ما خوش‌ بینی ظریف درباره مذاکرات را نداریم

مثلث آنلاین: رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ما خوش‌بینی ظریف در مورد زودتر به نتیجه رسیدن مذاکرات را نداریم.

علاالدین بروجردی در در مورد دور دوم مذاکرات با گروه 1+5 در وین گفت: امیدواریم این مذاکرات در چارچوب تعیین شده پیش برود.

وی افزود: هم چنین امیدوار هستیم شاهد تغییر مواضع طرف غربی در این دوره از مذاکرات به نفع جمهوری اسلامی ایران باشیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: البته این دور از مذاکرات جنبه کارشناسی‌ خواهد داشت و طرفین راجع به ابعاد مختلف مذاکرات و تحریم‌ها گفتگو خواهند کرد.

بروجردی در خصوص این که وزیر امور خارجه گفته است ما امیدواریم تا قبل از یک ماه مذاکرات به نتیجه برسد، گفت: ما خوش‌بینی ظریف را در مورد زودتر به نتیجه رسیدن مذاکرات نداریم.


دومين روز مذاکرات در وين

امروز چهارشنبه دومين روز مذاکرات هسته ای در وين ادامه می يابد. در مذاکرات امروز تعطيلی رآکتور آب سنگين اراک مورد بررسی قرار می گيرد.

تنش ميان روسيه و کشورهای غربی بر سر بحران اوکراين اين نگرانی را به وجود آورده بود که ميان طرفهای مذاکره کننده با رژيم ايران شکاف ايجاد شود.

مايکل مان سخنگوی کاترين اشتون گفته مسأله الحاق کريمه به روسيه اثر منفی بر روی مذاکرات اتمی با رژيم ايران نگذاشته است.


آغاز دور دوم مذاکرات هسته ای با ژستهای بی ثمر

منصور امان

دُوُمین دور مذاکرات گروه شش کشور و جمهوری اسلامی در وین، با یک ژست سیاسی از سوی فرستاده شدگان از تهران آغاز شد. آقای مُحمد جواد ظریف، وزیر خارجه مُلاها دیدار غیررسمی شام با خانُم اشتون را لغو کرد تا تلاش کند نارضایتی دولت خویش و داشتن موضع سخت آن را به تماشا بگذارد.

خبرگُزاری رسمی دولت (ایرنا) بهانه لغو دیدار مزبور را "دیدارهای خلاف عُرف دیپلُماتیک مسوول سیاست خارجی اتحادیه اُروپا در تهران" عُنوان کرده است. با این حال چنین می نماید که علت اصلی، دستور کار سخت مُذاکرات باشد که رژیم مُلاها گُریزی از پرداختن به آن ندارد و لازم می بیند برای تحت تاثیر قرار دادن طرفهای مُذاکره، به داشتن ادعانامه ای در دست وانمود کند.

فرستادگان رژیم مُلاها برای دریافت بی ثمری این تاکتیک، تمام طول سه روزه ی مُذاکرات را فُرصت دارند؛ جایی که بنا به تاکید طرفهای خارجی شان، "همه" مسایل مورد اختلاف باید برای توافُق نهایی در تیرماه حل شود. موارد مزبور فهرستی طولانی را در بر می گیرد که بی تردید رفع نگرانی حاکمان جمهوری اسلامی از پرداخته شدن به مساله پایمالی حُقوق شهروندان ایران، شامل آن نمی شود.

جهتی که مُذاکرات به سمت آن در حرکت است را مجلس مُلاها دو روز پیش از اعتصاب غذایی آقای ظریف در پایتخت اتریش با علامت هُشدار نشانه گذاری کرده بود. اُرگان مزبور در این رابطه به "مسایل دفاعی و موشکی" اشاره کرده و به طور اکید خواستار مطرح نشدن آن در "مُباحثات هسته ای" شده بود.

کمی پیش تر از آن نیز آقای لاریجانی، یکی از پایوران ارشد حُکومت، بخت خود برای دستکاری در دستور مُذاکرات وین را به این صورت آزمود که با اشاره به گُزارش دبیرکل سازمان ملل در باره وضعیت وخیم حُقوق بشر در ایران، طرح مساله حُقوق بشر را مُترادف "ترک میز مُذاکرات" و "برهم زدن" آن از سوی جمهوری اسلامی مُعرفی کرد.

با این حال، از آنجا که دینامیزم به حرکت درآمده از توافُق ژنو، نیروی مُحرک خود را نه از لفاظی، صندلی چرحدار یا رژیم غذایی این یا آن پایور حُکومت، بلکه از عقب نشینی "نظام" می گیرد، بنابراین دستور کار خود را نیز سازگار با آن تحمیل می کند. در مُلاقات آقای اخضر ابراهیمی، نماینده سازمان ملل در اُمور سوریه با آقای ظریف یک روز پیش از آغاز دور دُوُم مُذاکرات و به همین گونه مُلاقات وزیر خارجه مُلاها با مُدیر اجرایی سازمان ملل در امر مُبارزه با مواد مُخدر در وین، خُطوط این موقعیت تعقیب پذیر است.

چهارشنبه، 28 اسفند ماه 1392 برابر با 2014-03-19 ساعت 10:03
خبر بعدی : ادامه اظهارات تحریک آمیز علیه هموطنان اهل سنت
خبر قبلی : هیلاری کلینتون: پوتین به دنبال تغییر مرزهاست


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -