هدفهای سفر کاترین اشتون - منصور امان

راستی آزمایی خانم اشتون در تهران با یک جنجال بی رمق پیرامون دیدار وی با شُماری از کوشندگان مدنی و نیز خانُم گوهر بهشتی، مادر جانباخته راه آزادی، ستار بهشتی، به پایان رسید. در حالیکه پایوران دولتی از "آغازی دوران نوین در رابطه با اُروپا" سُخن می گویند، مُخالفان آن تاکید دارند که "هدف اصلی اشتون دیدار با فتنه گران و ضدانقلابها" بوده است. با این حال چنین می نماید که این کشمکش - با وجود تلاش برای بُزُرگ نمایی - فقط در حاشیه رویداد اصلی جریان دارد و قادر به سایه افکندن بر دلایل واقعی سفر کُمیسر اروپایی به ایران نیست.


مُلاقاتهای رنگارنگ خانُم اشتون با رهبران و پایوران ارشد طیفها و باندهای مُختلف در ساختار قُدرت جمهوری اسلامی، می تواند به خوبی یک دلیل سفر او را نیز توضیح بدهد.

از حُجت الاسلام روحانی (جناح میانه) تا آقای علی لاریجانی (راست سُنتی) و از آقای جلیلی (نظامی - امنیتی) تا آقای ولایتی (بیت "رهبر")، در سبد دیدارهای وی همه طرفهای دارای نُفوذ در رژیم ولایت فقیه جا گرفته بودند. تنها نتیجه ای که این ترکیب به دست می دهد، ماموریت نماینده اُروپا برای ارزیابی از رویکرد آنها در برابر توافُق هسته ای و براین اساس، ارایه داده های مُستندی است که قادر به ترسیم چشم انداز موفقیت یا عدم موفقیت آن باشد. بخش دیگر و با اهمیت ارزیابی مزبور، سنجش موقعیت و توانایی دولت آقای روحانی برای پیش بردن سیاست کنونی تا توافُق نهایی و بعد از آن است.

ماموریت دیگر خانم اشتون، آگاهی یافتن از درجه آمادگی حاکمان ایران برای ورود به محورهای همکاری در حوزه های دیگری بود که بر زمینه تفاهُم هسته ای می تواند شکل بگیرد. خانُم اشتون در این رابطه به مساله سوریه، عراق، افغانستان، موضوع حُقوق بشر و همچنین مُبارزه با مواد مُخدر اشاره کرده است. آقای روحانی نیز "همکاری و گُفتُگو" بر سر "مسایل منطقه ای" را تایید کرد، با این تفاوت که به جای مساله حُقوق بشر، موضوع "تروریسم و افراطی گری" را به میان آورد.

با این همه به نظر نمی رسد که محورهای مطرح شده از سوی فرستاده اُروپا فقط "پیشنهاد" باشد. این ویژگی در تاکید وی بر این نُکته که "توافُق اولیه مُهم است، ولی به اهمیت توافُق همه جانبه نیست" به روشنی پیداست. خانُم اشتون بار دیگر زیر استراتژی ثبت شده در سند توافُق ژنو خط کشیده که روشن می سازد: "بدون توافُق بر سر همه مسایل، هیچ توافُقی صورت نگرفته."

بی تردید کُمیسر روابط خارجی اتحادیه اُروپا، پاداشهایی که در صورت "توافُق فراگیر" در انتظار حُکومت است را نیز یادآور شده است. اگرچه او می گوید "همه طیفهای سیاسی از کاری که در ژنو می شود، حمایت می کنند"، اما این ارزیابی هنوز روشن نمی کند "طیفها" حاضرند تا کُدام مرز پیش بروند، به ویژه هنگامی که پیشروی، به گونه آشکار موقعیت و منافع سیاسی و اقتصادی برخی از آنها را بی واسطه و بقیه را در درازمُدت به خطر می اندازد.

چهارشنبه، 21 اسفند ماه 1392 برابر با 2014-03-12 ساعت 02:03
خبر بعدی : هشدار سازمان ملل به رژیم: سرکوب را متوقف کنید
خبر قبلی : غربی‌ها باز هم بنای فتنه انگيزی دارند


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -