آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 23 خرداد ماه 1400 = 13-06 2021

برجام؛ هشدار گروه هفت و موضع دولت جدید اسرائیل

سران هفت کشور صنعتی جهان روز یکشنبه در بیانیه‌ پایانی خود از رژیم ایران خواستند بطور کامل و به موقع با سازمان بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند و هشدار دادند که هرگز اجازه دسترسی حکومت ایران به سلاح اتمی را نخواهند داد.

کشورهای گروه ۷ از رژیم ایران خواستند همه فعالیت های مربوط به موشک های بالستیک و مسائل منع گسترش سلاح های هسته ای را متوقف کند.

در این بیانیه آمده است: ما همچنین اقدامات رژیم ایران در حمایت از نیروهای نیابتی در منطقه از جمله تحویل سلاح و موشک و آموزش آنها را محكوم می كنیم.

سران گروه هفت تصریح کردند که احیای توافق برجام در صورتی که کامل اجرا شود، راه را برای پرداختن بیشتر به نگرانی‌های امنیتی و منطقه‌ای هموار می‌کند.

این در حالیست که واشنگتن پست به‌ نقل از منابع آمریکایی فاش کرد، دولت بایدن برای گنجاندن پرونده موشکی و حمایت از تروریسم در مذاکرات برجام به رژیم ایران فشار وارد می‌کند.

این روزنامه نوشت: افزون بر این مسأله و اختلاف‌نظر با رژیم ایران، پیچیده و طولانی شدن مذاکرات وین نشانگر اصرار آمریکا بر روشی خاص از گفت‌و‌گوهاست، که راه را بر مذاکرات بعدی درباره سه پرونده برنامه موشکی، مسأله حقوق‌بشر و حمایت از تروریسم با رژیم ایران باز خواهد کرد.

در همین حال به گزارش آسوشیتدپرس، نفتالی بنت، نخست وزیر مکلف اسرائیل امروز به دولت آمریکا هشدار داد که بازگشت به برجام خطا است و دوباره به رژیم ایران مشروعیت خواهد داد.

بنت گفت: برنامه هسته ‌ای رژیم ایران بزرگ‌ترین چالش ماست و دولت جدید کار خود را با مقابله با آن که بزرگ‌ترین تهدید امنیتی برای ماست، آغاز خواهد کرد.

وی در ادامه اظهارات خود گفت: اسرائیل به رژیم ایران اجازه نخواهد داد تا خود را با سلاح هسته‌ای مسلح کند. اسرائیل بخشی از توافق برجام نخواهد بود و به حفظ آزادی عمل کامل خود ادامه خواهد داد.

نفتالی بنت همچنین گف: سپاه پاسداران یک هلال تروریستی در منطقه خاورمیانه ایجاد کرده است.

در صورت ابراز رای اعتماد به دولت جدید به نخست‌وزیری نفتالی بنت، بنیامین نتانیاهو از شامگاه یکشنبه رهبر حزب اپوزیسیون خواهد شد.

نتانیاهو در سخنرانی خود در پارلمان اسرائیل گفت: در ایران جشن گرفته‌اند ولی من به زودی بازخواهم گشت و افزود: اما من یک خبر بد برای حکومت ایران دارم و آن این‌که اسرائیل هرگز به شما اجازه نخواهد داد برنامه‌های خود را عملی کنید.

نخست وزیر سابق اسرائیل اطمینان داد که دوران دولت نفتالی بنت، که به گفته او، بر اساس اتحادی خائنانه تشکیل شده است، بسیار کوتاه خواهد بود و حزب لیکود با قدرت به دولت باز خواهد گشت و او دوباره سکان دولت را به‌دست خواهد گرفت.


زلزله سیاسی در اسرائیل

کابینه ای بدون حضور بنیامین نتانیاهو که پس از دوازده سال حکومت پیاپی، از فردا در کرسی اپوزیسیون می نشیند، از جانب برخی تحلیلگران اسرائیلی یک “زلزله سیاسی” توصیف گردیده است.

به گزارش رادیو پیام اسرائیل، نتانیاهو در زمینه سیاست خارجی اسرائیل و رویارویی با مساله اتمی رژیم ایران، شخصیت بسیار پر تجربه ای بود و اکنون این پرسش مطرح است که در نبود او، دولت آینده چگونه با این امور دست و پنجه نرم خواهد کرد.

همچنین این پرسش در میان است که دولت آینده، چگونه با پرزیدنت بایدن و سیاست جدید ایالات متحده تعامل خواهد داشت.

در مورد مسائل اتمی رژیم ایران، تصور می رود که تفاوت اساسی بین نفتالی بنت و بنیامین نتانیاهو وجود نداشته باشد. ولی ارزیابی می شود که بنت در دوران ابتدایی نخست وزیری خود، سیاست احتیاط آمیزی را در برابر پرزیدنت بایدن و عقاید او در پیش خواهد گرفت و خواهد کوشید بحرانی در روابط به وجود نیاید.

نفتالی بنت خود تحصیل کرده ایالات متحده است و انگلیسی را به روانی صحبت می کند و انتظار می رود بتواند با آمریکایی ها به تفاهم برسد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: