سرکوب مزدی کارگران در آستانه حذف یارانه‌‌ انرژی

یک کار‌شناس اقتصادی معتقد است حذف یارانه حامل‌های انرژی حتی با شیب ملایم، موجب افزایش قیمت‌ها می‌شود و دولت در تعیین مزد سال آینده کارگران باید این شرایط اقتصادی را پیش‌بینی کرد.

«حسین راغفر» با اشاره به برنامه دولت برای حذف یارانه حامل های انرژی در سال آینده، به ایلنا گفت: در شرایطی که با رکود تورمی مواجه هستیم حذف یارانه حامل‌های انرژی قطعا به زیان تولید است چرا که رکود افزایش می‌یابد و به تبع، نرخ تورم نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

وی تصریح کرد: افزایش رکود و تورم با هدف گذاری‌های اقتصادی دولت در تناقض است بنابراین حذف یارانه حامل‌های انرژی باعث می‌شود دولت نتواند وعده‌هایش را عملی کند.

به گفته راغفر، یکی از دلایل رکود اقتصادی، دستمزد‌های نازل است چرا که نیروی کار به دلیل دستمزدهای اندک و قدرت خرید پایین، بهره وری لازم را ندارد.

این استاد دانشگاه الزهرا در ادامه افزود: درشرایط کنونی که دستمزد کارگران بار‌ها سرکوب شده و متناسب با افزایش قیمت‌ها رشد نیافته است، دولت برای رفع محدودیت‌های افزایش مزد سال آینده کارگران باید تمهیداتی بیاندیشد.

وی با تاکید بر پیش بینی تورم ناشی از حذف یارانه حامل‌های انرژی در مزد ۹۳، گفت: اگر امسال تورم اندکی کاهش پیدا کرده به دلیل رکود اقتصادی است و اگر به اقتصاد تحرکی داده شود احتمال افزایش تورم وجود دارد.

این اقتصاددان در پایان با اشاره به نرخ 5/8 - (منفی پنج و هشت دهم) درصدی رشد اقتصادی کشور در سال گذشته، اظهار داشت: پیش بینی می‌شود نرخ رشد اقتصادی سال جاری از سال گذشته هم کمتر شود و برای خروج از این شرایط رکودی از دولت انتظار می‌رود تمهیدات جدی تری بیندیشد.

چهارشنبه، 23 بهمن ماه 1392 برابر با 2014-02-12 ساعت 11:02
خبر بعدی : برداشت 3‌هزارمیلیاردی از بودجه مناطق محروم
خبر قبلی : انتشار عکسهای غیر اخلاقی روش جدید کلاهبرداری


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -