توافق ژنو؛ توافقی که 7 ماه قبل منتشر شده بود

سایت مشرق: مركز مطالعات امنيت ملي اسرائيل هفت ماه قبل از توافق ژنو (25 فوریه 2013) در گزارشي پيش بيني كرده بود كه رژیم ايران احتمالا در نهايت جداگانه و خارج از چارچوب مذاكرات 1+5 با آمريكا بر سر برنامه هسته اي خود به توافق خواهد رسيد. نکته مهم تشابه متن توافق ژنو و متن پیش بینی شده در بعضی از بخشهای این سند است.

در اين توافقنامه كه نگراني هاي اسرائيل هم در آن گنجانده شده دليل تمایل رژیم ايران به انجام توافق، خنثي كردن حمله اسرائيل به تنهايي يا به همراه ایالات متحده آمریکا به تاسیسات هسته ای جمهوری اسلامی قلمداد شده است.

نکته مهم تشابه متن توافق ژنو و متن پیش بینی شده در بعضی از بخش هاست. البته تحليلگران اين مركز معتقدند كه چنین توافق نامه ای خبر خوب براي اسرائيل محسوب نمي شود زيرا برنامه هسته ای نظامی رژیم ایران را متوقف نخواهد كرد بلكه صرفا آن را براي مدت زمان نامعلومي به تاخیر می اندازد.

با این حال، اسرائیل ناگريز خواهد بود كه با اين توافق كنار بيايد. بی اعتمادی ذاتی اسرائیل به رژیم ایران، اجازه نمی دهد تا براي اين توافقنامه آرزوي موفقيت كند. در عين حال از ديدگاه اين تحليلگران بعید است رژیم ایران با دقت به این توافقنامه پایبند بماند اما اين توافقنامه باعث شكل گيري یک وضعیت جدید خواهد شد.

چهارشنبه، 16 بهمن ماه 1392 برابر با 2014-02-05 ساعت 02:02
خبر بعدی : کشف مرغ فاسد در یک محل توزیع سبد کالا
خبر قبلی : آمریکا: توافق هسته ای با رژیم تهران کامل نیست


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -