آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 16 مهر ماه 1393 = 08-10 2014

عقب نشینی داعش از کوبانی؛ دلیل تعلل ترکیه

یک سرکرده داعش گفته: کُردها مسلمان نیستند. آنها یک قوم مجوس و ایرانی هستند و من نمی‌دانم در سرزمین اعراب چه می‌کنند. (منظور از مجوس (مغوس= مغ) پیروان آیین مهر یا میترا است که دین اقوام آریایی بوده و قدمت آن به پیش از زرتشت بازمی‌گردد - ویکی‌پدیا)

این اسلامگرای خونخوار گفته: اگر کُردها خلافت اسلامی را بپذیرند و مسلمان شوند، در امان خواهند بود؛ در غیر این صورت باید بمیرند.


حملات هوايی موثر نیروهای ائتلاف

در حالیکه جنگ تن به تن در برخی نقاط شهر کردنشین کوبانی در شمال سوریه همچنان ادامه دارد، فرماندهی پیشمرگه های کُرد از موثر بودن حملات هوايی نیروهای ائتلاف علیه مواضع داعش خبر داده است.

ائتلاف بین المللی تحت رهبری آمریکا صبح امروز شدیدترین ترین حملات هوایی خود علیه مواضع داعش در اطراف شهر کوبانی را انجام داد که به نظر می رسد پیشروی نیروهای داعش را متوقف کرده است.

پیشمرگه های کُرد می گویند که اینها موثرین حملات هوايی تا کنون علیه نیروهای داعش بوده است اما باید خیلی زودتر انجام می شد.


عقب نشینی داعش از برخی مناطق کوبانی

به گزارش خبرگزاری فرانسه، داعش از برخی مناطق شهر کوبانی عقب نشینی کرده است. این عقب نشینی پس از حملات هوایی به مواضع داعش توسط جنگنده های ائتلاف صورت گرفته است.

سخنگوی سازمان دیده بان حقوق بشر سوریه می گوید: اعضای مسلح داعش در بامداد امروز چهارشنبه از مناطقی در شهر کردنشین کوبانی سوریه عقب نشستند. یک روزنامه نگار نیز صبح امروز از کوبانی در فیس بوک خود نوشت: خیابان های جنوب شرقی کوبانی پر از جنازه کشته شدگان داعش است.

شهر کردنشین کوبانی در دو کیلومتری مرز ترکیه قرار دارد و نیروهای داعش اکنون چند روز است این شهر را محاصره کرده اند.


دلیل تعلل ترکیه برای نجات "کوبانی" چیست؟

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز سه شنبه طی سخنانی با تاکید بر اینکه شهر کردنشین کوبانی در آستانه سقوط قرار گرفته است، گفت: حملات هوایی کافی نیست و برای مقابله با داعش در سوریه و عراق، عملیات زمینی ضروری است.

این در حالیست که انفعال ترکیه در قبال سرنوشت کوبانی انتقادات زیادی را از این کشور در پی داشته است. با آنکه "احمد داود اوغلو"، نخست وزیر ترکیه پیش تر گفته بود که کشورش نخواهد گذاشت کوبانی به دست نیروهای داعش بیفتد، اما اکنون به نطر می رسد که آنکارا برای نجات کردهای کوبانی، پیش شرط تعیین کرده است.

به گفته برخی منابع، هم اکنون میان کردهای سوریه و سرویس اطلاعاتی ترکیه گفتگوهايی در جریان است. ترکیه کاملا قادر است همین الان در کوبانی مداخله نظامی کند اما این کشور دو پیش شرط مهم دارد. نخست اینکه حزب "اتحاد دموکراتیک" کردهای سوریه باید به طور کامل در اپوزیسیون سوریه از نگاه ترکیه ادغام شود و دوم اینکه این حزب از خودمختاری کردستان سوریه چشم پوشی کند.

اما حزب "اتحاد دموکراتیک" هر دو پیش شرط را رد کرده است. در نتیجه ترکیه در بن بست قرار گرفته است. آنکارا نمی تواند در کوبانی مداخله نظامی کند و با این مداخله موجب تقویت خودمختاری کردهای سوریه شود.

صالح مسلم، رئیس حزب "اتحاد دموکراتیک" کردهای سوریه می گوید: مردم کوبانی در توطئه ای که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه یکی از ارکان آن است، قتل عام می شوند.

از سوی دیگر "پ ک ک" اصلی ترین حزب کردهای ترکیه تهدید کرده است اگر کوبانی بدست نیروهای داعش بیافتد، به مذاکرات صلح پایان خواهد داد.

عبدالله اوجالان، رهبر "پ ک ک" از زندان صریحا دولت ترکیه را تهدید کرده و به آنکارا 9 روز فرصت داده است تا موضع خود را روشن کند.

اما ناظران معتقدند که کُردها در مقابل دولت ترکیه در موضع قدرت نیستند و آنکارا رویکرد و راهبرد خود را تحمیل می کند. در حال حاضر نیروهای کُرد به غیر از حملات پراکنده هوايی ائتلاف بین المللی، حامی دیگری برای دفاع از کوبانی ندارند.

روز سه شنبه در جریان تظاهرات اعتراضی کُردها در جنوب شرقی ترکیه که به صحنه درگیری شدید با نیروهای پلیس انجامید، دستکم 9 نفر کشته و شماری از معترضان نیز مجروح شدند.

شماری از کُردهای مقیم برخی کشورهای اروپايی از جمله فرانسه، بلژیک و هلند نیز با برگزاری تظاهرات، انفعال جامعه بین المللی در برخورد با تهاجم نیروهای داعش به شهر کوبانی را محکوم کردند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: