مشاهده آثار اقتصادی تحريم‌ غرب عليه روسيه

تحلیلگران می گویند تحریم های غرب علیه روسیه از هم اکنون آثار خود را بر شاخص های اقتصادی این کشور نشان داده است.

به گزارش شبکه تلویزیونی بلومبرگ نیوز، روسیه در پاسخ به تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه این کشور، وعده اقدامات تلافی جویانه داده است. تحریم های جدید علیه مقامات روسیه در واشنگتن و همچنین در نخستین روز اجلاس سران اتحادیه اروپا در بروکسل اعلام شد و بازارهای مالی روسیه نیز به این تحریم ها واکنش نشان دادند.

جاناتان فِرو، کارشناس اقتصادی شبکه گفت شاخص معیار سهام در روسیه، «مایسکس» (MICEX) ، هم اکنون دو ممیز نه دهم درصد کاهش نشان می دهد. شاخص (کل) سهام در بورس های روسیه نیز تا به امروز به شدت از تحریم ها آسیب دیده و کاهش چهارده ممیز نیم درصدی نشان می دهد. برخی تحلیلگران، این را شدیدترین تحریم برای شرکت های فعال در بورس می دانند. در این میان، ارزش روبل روسیه در برابر دلار آمریکا، تقریباً بدون نوسان بوده و حتی شاهد افزایش یک دهم درصدی ارزش روبل در برابر دلار بوده ایم.

جاناتان فرو افزود گمانه زنی هایی نیز وجود دارد مبنی بر آنکه برخی شرکت های روسیه سرمایه های خود را از خارج به این کشور بازگردانده اند. در حال حاضر، شواهد چندانی برای تأیید این موضوع وجود ندارد و اظهارات در حد گمانه زنی است. در حقیقت، اکنون که احتمال کاهش ارزش روبل در آینده نزدیک وجود دارد، بعید است شرکت های روس به این اقدام روی آورده باشند.

مؤسسه اعتبار سنجی فیچ، چشم انداز اقتصادی برای روسیه را منفی پیش بینی کرده است، اما همین مؤسسه، اعتبار مد نظر برای آمریکا را تأیید و این کشور را از فهرست تحت نظر خود خارج کرده است. فیچ همچنین میزان تولید ناخالص داخلی روسیه را در سال 2014 میلادی، کمتر از یک درصد پیش بینی کرده است. در حالیکه مؤسسه اعتبار سنجی استاندارد اَند پورز، رشد اقتصادی روسیه در سال جاری میلادی را حداکثر یک ممیز دو دهم درصد پیش بینی می کند.


آدينه، 1 فروردین ماه 1393 برابر با 2014-03-21 ساعت 12:03
خبر بعدی : اوکراین؛ رئیس پارلمان اروپا: احتمال وقوع جنگ
خبر قبلی : خامنه ای «نام‌ سال‌» را چگونه انتخاب می‌کند؟


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -