قرارداد نفتی با رژیم؛ آمریکا روسها را منصرف کرد

روزنامه کامرسانت چاپ روسیه نوشت: آمریکا موفق شده روسیه را برای چشم پوشی از انجام معامله تجاری – نفتی با رژیم ایران متقاعد کند.

به گزارش نامه نیوز، خبر مبنی بر این که واشنگتن مسکو را برای چشم پوشی از انجام معامله بزرگ با رژیم تهران متقاعد کرده، از سوی وندی شرمن، وزیر امور خارجه آمریکا، اعلام شده است.

به گفته وی، مسکو و تهران بعد از انجام مذاکرات «در سطح بالا»، ناگزیر شدند از طرح توسعه همکاری های اقتصادی خود چشم پوشی کنند.

شرمن گفت: «من به شخصه باور دارم که ما بعد از توضیحات کامل، موفق شدیم طرفین را برای امتناع از هر اقدامی در آینده نزدیک در راستای انجام این معامله، متقاعد سازیم. ما در نهایت شفافیت توضیح دادیم که احتمال دارد امضای چنین توافق نامه ای میان روسیه و رژیم ایران، به اعمال تحریم های جدید (علیه شرکت های ایرانی و روسی) منجر شود و ضمن دشوار و یا ناممکن کردن انعقاد قرارداد جامع ( در رابطه با مساله هسته ای)، جمع شرکت کنندگان در روند مذاکرات مربوط به برنامه هسته ای را نیز با تهدید های بزرگی مواجه سازد ».

گفتنی است که مسکو و تهران احتمال ارسال نفت ایران به روسیه (تا 500 هزار بشکه در روز) و ارسال کالاها و تجهیزات روسیه به ایران را بررسی می کنند.

پیش از این، کاخ سفید، شورای امنیت ملی آمریکا و وزارت امور خارجه امریکا با اعلام این که چنین توافق نامه ای با تحریم های اعمالی امریکا علیه رژیم ایران و قرارداد مقدماتی ماه نوامبر در رابطه با برنامه هسته ای مغایرت دارد، بیانات تندی ایراد کردند.

دستگاه رهبری امریکا از آن بیم دارد که درآمدهای ناشی از انجام این معامله با روسیه (در حدود 5/1 میلیارد دلار در ماه) از علاقه رژیم ایران برای عقد توافق نامه بلند مدت در رابطه با برنامه هسته ای خود بکاهد (مذاکرات مربوط در روز 18 فوریه از سر گرفته خواهد شد) و در کنگره آمریکا، «شاهین ها» برای اعمال تحریم های مکمل بهانه ای به دست آورند که در نهایت، شانس حل و فصل برنامه هسته ای را از میان بردارد.

گفتنی است که لوان جاگاریان، سفیر روسیه در تهران، به نشریه «کامرسانت» گفت تاکنون هیچ توافق نامه ای (در عرصه تجاری – نفتی) امضا نشده است.

دوشنبه، 21 بهمن ماه 1392 برابر با 2014-02-10 ساعت 11:02
خبر بعدی : صالحی: غنی سازی 60 درصد برای امری صلح‌آمیز
خبر قبلی : آغاز بررسی ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای رژیم تهران


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -