گرانی ارز؛ دلیل کاهش سفرهای خارجی

ایرنا - سفر ایرانیان به دیگر کشورها کاهش یافته است؛ مسئولان گردشگری سالها منتظر این خبر بودند اما اشتباه نکنید اختصاص تسهیلاتی برای مسافرین داخلی در کار نیست زیرا این اتفاق بخاطر افزایش نرخ ارز به وقوع پیوسته است.

ایرانیان که بویژه در ایام نوروز و تابستان همواره سفر به کشورهای نزدیک درسبد کالای آنان بوده اکنون کم کم سفر به کشورهای خارجی را به لیست آرزوهای خود می افزایند تا شاید وقتی دیگر به این مقصود نایل شوند.

همه چیز از دو سال پیش آغاز شد وقتی قیمت ارزها به ویژه دلار هر روز بالا می رفت و قصد پایین آمدن هم نداشت؛ ایرانیان کم کم بار و بندیل سفر خود را باز کردند و عطای سفر خارجی را به لقایش بخشیدند.

سفر ایرانیان به خارج از کشور یعنی خروج ارز از کشور؛ و صد البته مسئولان گردشگری کشور هم زیاد بدشان نمی آید که این گردشگران به سفر داخلی روی آورند.

اما در این سو هر روز آژانس های مسافرتی ویژه مسافران خارجی یکی پس از دیگری تعطیل و یا در خطر تعطیلی قرارگرفتند و تازه معلوم هم نیست که آن تعداد مسافرینی که نتوانستند به خارج بروند آیا به سفرهای داخلی رفته اند یا خیر؟

** دلیل کاهش سفر خارجی

دلیل کاهش سفر خارجی برای بخش عظیمی از مسافران افزایش هزینه ها به خاطر قیمت ارز بوده و آنهایی هم که بار سفر بستند نیز کشورهای نزدیک از جمله ترکیه را برای سفر انتخاب می کنند.

آنان با این تصور که قیمت اقامت و سایر هزینه ها در این کشور ارزان است به این کشور سفر می کنند و دولت ترک نیز به خوبی از این فرصت به اقتصاد خود رونق می بخشد. البته ترک ها همچنان از وضعیت کاهش شمار گردشگران ایرانی به آن کشور ابراز نارضایتی می کنند.

کاهش 20 درصدی سفر به کشورهای خارجی در سال های اخیر بازار تورهای خارجی در ایران را کساد کرد. اما اکنون این رکود سفر ایرانیان به کشورهای نزدیک ازجمله امارات نیز رسید و این کشور اخیرا اعلام کرد که امسال 14 درصد از شمار گردشگران ایرانی به دبی کاسته شده است.

طبق آمار سالانه 7 میلیون ایرانی به دیگر کشورها سفر می کنند اما حال مشخص نیست که این آمار چه تعداد است. با این حال هنوز شمار مسافران خروجی به کشور از ورودی ها که منابع ارزی برای کشور در پی دارد بیشتر است.

این کاهش شدید سفر، به گفته کارشناسان به دلیل افزایش ناگهانی نرخ دلار در ایران و به تبع آن، گران شدن هزینه خدمات موردنیاز گردشگران خروجی از ایران صورت گرفته است.

شنبه، 24 اسفند ماه 1392، 5:50 بعدازظهر برابر با 2014-03-15 ساعت 11:03
خبر بعدی : امنیت در ایران اسلامی و هشدار به زنان
خبر قبلی : قيمت امروز طلا، سكه و ارز در بازار


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -