نفس تالاب آق‌گل به شماره افتاد

تالاب طبيعي آق‌گل به علت خشک‌سالي در صورت عدم توجه تا سال آينده به طور کامل خشک مي‌شود.

به گزارش فارس از همدان، در استان همدان تالاب‌هاي متعددي از نوع طبيعي و مصنوعي وجود دارد که از مهم‌ترين آنها مي‌توان به تالاب آق‌گل، شيرين‌سو و... اشاره کرد.

تالاب آق‌گل که در حدفاصل استان‌هاي مرکزي و همدان در 20 کيلومتري شمال شرقي ملاير قرار گرفته جزو تالاب‌هاي طبيعي استان همدان به شمار مي‌رود. اين تالاب با 830 هکتار مساحت جزو عمده‌ترين زيستگاه‌هاي پرندگان در منطقه غرب محسوب مي‌شود که از مهم‌ترين آنها مي‌توان از آبچليک پا سرخ، کشيم، باکلان کوچک، فلامينگوي بزرگ، بوتيمار کوچک، حواصيل زرد، خوتکا، چوب پا و... نام برد. منبع اصلي تأمين آب تالاب آقگل رودخانه قره‌چاي است اما مهم‌ترين موضوعي که اين روزها توجه دوستداران محيط زيست را به خود جلب مي‌کند به شماره افتادن نفس اين تالاب طبيعي است.

اينکه چه عواملي باعث خشکي يک تالاب مي‌شود موضوع جديدي نيست، احداث سد بر روي رودخانه‌هايي که منبع تأمين آب تالاب‌ها هستند و ناديده گرفتن حق‌آبه تالاب‌ها، ايجاد چاه‌هاي مجاز و غيرمجاز در کنار خشکسالي‌ها و بارش کم نزولات جوي در چند سال اخير شايد از عمده علت‌هاي اين مهم باشد.

با وجود پيگيري‌ها و اقداماتي که از طريق دستگاه‌هاي ذيربط در راستاي احياي اين تالاب صورت مي‌گيرد اما خيلي از مسائل و شايد با کمبود اعتبارات و... هنوز آب به عنوان قلب تپنده به سينه اين تالاب بازنگشته است. با توجه به اينکه روز 13 بهمن به عنوان روز جهاني تالاب‌ها بود سوق دادن توجه افکار عمومي و مسئولان به سمت تالاب‌هايي که رو به خشکي هستند، جزو برنامه‌هاي محيط زيست قرار گرفت که در اين ارتباط نيز در همدان نيز زنجيره انساني در تالاب آقگل تشکيل مي‌شود.

در راستاي بررسي اين اقدام و وضعيت تالاب آقگل با يکي از مسئولان مرتبط به گفت‌وگو نشستيم.

کارشناس مسئول زيستگاه و امور مناطق اداره کل محيط زيست استان همدان در اين زمينه به خبرنگار فارس گفت: با توجه به وضعيت بحراني تالاب آقگل براي نخستين بار زنجيره انساني براي حمايت از اين تالاب تشکيل مي‌شود. رامين رمضاني با اشاره به اهداف برگزاري اين زنجيره انساني افزود: اين امر در راستاي توجه مسئولان و تنوير افکار عمومي به تالاب‌ها که جنبه حياتي براي کشور دارند صورت مي‌گيرد. وي بيان داشت: با هماهنگي‌هاي صورت گرفته زنجيره انساني با حضور مسئولان و حدود 50 نفر از NGOهاي استان در اين تالاب تشکيل مي‌شود. کارشناس مسئول زيستگاه و امور مناطق اداره کل محيط زيست استان همدان با اشاره به محدوده تالاب آقگل ابراز داشت: محدوده آبگير اين تالاب با 300 هکتار وسعت در جنوب شرقي همدان هم مرز استان مرکزي قرار دارد.

وي ادامه داد: از سال 88 به دليل خشک‌سالي، بارش کم و خشک شدن رودخانه‌هاي ورودي، برداشت آب از چاه‌هاي مجاز و غيرمجاز اطراف تالاب، زه‌کشي و... اين تالاب رو به خشک شدن رفت.

رمضاني با بيان اينکه تالاب آقگل در صورت عدم توجه به آن تا سال آينده به طور کامل خشک مي‌شود، گفت: اين تالاب زيستگاه بيشترين گونه‌هاي پرندگان مهاجر چون درنا، پليکان، پرستوي دريايي، کاکايي و... بوده که طي چند سال اخير به خاطر خشکي به تالاب نمي‌آيند.

وي يادآور شد: تالاب آقگل بيشتر فرودگاهي در غرب کشور براي پرندگان مهاجر به شمار مي‌رفت که اکنون پرندگان مهاجر از اين امکان محروم شده‌اند.

کارشناس مسئول زيستگاه و امور مناطق اداره کل محيط زيست استان همدان عامل اصلي خشکي تالاب را خشک‌سالي رودخانه‌ ورودي با توجه به بارش کم و چاه‌هاي غيرمجاز خواند و ابراز داشت: با توجه به چاه‌هاي غيرمجاز بسيار در اطراف تالاب، امور آب نيز در جلوگيري از احداث اين چاه‌ها خوب عمل نکرده است. وي يادآور شد: از سال 88 که خطر خشکي تالاب احساس شد اقدامات چون رايزني با استانداري، امور آب استان و استان مرکزي صورت گرفته و جلساتي تشکيل شده است.

رمضاني بيان داشت: در پي تشکيل جلسات حق‌آبه‌اي نيز به تالاب آقگل تخصيص يافت که با توجه به خشک شدن رودخانه ورودي از استان مرکزي اين حق‌آبه تأمين نشده است.

شنبه، 19 بهمن ماه 1392 برابر با 2014-02-08 ساعت 12:02
خبر بعدی : ناوهای آمریکا در تیررس پهپاد رزمی کوثر
خبر قبلی : قـوهای مهاجـر گرسـنه اند


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -