مقایسه سیب زمینی احمدی نژاد با سبد روحانی

سایت اعتدال: یکی، دو هفته پس از استقرار دولت یازدهم بود که دولتمردان یکی پس از دیگری اعلام کردند به جمع مدیران وکارمندان متعارف نهاد ریاست‌جمهوری جمعیتی چند هزار نفری اضافه شده است، جمعیتی بدون تخصص و تجربه که سند‌های استخدامی‌شان نشان می‌داد همگی در ماه‌های پایانی عمر دولت دهم جذب شده‌اند. همان روزها بود که دولت اعلام کرد دست کم تا پایان سال با آنها کنار می‌آید تا چاره‌یی مناسب برای تعدیل این جمعیت پاستورنشین بیندیشد. دولت بر سر وعده‌اش مانده است اما حالا از نهاد ریاست جمهوری خبر می‌رسد که بدنه دستگاه اجرایی با مدیران ارشدشان هماهنگ نیستند و همچنان ساز خودشان را می‌زنند و توجهی به تغییر کوک مدیریتی دولت هم ندارند. این ناهماهنگی در ماجرای توزیع سبد حمایتی دولت به اقشار کم‌درآمد جامعه کاملا عیان شده است و تبعاتش دامن دولت را گرفته است آنچنان که حرف از بی‌توجهی رییس جمهوری به وعده‌‌اش درباره حفظ کرامت انسانی است و می‌گویند این سبک و رویه با پسوند تدبیر و امید دولت یازدهم در منافات است و دولتمردان نتوانسته‌‌اند این ماجرا را مدیریت کنند و از پس آن سربلند بیرون بیایند. در مقابل اما صدایی که از پاستور شنیده می‌شود همان گلایه‌های چند ماه قبل است؛ انبوه نیروهای نا کارآمد و دست بسته دولت برای مقابله با این معضل. در همین باره با محمد صادق زیباکلام تحلیلگر مسائل سیاسی و استاد دانشگاه به گفت‌وگو پرداختیم، او می‌گوید دولت درقضیه سبد کالا شتاب زده و عجولانه به میدان آمده و می‌خواسته خودی به مردم نشان دهد. زیباکلام معتقد است چاره اولیه ساماندهی امور دولت سپردن برخی کارها به پیمانکاران است و گام بعدی اخراج خیل مازاد نیروهای بجا مانده از دولت احمدی‌نژاد که نه تنها تخصص و تجربه‌یی ندارند بلکه برای ناهماهنگی در دولت برنامه‌ریزی شده‌‌اند. او به دولت پیشنهاد می‌کند که یا با یک اقدام انقلابی ماجرا را فیصله دهد یا از مقامات ارشد نظام و روسای دیگر قوا برای سامان دادن به این معضل کمک بگیرد. مشروح گفت‌وگوی اجمالی اعتماد با زیباکلام در پی می‌آید:

هر چند که درباره شیوه توزیع سبد کالای حمایتی دولت روحانی حرف و حدیث فراوان است اما در ابتدا می‌خواهم بپرسم که این اقدام دولت یازدهم با توزیع سیب‌زمینی‌های انتخاباتی در دولت احمدی‌نژاد چه فرقی دارد؟
هم سیب زمینی‌های دولت احمدی‌نژاد اشتباه بود هم سبد کالایی دولت روحانی، منتها تفاوت آنها در این است که احمدی‌نژاد سیب‌زمینی‌ها را در فصل انتخابات توزیع کرد اما سبد کالایی دولت روحانی و نیتش را که حمایت از اوضاع معیشتی جامعه کم درآمد اعلام کرده است را حمل بر صحت کنیم اما باز هم تاکید می‌کند دولت در حمایت‌های بعدی‌اش برنامه‌ریزی کند تا ماجرا بازهم به این پیچیدگی و هیاهو کشیده نشود. بعد اعلام عمومی کند که مردم بروند و از حمایت دولت برخوردار شوند.

مشکلات معیشتی و گرانی‌ها غیر قابل انکار است و سنگینی آن بر دوش شمار زیادی از هموطنانمان قابل رویت و لمس است اما شما به خاطر توجیهی که این سبد کالایی می‌تواند داشته باشد با این اقدام دولت موافقید؟

به نظرم، سبد کالای دولت روحانی به‌گونه‌یی همان یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی دولت احمدی‌نژاد است اما با برنامه‌ریزی کمتر و ناپختگی چرا که امروز با خدماتی‌های دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران که کمترین حقوق‌ها را دریافت می‌کنند و می‌دانم کمتر از ۵۰۰ تومان در ماه است صحبت کردم هیچ یک از آنها موفق به دریافت این سبد کالا نشده بودند. فکر می‌کنم سبد کالا یک فکر ناپخته و یک ایده نسنجیده ‌ای بود که دولت با عجله و بدون تدبیر به آن پرداخت، متاسفانه دولت بدون اینکه برنامه‌ریزی دقیقی انجام دهد و افرادی را که قرار است این سبد کالا به آنها تعلق گیرد را شناسایی کند و زحمتی در این باره بکشد اعلام کرد که از فلان روز این سبد حمایتی به فلان جمعیت تعلق می‌گیرد و همین هم سبب شکل‌گیری صف‌های طولانی در مقابل فروشگاه‌ها شد.

‌ همان‌طور که اشاره کردید در توزیع این سبد حمایتی مشکلات بسیاری به وجود آمده و برای دولت هم حاشیه‌های بسیاری داشته است، فکر می‌کنید عامل اصلی این هیاهویی که توزیع سبد کالای حمایتی دولت برپا کرده چیست؟
عجله و شتاب دولت. دولت می‌خواست به مردم نشان دهد که ما هم یک کاری برای بهبود وضعیت معیشتی شما انجام داده‌ایم اما متاسفانه بدترین تصمیم را اتخاذ کرد.

اما نزدیکان به دولت می‌گویند که کاستی‌های صورت گرفته به خاطر ناهماهنگی جمعی از مدیرانی است که در بدنه دولت قرار دارند که البته از دولت دهم به جای مانده‌اند و امور را هماهنگ با دولت پیش نمی‌برند؟
به عقیده من هر استدلالی که دولتمردان در این باره بیاورند این سبک نامناسب و عجولانه توجیه نمی‌شود چرا که قطعا این امر با شیوه ناقصی در پیش گرفته شد.

اما در کنار این عجله‌یی که شما به آن معتقد هستید دولت عنوان می‌کند که متاسفانه مجبور به پیشبرد امور اجرایی از سوی گروهی مستقر در دستگاه‌های اجرایی است که حرف دولت را نمی‌خوانند و ساز خود را می‌زنند و در این ۷ ماهه عمر دولت یازدهم هم نتوانسته‌اند با دولت هماهنگ شوند، شما قائل به نقش موازی‌کاری به این طیف از دولت‌نشینان هستید؟
این امر فقط در قسمت اقتصادی و یارانه‌ها نیست در همه جای دولت دیده می‌شود به عنوان مثلا در بازدیدی که دو تا سه ماه پیش من از روزنامه دولتی ایران داشتم، آقایان اعلام کردند که این روزنامه در زمان مدیریت قبلی حدودا ۱۳۰۰ نفر نیرو جذب کرده است که هیچ تخصص و گاهی آشنایی هم با کار مطبوعاتی و روزنامه‌نگاری وامور مرتبط ندارند، متاسفانه این مشکل در همه سطوح دستگاه اجرایی وجود دارد ومحدود به پاستور هم نمی‌شود

می‌گویید دولت با این طیف چه باید بکند؟
به نظرمن الان زمان آن نیست که روحانی بخواهد مقصران این ناهماهنگی را شناسایی کند بلکه در موضوع مشخص سبد کالا بهتر است هر چه زودتر اوضاع را سامان دهد و برای ساماندهی آن بهترین کار این است که این امور را به پیمانکار واگذار کند چرا که با کمال تاسف باید بگویم این معضل یادگار نظام مدیریت اجرایی در دوران احمدی‌نژاد است که امور دولت یازدهم را با نقص جدی روبه‌رو کرده است، به همین دلیل هم روحانی باید جدی باشد و زمانی که می‌بیند زیر مجموعه مدیریتی کشور توان انجام کاری مثل توزیع سبد کالا را ندارد باید برای پیشبرد امورش پیمانکار بگیرد، این راهی که برای توزیع سبد کالا اتخاذ شده ناصحیح است. مدیران باید بیایند بگویند ما عرضه نداریم بروند ببینند سبک و روش دیگر کشور‌ها برای ارائه کمک ‌های حمایتی دولت از وضعیت معیشتی مردم چگونه است و ازآنها الگو بگیرند.

برای درمان و ریشه کنی این ناهماهنگی، دولت باید چه چاره ‌یی بیندیشد؟
به نظرم باید جمعی که مورد تایید آقای روحانی یا نوبخت و اکبر ترکان و دیگر کسانی که نشان داده‌اند جربزه مدیریتی دارند و توان مقابله با سوءمدیریت‌ها را دارند هرچه زودتر فعال شوند و ببینند که این نیروهای بی‌شماری که جذب نهاد ریاست‌جمهوری شده‌اند چه کسانی بوده‌اند و به قول آقای رییس جمهوری آنهایی که بدون بلیت یا با پارتی بازی در نهاد ریاست‌جمهوری سمت گرفته‌‌اند و مشغول کار شده‌اند در حالی که نه تجربه دارند و نه تحصیلات کار آمد و مرتبط به موارد اشتغالی‌شان را دارند زودتر شناسایی کنند.

با شناسایی آنها مشکل دولت حل می‌شود؟
دولت باید در این باره یک کار انقلابی انجام دهد. باید با شناسایی آنها - رسما فکر کنم حداقل ۵ هزار نفری بشوند - بهشان بگویید بروید منزل‌تان و حقوقتان را تا پایان سال که قرار داد دارید دریافت کنید تا دست کم آبرو و اعتبار دولت نزد مردم زیر سوال نرود.

فکر می‌کنید در این شرایط بد اقتصادی کشور و کسری‌های پیاپی بودجه‌یی که دولت با آنها دست به گریبان است اخراج این ۵ هزار نفر شدنی است؟
من نگفتم که دولت به اندازه‌یی که از دست نیروهای مازادش رهایی می‌یابد نیرو جذب و استخدام کند، دولت باید آگاه باشد که ما پیمانکاران بسیاری داریم که متخصص امور متفاوتی هستند و در رشته‌های تخصصی شان مهارت و تجربه و نو آوری دارند. دولت باید با اخراج نیروهای کارآمدش امور را به پیمانکاران متخصص واگذار کند.

‌ همان‌طور که می‌دانید خاستگاه جذب این نیروها دولت قبلی و با تایید مدیران ارشد آن دولت است که به‌خوبی با ر سم غو غا‌سازی و هیاهو‌های خبری آشنا هستند. آیا اخراج این طیف معضلات بیشتری را برای دولت پیش نمی‌آورد؟
خیر این اقدام دولت درست و منصفانه و قانونی خواهد بود باید این اقدام انقلابی را که سود آن به مردم بازمی‌گردد را برای مردم تشریح کند، هر چند که قطعا این اقدام یک جراحی بزرگ در بدنه دولت خواهد بود. قطعا هر جراحی‌ای درد و خونریزی هم خواهد داشت اما دولت باید پای این جراحی بایستد. دولت باید بداند که نمی‌تواند همه امور را قانونی و منطقی پیشببرد اما صدای کسی در نیاید. دولت باید با خودش و مردم رو راست باشد و با سیاست‌‌های اجرایی غلط ۸ سال گذشته به‌صورت جدی برخورد کند البته با علم به اینکه تبعات منفی هم دامن گیرش خواهد شد اما متاسفانه چاره‌یی جز اصلاح امور نیست هرچند که هزینه ‌هایی هم داشته باشد.

‌ فکر نمی‌کنید کمک گرفتن دولت از مقامات ارشد نظام و دیگر مسوولان برای رهایی از این بدنه ناهماهنگ بهتر و موثر‌تر باشد؟
بله قطعا، دولت می‌تواند و بهتر است که از دیگر روسای قوا و حتی مقامات ارشد نظام برای ساماندهی این شرایط نا مناسب و مخل امور استفاده کند چرا که همه مقامات نظام هم به‌طور قطع خیر مملکت را می‌خواهند و اگر دولت بتواند آنها را توجیه کند که این بدنه نا هماهنگ چه آسیب‌های را به بدنه اجرایی وارد می‌کند آنها هم به کمک دولت می‌آیند و مسلما ماجرا بهتر ختم به خیر می‌شود.

چهارشنبه، 16 بهمن ماه 1392 برابر با 2014-02-05 ساعت 00:02
خبر بعدی : کیهان خامنه ای: روحانی از مردم پوزش بخواهد
خبر قبلی : وزن کشی با "کم سوادها" با سنگ "دانشگاهیان" - منصور امان


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -