آمریکا: اسد عامل شکست مذاکرات/تغیر موضع روسیه؟

جان کری وزیر خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای مطبوعاتی نسبت به تحولات و نتایج دور دوم نشست ژنو2 موضع‌گیری کرد. جان کری در این بیانیه بار دیگر با تکرار اتهامات خود مدعی شد که دمشق با ایجاد مانع بر سر راه مذاکرات،‌ دستیابی به توافق را مشکل و سخت کرده است.

به گزارش تسنیم، جان کری در این بیانیه ابراز داشت که فرصت مذاکرات ژنو منجر به کاهش رنج و محنت مردم سوریه نشده است.

وی با اشاره به حساسیت شرایط و سخت بودن مسیر دستیابی به توافق مدعی این شد که «همگان می‌دانند که مانع‌تراشی دولت بشار اسد پیشرفت در مذاکرات را مشکل‌تر و مسیر آن را ناهموارتر کرده است».

وزیر خارجه آمریکا همچنین با حمایت از طرح مخالفان برای تشکیل دولتی انتقالی در سوریه مدعی شده است که این طرح معقول و مناسب بوده و می‌توان بر این اساس گفتگوها را ادامه داد.

وی در مقابل با انتقاد شدید از هیئت اعزامی دولت دمشق به مذاکرات ژنو2 ادعا کرد که دولت سوریه با هرگونه توافقی بر سر آنچه "طرح منطقی مخالفان" نامید خودداری کرده و به آنچه "کشتار و گرسنگی دادن بی‌رحمانه شهروندان سوری" خواند ادامه می‌دهد.

کری با حمایت مجدد از بیاینه ژنو1 مدعی شد که جامعه بین الملل نیز از اجرای کامل مفاد این بیانیه که شامل تشکیل دولتی انتقالی است حمایت می‌کند.


سیاست روسیه در سوریه تغییر می کند؟

به گزارش گلف نیوز، نشانه هایی وجود دارند که از احتمال تغییر دیپلماسی روسیه در منطقه خبر می دهد که ناشی از سفر اخیر ژنرال عبدالفتاح السیسی، فرمانده نیروهای مسلح مصر به مسکو و مذاکرات وی با ولادیمیر پوتین است.

این دیدار مملو از نمادها است اما با توجه به کمک دو میلیارد دلاری کشورهای حوزه خلیج فارس به مصر که احتمالا صرف خرید تسلیحات از روسیه خواهد شد، یکی از محتمل ترین گزینه های ریاست جمهوری آینده مصر احتمالا مسکو را متقاعد خواهد کرد که سیاست خود را از سوریه و رئیس جمهوری که به نظر می رسد به روزهای آخر رسیده، دور کند.


یکشنبه، 27 بهمن ماه 1392، 10:55 بعدازظهر برابر با 2014-02-16 ساعت 19:02
خبر بعدی : مذاکرات هسته ای؛ برخی نمی خواهند مذاکرات پیش برود
خبر قبلی : منصور کوشان نویسنده و شاعر ایرانی درگذشت


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -