گرانی ۲برابری سوخت و (شورش) در راه است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با انتقاد از مصوبه تلفیق درباره تبصره هدفمندی آن را موجب افزایش ۲برابری قیمت سوخت دانست و گفت: تأکید مجلس ادامه پرداخت یارانه ۴۵۵۰۰ تومانی تا خرداد ۹۳ است.

به گزارش تسنیم ، احمد توکلی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی صبح امروز در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به اینکه ایران یکی از کشورهایی بود که بالاترین میزان مصرف انرژی را داشت، گفت: قصد داشتیم مصرف را کاهش دهیم و بهینه کنیم و ازآن‌جایی که این تحول فشار زیادی را به جامعه و بخش تولید وارد می‌کرد می‌‌خواستیم در ضمن اجرای این کار به‌گونه‌ای عمل کنیم که بنگاه، خانوار و دولت کمتر مورد آسیب قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه اصلاح الگوی انرژی پدیده‌ای است که منجر به رکود و تورم می‌شود، اظهار کرد: اگر با این پدیده بی‌احتیاط برخورد کنیم عواقب بدی را به‌همراه دارد.

توکلی ادامه داد: زمانی که قیمت برق در خانواده‌ای رقم بالایی می‌آید می‌تواند با خاموش کردن لامپ‌های اضافی میزان مصرف خود را کنترل کند و این مصرف آزاد انرژی تلقی می‌شود، اما به‌طور مثال زمانی که با تعویض یخچال قصد کاهش میزان مصرف برق داریم این تحول نیازمند هزینه‌ بالایی است و حتی اگر بخواهیم در و پنجره را دوجداره کنیم، هزینه بسیار بالایی برای خانواده به‌همراه دارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان کرد: بنابراین با توجه به اینکه تحول در کنترل میزان مصرف انرژی هزینه بسیاری را به‌دنبال داشت، هدف اصلی از هدفمندی یارانه‌ها راهکاری برای کاهش آسیب به بنگاه، خانوار و دولت بود.

وی افزود: تحول در بخش تولید نیز با هزینه‌های بسیاری همراه است، به‌طور مثال اگر بخواهد نحوه مصرف خود را کاهش دهد ابتدا باید با منصوب کردن یک مهندس یا مشاور امکان سنجی کند که می‌تواند تغییر خط تولید دهد یا خیر، در صورت ارائه ارز در اولین فرصت می‌تواند مشکل را حل کند.

توکلی تأکید کرد: این طولانی بودن تغییر رفتار مصرف کننده و تولید کننده همواره مورد اختلاف دولت و مجلس بوده است. در همین راستا بود که قانون اجرای هدفمندی یارانه‌ها تصویب شد اما با وجود تأکیدات بسیاری که داشتیم که این کار طی مدت 5 سال انجام شود این لفظ از قانون حذف شد و هدفمندی به‌یک‌باره انجام شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: نهایت تمام بررسی‌ها به اینجا ختم شد که از اختلاف قیمت‌ها، پول نقد به مردم پرداخت شود. آمارها در 20 کشور حاکی از این است که هدفمندی در این کشورها به‌یک‌باره انجام نشده است. در آن کشورها هم اصلاح قیمت حامل‌های انرژی صورت گرفته است اما در 18 کشور این کار به‌صورت تدریجی انجام شده است و پرداخت جبرانی آن هم به‌صورت هدفمند و بین افراد نیازمند بوده است.

وی افزود: تنها کشوری که بین این کشورها نمودار صعودی قیمت‌ را دارد ایران است چرا که به‌یک‌باره بحث اصلاح حامل‌های انرژی انجام شد. ایجاد تحول هزینه دارد و قصد داشتیم جبران این هزینه را بین مردم توزیع کنیم.

وی همچنین گفت: اگر قرار بود به‌طور دقیق جبران هزینه‌ها بین افراد توزیع شود به هر نفر 18500 تومان می‌رسید اما زمانی که این رقم را به 44 هزار تومان افزایش دادند موجب تورم و رکود شد هرچند در ظاهر خوشحالی مردم را به‌همراه داشت.

سه شنبه، 8 بهمن ماه 1392 برابر با 2014-01-28 ساعت 10:01
خبر بعدی : مسئولان بی خیال و موج استعفا میان آتش‌نشانان زحمتکش
خبر قبلی : ممنوع‌الکاری به‌خاطر شباهت به احمدی‌نژاد+عکس


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -