پرداخت پاداش 300 میلیونی از جیب مردم

قدص آنلاین: دی ماه گذشته روزهای پر خبری برای سهام عدالت بود، از خبرهایی درباره آزاد سازی تا تحقیق و تفحص از سهام عدالت .

اما یک خبر در میان انبوه خبرها جلب توجه می کرد و آن شائبه‌هایی در مورد برخی مدیران که قرار است با این تحقیق و تفحص جزییات موضوع برای مردم مشخص شود.

در این باره عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه تحقیق و تفحص از سهام عدالت در این کمیسیون مصوب شده است، گفته بود: این طرح در ابتدا بحث تحقیق و تفحص از وزارت اقتصادی بود که سپس در قالب تحقیق و تفحص از سهام عدالت مطرح و در کمیسیون مصوب شد.

محمدرضا پورابراهیمی از جمله محورهای این تحقیق و تفحص را نحوه انتخاب هیأت مدیره، پاداشها وضعیت هزینه‌های سهام عدالت بیان کرده بود .

وی با اعلام اینکه هیچ نظارتی روی سازمان سهام عدالت وجود ندارد، تصریح کرد: هم‌اکنون میزان و نحوه پرداخت به کارکنان و اعضای هیأت مدیره این سازمان مشخص نیست، از این رو بررسی دقیق روی عملکرد این حوزه بسیار ضروری است.

20 میلیارد حقوق و پاداش
از سوی دیگر در جریان بررسی بخش هزینه ای سهام عدالت پیشنهادی درباره آزادسازی این سهام مطرح شد که در نهایت نمایندگان با آن مخالفت کردند.
محمدرضا پورابراهیمی در صحن علنی مجلس با اشاره به وضعیت فعلی سهام عدالت گفت: در حال حاضر 42 میلیون نفر مشمول دریافت سهام عدالت هستند که ارزش آن در زمان اجرا 45 هزار میلیارد تومان بود که براساس محاسبه در شرایط فعلی ارزش سهام عدالت 97 هزار میلیارد تومان برآورد شده است.
وی با اشاره به آسیب شناسی سهام عدالت گفت:‌ تصدی گری کامل دولت بر سهام عدالت، عدم نقد شوندگی قیمت سهام برای 42 میلیون نفر، کاهش کارایی بنگاه های اقتصادی و همچنین حقوق ماهیانه، پاداش و کارمزد، سالانه 20میلیارد تومان از جیب مردم به هیأت مدیره شرکتهای تعاونی از مشکلات فعلی است. اما در حالی که چند روزی از اظهارات این نماینده مجلس نمی گذرد، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس دیروز در گفت و گویی با خبر گزاری مجلس با بیان اینکه در بحث سهام عدالت سیستم رانتی وجود دارد، گفت: این وضعیت رانتی که برای برخی مدیران سهام عدالت وجود دارد؛ مثلاً همین پرداخت پاداش 300 میلیونی اگر اجازه می داد صندوق سرمایه گذاری تشکیل شود، دچار مشکلات امروزی در بحث سهام عدالت نمی شدیم.

فضای رانتی در سهام عدالت
رحیم زارع با اشاره به لایحه دولت مبنی بر آزادسازی خرید و فروش سهام عدالت اظهار داشت: سهام عدالت یارانه ای بود که به افراد دهکهای پایین داده شد اما پیش از اینکه سهام به مردم واگذار می شد، باید تدابیری اندیشیده می شد.
نماینده مردم آباده ادامه داد: سهام عدالت به شکلی است که مردم از آن نگهداری می‌کنند، ولی سودی نصیبشان نمی شود، بنابراین برای اینکه مردم صاحب سهم واقعی‌شان کنیم، تدابیری باید اندیشید.
وی با اشاره به عدم تصویب پیشنهاد دولت در کمیسیون تلفیق مجلس گفت: با این پیشنهاد مردم می توانستند سهامشان را بخوبی مدیریت کنند وهمین که دولت از طریق سهامداران بر پروژه های عمرانی نظارت می کرد.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد: اگر وضعیت فعلی که رانتی است، اجازه دهد صندوق سرمایه گذاری تشکیل شود بتدریج طی 6 ماه سهام عدالت به بورس عرصه می شد، مردم به سودشان دست می یافتند.
وی افزود: تمامی این مشکلات از ساختار کنونی سهام عدالت ناشی می شود به این شکل که در هر شهرستان یک تعاونی ایجاد می شد و قرار بود تا در آن سرمایه گذاری انجام شود، ولی برخی از هیأت مدیره ها به نوعی با سهم خواهی‌شان باعث شدند تا این کار هیچ بهره وری برای مردم نداشته باشد.
وی ادامه داد: اگر این 62 میلیارد تومان به مردم واگذار می شد، یک خانواده پنج نفره که هر کدام دارای سهمی به مبلغ یک میلیون بودند، می توانستند حداقل از این پنج میلیون تومان برای افزایش ثروت خود استفاده کنند یا اینکه در بورس قیمت واقعی شفاف سازی و سپس عرضه می‌شد.

دوشنبه، 21 بهمن ماه 1392 برابر با 2014-02-10 ساعت 03:02
خبر بعدی : گزارشی از آرایشگاه‌های مردانه تهران
خبر قبلی : تلویزیون رژیم برای مجری روحانی بخشنامه داد


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -