آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 20 خرداد ماه 1394 = 10-06 2015

زلزله‌زدگان ايلام؛ مورموری ويرانه ماند

در حالي تسهيلات در نظر گرفته شده براي زلزله‌زدگان جنوب ايلام به خصوص بخش مورموري به عنوان مرکز زلزله تمام شده که همچنان عده‌اي تسهيلات دريافت نکرده و براي تکميل خانه‌هايشان با مشکل مواجه هستند. به گزارش مهر، ساعت هفت و دو صبح دوشنبه 27 مرداد 93 بود که زلزله‌اي به بزرگي 2/6 ريشتر بخش مورموري واقع در شهرستان آبدانان از توابع استان ايلام را لرزاند و اين سرآغاز يک ويراني بزرگ بود که هنوز آثارش در اين شهر وجود دارد. مردم چه شبها و روزها زير گرماي 50 درجه مورموري زير چادرها سختي کشيدند ولي ترس از اينکه دوباره زلزله مي‌آيد آنها را در زير چادرها براي مدت طولاني نگه داشت تا ماه‌ها اينگونه زندگي بگذرانند.

اين زلزله علاوه بر ايجاد خسارت جدي به ساختمان‌هاي مسکوني، بيش از 2 هزار پس لرزه در پي داشت تا ترس و دلهره طي يک سال گذشته امان مردم مورموري را بگيرد، البته در اين بين شهرستان‌هاي جنوبي استان يعني دهلران، آبدانان و دره شهر هم از خسارت‌هاي زلزله بي‌نصيب نماندند.

اين در حاليست که خسارات زلزله در جنوب استان ايلام و شهرستان آبدانان و شايد بتوان گفت عمده نقاط آسيب ديده استان به خاطر ضعف‌هاي زيرساختي قابل پيش‌بيني بود به طوريکه برخي معتقدند نبايد انتظار تحول در اين مناطق را در مدت زمان کوتاهي داشت. به هر روي جاي خرسدي آنجاست که خسارات زلزله به دليل اينکه مردم بيرون از خانه‌ها بودند به خانه‌ها و تاسيسات زيربنايي شهر محدود شد و اين حادثه تلفات جاني نداشت ولي به نظر مي‌رسد همين ويراني‌ها خود داغ بزرگي بر دل محروم شهر مورموري گذاشته است. طي سال گذشته عده‌اي زيادي از مردم در گرما و سرما زير چادر شب‌ها را سپري و عده‌اي هم همين چادرها را به خانه‌ها و کاشانه دائمي خود تبديل کردند، چراکه محروميت و فقر در بين مردم که درآمدي از خود نداشتند، به دنبال وقوع اين حادثه عميق‌تر نيز شده است. حالا بعد از حدود يک سال از زمان وقوع زلزله مورموري مردم همچنان در حال ساخت و ساز خانه‌هاي ويران شده خود هستند، البته عده‌اي راضي و تعدادي هم ناراضي هستند که دليل آن به نحوه پرداخت تسهيلات، چگونگي تعيين خسارت و... از سوي متوليان امر بر مي‌گردد.

رضا خواجه اي رئيس ستاد بازسازي مناطق زلزله زده استان ايلام در گفت‌وگو با مهر مي‌گويد: دولت در همان ابتداي کار 200 ميليارد تومان در قالب تسهيلات و کمک‌هاي بلاعوض براي بحث زلزله در مناطق جنوبي استان ايلام و به خصوص بخش مورموري که خسارت بيشتري ديده بودند، اختصاص داد.

وي بيان داشت: از اين مبلغ حدود 170 ميليارد تومان در قالب تسهيلات بانکي و 30 ميليارد تومان در قالب کمک‌هاي‌ بلاعوض به مردم پرداخت شده است 170 ميليارد تومان در قالب تسهيلات بانکي و 30 ميليارد تومان در قالب کمک‌هاي‌ بلاعوض به مردم پرداخت شده است.

اين مسئول عنوان کرد: بيش از 19 هزار واحد مسکوني در جنوب استان ايلام بر اثر زلزله دچار خسارت شدند که در اين بين تعدادي از واحدها نيازمند بازسازي و تعدادي ديگر نيازمند مرمت بوده‌اند که اين ارزيابي طبق تشخيص کارشناسان انجام شده است.

وي با بيان اينکه راي اعطاي تسهيلات نيز حداکثر همکاري را با مردم داشته‌ايم افزود: اين در حالست که هم‌اکنون ميزان تسهيلات پرداختي به پايان رسيده است. خواجه‌اي بيان داشت: در اين ميان ممکن است عده اي همچنان موفق به گرفتن تسهيلات نشده باشند که اين مهم نيازمند تامين اعتبارات لازم است و در صورت موافقت و تامين و اعتبار اين تسهيلات سريع در اختيار متقاضيان قرار مي‌گيرد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: