کاسپارف: پوتین جنگ ‌طلب است

قهرمان سابق شطرنج جهان و مخالف کنونی رئیس‌جمهوری روسیه گفت: قیاس تمثیلی صفحه شطرنج برای وضعیت اوکراین مناسب نیست چرا که رئیس‌جمهوری روسیه طبق قوانین بازی نمی‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت پولتیکو، گری کاسپارف، گفت: من نسبت به استفاده از قیاس تمثیلی شطرنج هشدار می‌دهم چرا که شطرنج قوانین خاصی دارد و پوتین آشکارا به قوانین اهمیت نمی‌دهد چرا که اقدامات کنونی او در اوکراین نقض قوانین بین‌الملل و معاهده‌های بین‌المللی است که روسیه پیشتر آنها را امضا کرده است.

این فعال و منتقد ضد پوتین گفت: حتی اگر غرب نخواهد با روسیه بجنگد، پوتین در حال حاضر تصمیم به آغاز یک جنگ گرفته است. وی افزود: چه باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا و اتحادیه اروپا دوست داشته باشند چه نه، آنها در حال حاضر وارد تقابل با پوتین شده‌اند چرا که پوتین تقابل خود را آغاز کرده و ادامه خواهد داد. مهم نیست که واشنگتن در حال حاضر چه اقدامی انجام می‌دهد، تقابل نهایتا اجتناب‌ناپذیر است و بهتر است امیدوار باشیم که این تقابل تنها یک جنگ سرد با اعمال تحریم خواهد بود نه بیشتر.

کاسپارف سازمانی تحت عنوان "جبهه متحد مدنی" تاسیس کرده که به عنوان بخشی از یک ائتلاف بزرگتر موسوم به "روسیه دیگر" دموکراسی آزاد در روسیه را حمایت می‌کند. مایک راجرز، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا روز یکشنبه شرایط کنونی را به بازی شطرنج تشبیه کرد که در آن آمریکا از حریف خود یعنی روسیه پیش افتاده است. وی افزود: پوتین در حال بازی شطرنج است و فکر می‌کنم ما در حال تیله بازی هستیم وحتی فکر نمی‌کنم این اقدامات شبیه بازی شطرنج باشد.


رفتار «روس‌ها»، مشابه‌«نازی‌ها» توصیف شد

یکی از خاخام‌های ارشد اوکراین، روسیه را به "تحریک‌" یهودی‌ستیزی در کریمه به منظور توجیه تهاجم نظامی به این جمهوری سابق شوروی کرد.

جاکوب دو بلیش طی یک کنفرانس خبری در دفتر منهتن جوامع متحد یهودی شرق اروپا، رفتار روسیه را با آلمان نازی قبل از حمله به اتریش در سال 1938 مقایسه کرد. وی در ادامه افزود: "کارهایی ممکن است توسط روس‌ها به نام ملی‌گراهای اوکراین انجام گیرد. نازی‌ها هم زمانی که می‌خواستند به اتریش بروند دست به تشنج‌آفرینی کردند."

این خاخام اوکراینی در ادامه افزود که اوکراینی‌ها در برابر حمله روس‌ها متحد هستند. وی گفت: در زمان انقلاب اختلاف نظرهای بسیاری وجود داشت، اما همه آنها برطرف شده است. ما با تهدیدی خارجی به نام روسیه مواجه هستیم.

سه شنبه، 13 اسفند ماه 1392 برابر با 2014-03-04 ساعت 12:03
خبر بعدی : سخنان رئیس مجلس خبرگان در باره آزادی
خبر قبلی : اعدام یک نوجوان همراه با ۵ زندانی دیگر


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -