با مجریان حماسه فرهنگی خامنه ای آشنا شویم

منصور امان

این پُرسش که باند حاکم جمهوری اسلامی با چُماق "فرهنگ و شعایر" به دفاع از کدام منافع برخاسته را از تحولاتی که در دو سطح از رویدادها در جریان است می توان دریافت؛ نخُست نیروها و محافلی که این سیاست فعال و بسیج می کند و سپس، دامنه فشاری که باند ولایت زیر آن قرار دارد و سیاست مزبور واکُنشی بدان است.

در زُمره نیروهایی که در هفته های اخیر به موازات تمرکُز باند حاکم بر این محور، تحرُک تازه ای یافته اند، دستگاه پُلیس تحت امر آقای خامنه ای را می توان نام برد. نیروی انتظامی پس از عقب نشینی باند ولایت از قوه مُجریه، یک دوره سُکون و انتظار را تجربه کرد؛ سُکوتی که با افشاگری پیرامون یک فقره چپاول نفتی سرکردگان آن به میران 185 میلیون دُلار دلایل قوی دیگری نیز یافت. داروغه های "نظام" مصلحت خود را باید دوباره تعریف می کردند.

اکنون نیروی انتظامی از زبان یکی از بدنام ترین رئوسایش، از قصد خود برای از سرگیری فعالیت در جهت عقب راندن فشارها و قُدرت نمایی از طریق ترور جامعه خبر می دهد. پاسدار مُحمدرضا رادان، یک مُتهم اصلی جنایات کهریزک، "امنیت اخلاقی" را اولویت نیروی انتظامی در سال جدید نامیده و در همین راستا به "اجرای گشت ارشاد" اشاره کرده است.

از سوی دیگر، روز گذشته (سه شنبه)، یک سرکرده سپاه پاسداران خواهان حُضور نماینده در شورای انقلاب فرهنگی شد. اُرگان مزبور که زیر نظر مُستقیم ولی فقیه قرار دارد، بنا به حُکم وی مُصوبات آن برابر با قانون ارزش گذاری می شود و از این زاویه، یک دستگاه موازی دیگر در کنار دولت به شمار می رود. باند ولی فقیه توسُط این اهرُم می تواند در حوزه های تحت کُنترُل وزارت ارشاد و عُلوم اعمال نظر کند.

نُکته توجُه پذیر دیگر در این خیز "فرهنگی"، پدیدار شدن دوباره پاسدار مُحمد باقر زاده در نقش اعلام کننده خواست مزبور است. وی در میانه سال 91 پس از افشای فساد مالی گُسترده در دایره تحت مسوولیتش به نام "بُنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مُقدس"، ناچار به کناره گیری گردید."بُنیاد" مزبور یک زیرمجموعه سپاه پاسداران است که زیر تابلوی مزبور، به آنچه که "فعالیت اقتصادی" می نامد نیز اشتغال دارد. اخاذی از موسسات دولتی و خُصوصی برای تورهای "راهیان نور"، بخشی از این فعالیت به شمار می رود.

روی دیگر سکه ای که با نمایش قُدرت باند ولایت نقش گردیده، تصویر یک نمودار از موارد افشای فساد و سوواستفاده از قُدرت آن را می توان دید که با هر چرخش، کمی بیشتر به سمت بالا مُتمایل می شود. در تازه ترین مورد، آقای رفسنجانی "فساد 300، 400 میلیاردی" در گُمرک "نظام" را فاش کرده و به استفاده زیردستان آقای خامنه ای از آن همچون انبار خُصوصی واردات و صادرات خویش اشاره کرده است. او در این رابطه از "کشتی کشتی واردات و صادرات" غیرقانونی سُخن گفته است.

آنچه که به افشاگری آقای رفسنجانی وزن بیشتری می دهد و باند رقیب را بیشتر به وحشت می اندازد، این واقعیت است که او رییس گُمرک را منبع اطلاعات خود مُعرفی می کند و به این وسیله دسترسی جناح میانه به پرونده های محرمانه و کارنامه گُماشتگان و همدستان آقای خامنه ای را علامت و هُشدار می دهد.

شاید اکنون بتوان بهتر دریافت که چرا رهبر باند ولایت، فرهنگ را از اقتصاد "مُهم تر" می داند و چرا مُجریان و پُشتیبانان این ارزیابی از صف مُفسدان شُهره ی شهر می آیند.

چهارشنبه، 6 فروردین ماه 1393 برابر با 2014-03-26 ساعت 03:03
خبر بعدی : حمله خامنه ای به رفسنجانی در سفر به مناطق جنگی
خبر قبلی : یک "میمون تربیت شده" بهتر از اوباماست


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -