کشف تابوت 3600ساله دست نخورده

روزنامه مردمسالاری: در روز پنج‌شنبه هفته گذشته يک تيم باستان‌شناسي در مصر موفق به کشف يک دفينه نادر و کمياب شد. اين يافته جالب شامل يک تابوت 3600 ساله و يک موميايي داخل آن بود که تابوت به شکل بسيار استادانه کنده‌کاري شده و موميايي داخل آن در شرايط بسيار خوبي باقي مانده است.

اين کشف يک خبر بسيار خوب براي مدافعين حفظ مکان‌ها و آثار باستاني در مصر بوده است، که در ميان 3 سال آشفتگي سياسي بدون توقف در اين کشور، همواره در حال تلاش و کشمکش براي محافظت و تامين امنيت دفينه‌ها و گنج‌هاي باستاني مصر بوده‌اند. به عنوان مثال ماه قبل موزه هنرهاي اسلامي قاهره در اثر بمب گذاري به شدت آسيب ديد و شرايط بد امنيتي منطقه منجر به غارتگري‌هاي وسيعي آثار پر ارزش باستاني در کل مصر گرديده است.

طبق گفته وزير باستان شناسي مصر، محمد ابراهيم، اين تابوت در شهر باستاني luxor واقع در شرق رود نيل و توسط يک تيم اسپانيايي که با همکاري مراجع مصري کار مي‌کردند، کشف شده است و تاريخ آن به 1600 سال قبل از ميلاد مسيح باز مي‌گردد که مصادف با دوران هفدهمين فرعون مصر است. اين تابوت 183 سانتي متري از چوب ساخته شده و موضوعي که اهميت آن را چندين برابر کرده، وجود کتيبه‌هايي از حروف تصويري در مصر باستان (هيروگليف) و کنده کاري‌هاي بسيار ظريف از پر و بال پرندگان بر روي تابوت است که بعد از گذشت اين مدت مديد هنوز رنگي هستند.

طراحي بسيار استادانه تابوت، باستان شناسان را بر اين باور داشته که موميايي داخل آن يکي از مقام‌هاي بسيار بلند مرتبه زمان خود بوده است.

تيم کاوشکري اسپانيايي- هندي در جريان حفاري‌هاي خود در اين منطقه دو دفينه ديگر نيز يافتند اما هر دو خالي بودند و تصور مي‌شود که اين مقبره‌ها در دوران باستان مورد غارت قرار گرفته اند. اما اين يکي به دليل مسدود شدن محور‌هاي منتهي به آن با سنگ آهک حفظ شده بود.

حفاري‌هاي جديد در اين منطقه از ماه قبل شروع شده در حاليکه کشف قبلي که يک تابوت چوبي ديگر مربوط به يک کودک بود به 13 سال پيش باز مي‌گردد.


دوشنبه، 28 بهمن ماه 1392 برابر با 2014-02-17 ساعت 12:02
خبر بعدی : کشف سر سرباز هخامنشی در کانادا+عکس
خبر قبلی : جنايت روي موج شيشه/دختران شیشه‌ای


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -