ركوردهای مصرف انرژی بوی بحران می‌دهد

با سفيد‌پوش شدن بيشتر مناطق كشور، مصرف گاز به ركورد 570 ميليون متر مكعب در روز رسيده كه از كل مصرف گاز اروپا فراتر رفته است.

به گزارش «جوان»، مصرف بالاي گاز در واحدهاي خانگي، تجاري و صنعتي در ايران همواره در فصل سرما مشكلاتي را براي كشور به وجود آورده است كه زمستان سال 87 به عنوان سمبل اين مشكلات شناخته مي‌شود؛ سالي كه سردترين زمستان نيم‌قرن اخير لقب گرفت و نهايت كار را به جايي رساند كه استان‌هاي شمالي كشور با كمبود و قطعي گاز مواجه شدند و كشور در بحران قرار گرفت.

به همين دليل بود كه وزير نفت پيش از آغاز فصل سرما نسبت به افزايش مصرف گاز هشدار داد و شركت ملي گاز ايران از مصرف‌كنندگان درخواست كرد با رعايت الگوي مصرف دولت را براي گاز‌رساني به منازل و صنايع ياري كنند. گرچه شيوه مرسوم در اين باره به دليل فرهنگ غلط مصرف نخ‌نما شده است اما هشدارهاي ديروز در حال تبديل شدن به بحراني ديگر در كشور است. شهرهاي شمالي كشور البته با بحران دست و پنجه نرم مي‌كنند، افت فشار گاز و قطع گاز ادارات و صنايع اين استان و همچنين قطع جريان برق به دليل بارش‌هاي سنگين، اهالي شمال كشور را با وضعيت نامطلوبي مواجه كرده است.

تهران نيز طي شب‌هاي گذشته با اين معضل روبه‌رو شد به طوري كه گاز مناطق يك، 2 و 3 يكباره قطع شد تا پايتخت نيز از اين بحران بي‌نصيب نماند، هرچند كه شركت گاز استان تهران اعلام كرده است اين قطعي به دليل تعمير لوله‌هاي گاز بوده است.

يعقوب حسين‌نيا، مديرعامل شركت گاز استان تهران در اين رابطه گفت: به دليل مشكل فني ايجاد شده در خط تغذيه گاز اين مناطق مشكل به وجود آمده برطرف شد و گاز مانند گذشته در خطوط لوله به جريان افتاد. وي از ثبت ركورد مصرف ١١٦ ميليون مترمكعبي گاز استان تهران در روز يك‌شنبه (١٣ بهمن) خبر داد و گفت: به منظور رفاه حال هموطنان و برخورداري آنها از گاز، از عموم مشتركان خواستار همكاري و صرفه‌جويي در مصرف گاز هستيم. در ميان بخش‌هاي مختلف مصرفي، بخش خانگي با ركورد 491 ميليون مترمكعب در رأس مصرف قرار دارد و متأسفانه به دليل استفاده بهنيه از گاز، سرمايه‌هاي ملي نه تنها سوخت مي‌شود بلكه تأمين گاز برخي استان‌ها را نيز سخت كرده است. بر اساس گزارش سازمان هواشناسي، موج جديد سرما از غرب كشور وارد كشور خواهد شد كه با وضعيت موجود احتمال افت فشار و قطع گاز در برخي مناطق وجود دارد.

شامگاه دو شب گذشته از مجموع ٣١ استان كشور، دماي ٢٧ استان زير صفر بود و با ورود موج جديد سرما از غرب كشور(آذربايجان غربي تا كرمانشاه)، موج سرماي كنوني تقويت مي‌شود و برودت هوا افزايش مي‌يابد. شركت ملي گاز هم در اطلاعيه‌اي از مشتركان درخواست كرد صرفه‌جويي در مصرف گاز را جدي بگيرند و با كاهش دماي منازل و سازمان‌ها و ارگان‌هاي دولتي، اين شركت را در تأمين گاز پايدار ياري كنند. شركت ملي گاز از مشتركان خواسته است كه با به كارگيري راهكارهاي ساده‌اي چون استفاده از لباس گرم و كاهش يك بخاري در منزل و نصب پرده‌هاي ضخيم تا حد زيادي مصرف گاز را كاهش دهند، ضمن آنكه تنظيم و قرار دادن دماي موتورخانه روي 50 تا 60 درجه نيز كمك شاياني در كاهش مصرف گاز خواهد داشت.

استفاده از ذخاير گازي

بر اساس آمار شركت ملي گاز ايران هم اكنون روزانه بيش از 7 ميليون مترمكعب از گاز ذخيره شده در مخزن سراجه قم، نم‌زدايي و به منظور پشتيباني منابع تأمين و بهره‌گيري در بخش خانگي و صنعتي، به شبكه سراسري تحويل مي‌شود. به گفته احمد سامي وند، مديرعامل شركت ذخيره‌سازي گاز طبيعي، ركورد برداشت و فرآورش روزانه 7 ميليون مترمكعب گاز ذخيره شده طي روزهاي گذشته در مجتمع پالايشگاهي و ذخيره‌سازي شهيد فهميده سراجه قم ثبت شد.

قطعي آب و برق

با وجود مشكل تأمين گاز، برخي استان‌هاي شمالي كشور نيز طي 48 ساعت گذشته علاوه بر قطعي گاز، با قطعي جريان آب و برق نيز مواجه شده‌اند. مديرعامل شركت توانير با اشاره به پارگي خطوط برق از جمله خط فشار قوي در مازندران بر صعب‌العبور بودن راه تأكيد كرد و گفت: تمام تجهيزات برق زير برف مانده‌اند و در حال حاضر روي رامسر براي برق رساني متمركز شده‌ايم. همايون حائري، با اشاره به اينكه همكاران شركت توانير با كمك اكيپ‌هاي اعزام شده به مازندران بخش زيادي از مشكل را حل كرده‌اند، گفت:‌اگر مشكل در رامسر نيز حل شود شرايط عادي مي‌شود. وي با اشاره به پوشيده شدن تجهيزات برق توسط برف گفت: در مازندران با پارگي سيم و خطوط مواجهيم و خط فشار قوي قطع شده است. در حال حاضر كاركنان برق براي پيدا كردن پارگي‌هاي خطوط تلاش مي‌كنند.

مديرعامل شركت توانير با اشاره به اينكه در شهر مازندران مسيرها باز مي‌شود و مشكل خاصي نيست، گفت:‌در حال حاضر مشكل برق در رامسر و تنكابن وجود دارد. مديرعامل شركت آب و فاضلاب كشور گفت: كماكان برف در حال بارش است و در حال حاضر مشكل آبرساني در بخش رامسر و تنكابن است كه در صورت باز شدن راه‌ها مي‌توانيم مشكل را حل كنيم. حميدرضا جانباز با تأكيد بر اينكه به خاطر بسته بودن راه‌ها در حال حاضر امكان رساندن گازوئيل به ديزل ژنراتورهايي كه برق چاه‌ها را تأمين مي‌كنند نيز وجود ندارد، گفت: در حال حاضر از طريق دستگاه‌هاي ديزل تأمين آب را انجام مي‌دهيم اما در رامسر و تنكابن مشكل داريم .

سه شنبه، 15 بهمن ماه 1392 برابر با 2014-02-04 ساعت 04:02
خبر بعدی : دو سوم بی خانمان های تهران جای گرم ندارند
خبر قبلی : گروکشی و دادگاه ‌بازی در تیم ملی رفتینگ بانوان


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -