بود، گرفت و گفت بیا برویم.»

این زندانی سیاسی سابق در ادامه گفت که محمد فرمانی آن روز اعدام نشد و به بند برگشت، اما فردای آن روز گفته بود «من حرف‌های دیروزم را قبول ندارم و مجاهدین [خلق] را قبول دارم» و بعد از آن او را بردند و اعدام کردند.

آقای بندلی در این جلسه دادگاه همچنین به موضوع انتقال اجساد اعدام‌شدگان از زندان اشاره کرد و گفت: «یک شب، کامیونی که می‌رفت ترمز کرد و دنده عقب گرفت، آمد جلوی آشپزخانه زیر یک چراغ ایستاد. پاسداری بالای کامیون ایستاده بود و ما اجساد بچه‌ها را دیدیم که می‌ریزند توی کامیون، چنان سکوتی حاکم شد که ما صدای زدن قلب همدیگر را می‌شنیدیم. من حالم خیلی بد شده بود. از ناراحتی داشتم منفجر می‌شدم. شب که می‌خواستم بخوابم پتویم را انداختم روی صورت و آن‌قدر «مرگ بر خمینی» گفتم تا خوابم ببرد.»

علی‌اکبر بندلی در ادامه شهادتش گفت که پس از موج اول و دوم اعدام‌ها، زندانبانان از زندانی‌ها می‌خواستند که هم‌بندی‌هایشان را به عنوان «مجاهد» لو بدهند که به گفته او این وضعیت «بسیار ترسناک» و «آزاردهنده‌ای» برای زندانیان بوده است.

او با اشاره به اتمام اعدام مجاهدین در روز ۲۵ مرداد و شروع اعدام مارکسیست‌ها از ۵ شهریور ۶۷ گفت که در همان روزها وقتی در اتاق «هیئت مرگ» بود، شاهد بوده که تلفن زنگ خورده و بعد اعضای هیئت از اتاق خارج شدند.

در همان زمان محمد مقیسه معروف به ناصریان و حمید نوری خطاب به [حسینعلی] نیری گفته بودند که «حاج آقا کاش تکلیف اینها را هم روشن می‌کردید و بعد می‌رفتید» و نیری در جواب گفته است که «نمی‌شود، حاج احمد [احمد خمینی] زنگ زده که برویم پیش او و ما باید برویم».

«به گزارش رادیو فردا، هیئت مرگ» نام هیئتی متشکل از حسینعلی نیری (حاکم شرع وقت)، مرتضی اشراقی (دادستان وقت)، ابراهیم رئیسی (معاون وقت دادستان) و مصطفی پورمحمدی (نماینده وقت وزارت اطلاعات در زندان اوین) است که در سال ۶۷ به صدور احکام گسترده اعدام علیه گروه‌های سیاسی دیگر پرداختند.

محمد مقیسه معروف به ناصریان نیز یکی از قضات بدنام جمهوری اسلامی است که به صدور احکام اعدام و حبس طولانی‌مدت برای فعالان مدنی و سیاسی مشهور است.



حقیقتگو September 17, 2021 08:43 PM

بدون شک وشبهی برای اکثریت مردمان سوئد این سئوال مطرح شده و میشود که چرا سوئد خودش رادرگیرموردی کرده است که درسوئد اتفاق نیفتاده است ومگرکشورایران جمعیت مردمی ندارد که واگرجمعیتی دارد مگرازکودکان تشکلیل شده است که نمی توانند خودشان چنین دادگاهی برپا کنند واین جنایتگران را محاکمه کنند؟اگرحمید نوری درسوئد چنین اعمالی مرتکب شده بود حکومت سوئد موظف بود که وی را محاکمه کند درآلمان و فرانسه و انگلیس صدها وهزارها همچون حمید نوری ها حتی با داشتن اجازه اقامت دائم وحتی شهروندی دراین کشورهاساکن هستندو آزادنه به تجارت ومماشات با حکومت طالبان شیعه وخامنه ای و سپاه مشغولند و به ایران تردد داشته ودارند وحتی مورد حفاظت این کشورها قرارداشته و دارند واگرموردی همچون مورد حمید نوری درسوئد ازآنها افشاشود بدون درنک مطلع میشوند و به ایران فراری شان میدهند!

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: