حط لوله گاز با پاکستان؛ 2 میلیارد دلار به باد رفت

سرنوشت مبهم هزینه 2 میلیارد دلاری ایران در پروژه 10 ساله

قدس آنلاین: پس از تلاش چند ساله طرف ایرانی برای اتمام خط لوله صلح در خاک خود طرف پاکستانی با ابراز عجز از ساخت این پروژه در داخل این کشور، رسماً از این خط لوله کنار رفت .

در این باره پاکستان به طور رسمی به ایران اعلام کرد، دو طرف باید دست کم در حال حاضر پروژه خط لوله گاز ایران و پاکستان را کنار بگذارند و ایران باید به پاکستان در زمینه جریمه در نظر گرفته شده برای تکمیل پروژه تا دسامبر 2014 میلادی مهلت تازه‌ای در نظر بگیرد.

یک مسؤول وزارت نفت پاکستان در این باره گفت: پاکستان با مشکلات زیادی در زمینه تأمین بودجه احداث خط لوله در خاک خود مواجه است؛ زیرا نهادهای مالی و شرکتهای نفتی بین‌المللی و حتی کشورهایی نظیر روسیه و چین که ابتدا متعهد به حمایت از این پروژه شده بودند، تمایلی به حضور در آن ندارند.

این مقام پاکستانی که خواست نامش فاش نشود، گفت: افزون بر عدم علاقه شرکتهای بین‌المللی شرایط مالی پاکستان نیز به این کشور اجازه نمی‌دهد که بودجه احداث این پروژه عظیم را تأمین کند و این امر سبب تاخیر در احداث خط لوله شده است.

احداث بخش پاکستانی خط لوله گاز ایران و پاکستان که هزینه آن دو میلیارد دلار برآورد می‌شود به طور رسمی در ماه مارس 2013 میلادی با هیاهوی زیاد افتتاح شد، اما از آن زمان تاکنون پیشرفت در این پروژه متوقف شده است.از سوی دیگر ایران در حال حاضر تقریبا تمام این خط لوله هفت میلیارد و 700 میلیون دلاری را در خاک خود احداث کرده است.

هر روز 3 میلیون دلار جریمه
پاکستان در ماه اکتبر از ایران درخواست کرد، کل هزینه دو میلیارد دلاری احداث خط لوله را در خاک پاکستان تقبل کند، اما ایران این درخواست را رد کرد.
ایران پیشتر به پاکستان وعده داده بود که 500 میلیون دلار از هزینه احداث خط لوله در پاکستان را تقبل می‌کند، اما سپس از این تصمیم منصرف شد. در همین حال پاکستان همچنین با چالش پرداخت روزانه سه میلیون دلار جریمه به ایران در صورت عدم تکمیل پروژه تا 31 دسامبر 2014 مواجه است.
یک هیأت پاکستانی به ریاست عابد سعید، معاون وزیر نفت پاکستان هفته گذشته به ایران سفر کرد و خواستار تمدید این مهلت و معافیت پاکستان از پرداخت جریمه به دلیل وضعیت ژئوپلتیک موجود شد. ایران تاکنون حدود دو میلیارد دلار در این پروژه هزینه کرده و تقریباً بخش ایرانی خط لوله را تکمیل کرده است. برآوردهای اولیه نشان داده، احداث خط لوله در خاک پاکستان حدود دو تا 5/2 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.

نظر مجلس و وزیر نفت
پیش از این گروه اقتصادی درمورد لغو پروژه خط لوله صلح در گزارشی پیش بینی کرده بود که ایران به دنبال لغو این قرارداد است. طرح انتقال گاز ایران به هند و پاکستان در سال 1990 پیش کشیده شد، اما گفت و گوها بر سر این طرح حدود 10 سال پیش رسمیت یافت. بر اساس تفاهمنامه خط لوله صلح، ایران باید تا 25 سال و روزانه 150 میلیون متر مکعب گاز خود را با قیمتی توافقی به هند و پاکستان برساند، اما طرف هندی تحت تاثیر فشارهای خارجی از این طرح کنار کشید و پاکستانی‌ها هم باوجود اینکه ایران تعهد خود را مبنی بر ساخت 1100 کیلومتر خط لوله در داخل کشور اجرایی کرده تا به امروز و به بهانه نبود سرمایه برای ساخت خط لوله 780 کیلومتری در خاک این کشور به تعهدات خود عمل نکرده‌اند تا جایی که وزیر نفت کشورمان بصراحت اعلام کرده، زیاد به این قرارداد امیدوار نیست.
ناامیدی نسبی بیژن نامدار زنگنه از صادرات گاز ایران به پاکستان از طریق خط لوله ای که نام «صلح» را یدک می‌کشد، در شرایطی است که در یک طرف قرارداد ایران آمادگی خود را برای صادرات گاز به این کشور در دسامبر ٢٠١٤ میلادی، یعنی در موعد مقرر و تسریع در اجرای پروژه در صورت اجرای بخش پاکستانی خط لوله خبر داده است.
اما در داخل کشور کمیسیون انرژی مجلس از اظهارات وزیر نفت استقبال نکرده است. یکی از اعضای این کمیسیون به خبرنگار ما می‌گوید: خط لوله صلح یک پروژه عظیم و حیاتی است که شروع آن با کار کارشناسی دقیق و ادامه آن با صرف هزینه‌های هنگفت برای ایران همراه بوده و بر این اساس لغو این قرارداد بدون پشتوانه کارشناسی برای مجلس غیر قابل قبول است. امیر عباس سلطانی با بیان اینکه خط لوله صلح، پروژه‌ای محکم و برای کشور سودمند است، اظهار می‌دارد: این پروژه برای خودکفایی بخش گازی کشور بسیار مفید است.

چهارشنبه، 23 بهمن ماه 1392 برابر با 2014-02-12 ساعت 04:02
خبر بعدی : وضعيت اسفناک ميادين مشترک نفت و گاز ايران
خبر قبلی : گزارش تایمز اسرائیل درباره موشکهای حماس


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -