قـوهای مهاجـر گرسـنه اند

همايش معضل پسماند شمال کشور با حضور سازمانهاي مردم نهاد و دوستدار طبيعت در سالن اجتماعات محيط زيست استان مازندران برگزار شد و در اين همايش، زباله به عنوان معضل بزرگ استان مطرح شد.

به گزارش مهر، محمد اولاد زاده از فعالان محيط زيست شامگاه پنجشنبه در اين مراسم با بيان اينکه پسماند به عنوان يک معضل بزرگ در استان مازندران است ، اظهار کرد : معضل زباله در همه شهرها به صورتهاي گوناگون وجود دارد .

وي با انتقاد از حضور کم فعالان محيط زيست در اين جلسه گفت : امروز مي‌خواستيم فعالان محيط زيست حضور پيدا کنند تا انجمن‌هاي محيط زيست آنقدر يکپارچه شوند و کارهاي کارشناسي انجام بدهيم تا بتوانيم گام‌هاي اساسي و هماهنگي در جهت حفاظت محيط زيست برداريم .

فعال محيط زيست ادامه داد: بعضي از انجمن‌ها کارها را به صورت مقطعي انجام مي‌دهند اين درحاليست که معضل پسماند با روشهاي کارشناسي و بررسي‌هاي ارزيابي شده بايد صورت بگيرد .

اولاد زاده با بيان اينکه نقش انجمن‌هاي مردمي به عنوان فرهنگ ساز در جامعه مشخص شده است، افزود : ما به عنوان انجمن‌هاي مردمي بايد به مردم آموزش دهيم که چگونه بتوانند توليد زباله را کاهش دهند که متاسفانه ما کمتر به اين بحث پرداختيم .

وي سازمان محيط زيست را متولي محيط زيست دانست وتاکيد کرد : سازمان محيط زيست بايد انجمن‌هاي مردمي را درکنار خود ببيند و نه روبروي خود تا بتوانيم با کمک هم در جهت حل مشکلات زيست محيطي گام‌هاي اساسي برداريم.

فعال محيط زيست با بيان اينکه آينده تمام فرزندان اين جامعه به معضل پسماند گره خورده است، گفت: در شهر آمل روزانه 200 تن زباله توليد مي‌شود که هر تن از اين زباله 300 تا 500 ليتر شيرابه توليد مي‌کند .

اولادزاده ادامه داد : به جاي احساسي عمل کردن به دنبال کار کارشناسي شده برويم تا بتوانيم اين معضل را حل کنيم.

محمد علي علايي يکي ديگر از فعالان محيط زيست که به مناسبت روز هواي پاک به همراه چند تن از دوستداران طبيعت با هدف کاهش توليد زباله و آلودگي محيط زيست در حرکتي نمادين حرکت خود را از آستارا شروع و شهرهاي شمالي را رکاب زدند نيز در اين مراسم حضور داشت.

وي در صحبت‌هاي خود اين حرکت نمادين را جزء اولين حرکتهايي دانست که يک گروه ورزشي و فعالان محيط زيست تنها براي انتقاد نيامده بودند.

علايي با بيان اينکه در بحث محيط زيست مردم مسئول هستند افزود : مردم بازوهاي کمکي سازمانها هستند و بدون کمک مردم سازمانها نمي‌توانند اين معضل را برطرف کنند . فعال محيط زيست با اشاره به رواج استفاده از سفره‌هاي پلاستيکي ، گفت : يکي از زباله‌هاي ضد فرهنگ استفاده از سفره‌هاي پلاستيکي است که بايد به جاي آن فرهنگ استفاده از سفره‌هاي پارچه اي را در جامعه رواج دهيم. وي ادامه داد : اگر بتوانيم درآمد پايداري را براي جمع آوري و دفع آن ايجاد کنيم حجم زباله در کشور کاهش پيدا مي‌کند.

مريم کرم دوست نيز در اين مراسم گفت : در مسيري که طي کرديم ديديم که اين مشکل همگاني در تمام شهرهاي شمالي است و ما اسم آن را بحران گذاشتيم بحراني که گريبان گير اين مناطق شده است.

وي با تاکيد بر لزوم کار جمعي در حل معضل زباله افزود : هدف از حرکت نماديني که انجام داده ايم اين بود تا مشکل زباله در شهرهاي شمالي را به گوش مسئولان برسانيم. کرم دوست به آموزش کودکان اشاره وتاکيد کرد : يکي از راه حل‌هايي که براي کاهش زباله به ذهنمان رسيد اين بود که کارگاههاي آموزشي را در مدارس داير کنيم. وي حفاظت از محيط زيست را وظيفه همه آحاد جامعه دانست وافزود : وظيفه ما در قبال آيندگان اين است که طبيعت سالم و پاک را در اختيار نسل‌هاي بعد قرار دهيم.

علي فلاح رئيس سازمان مردم نهاد آسان نيز در اين مراسم با بيان اينکه هر کسي عاشق طبيعت است بايد براي آن وقت بگذارد و هزينه کند ، گفت: با چند اداره و جلسه کار معضل محيط زيست حل نمي‌شود و مشکل زباله بايد به صورت برنامه ريزي شده برطرف شود.

وي با اشاره به آلودگي آبزيان افزود: در گذشته بهترين غذاهاي ما آبزيان بودند که امروز جزء خطرناکترين غذاها از نظر آلودگي محسوب مي‌شوند. رئيس سازمان مردم نهاد آسان با بيان اينکه زنگ نابودي محيط زيست به صدا در آمده است ، ادامه داد : امروز شاهد رواج انواع سرطانها در جامعه هستيد و سلامت جامعه ما با وجود دفع غيربهداشتي زباله تهديد شده است.

وي با تاکيد بر حرکت‌هاي جمعي گفت: براي اثرگذاري در جامعه فعالان محيط زيست مي‌توانند با ايجاد سازمان مردم نهاد گامهاي اساسي بردارند .

فلاح قوها را سفيران صلح بين المللي دانست و افزود: حدود 5 هزار قو در تالابهاي سرخرود با مشکل غذا مواجه شدند که با کمک دوست داران طبيعت توانستيم اين مشکل را برطرف کنيم .

رئيس سازمان مردم نهاد آسان با بيان اينکه وجدان‌ها بيمار شده است ، گفت : محيط زيست وجدان مي‌خواهد و متاسفانه وجدانهاي ما به خواب رفته است .

وي ادامه داد : هرکسي که طرفدار محيط زيست باشد خود و خانواده اش را بيمه کرده است .

فلاح تعداد سازمانهاي مردم نهاد را اندک دانست و تاکيد کرد : اين سازمانها بايد ارتباطهاي محکمي با هم داشته باشند تا بتوانيم در جهت حفاظت محيط زيست کارهاي اساسي انجام دهيم .

رئيس سازمان مردم نهاد آسان با اشاره به مصرف کود شيميايي و سموم کشاورزي در مازندران گفت :اگر وجدانها بيدار شوند هرکسي کارش را مي‌کند و تريبون‌ها به نفع محيط زيست فعال مي‌شود.


شنبه، 19 بهمن ماه 1392 برابر با 2014-02-08 ساعت 12:02
خبر بعدی : نفس تالاب آق‌گل به شماره افتاد
خبر قبلی : بارش‌برف هم تاثیری بر دریاچه‌ارومیه نداشت


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -