جولان شبح مرگ در اتوبان‌ها

هنوز يک ماه از تصادف مرگبار شبانه سه جوان در اتوبان بابايي نگذشته است که شامگاه پنجشنبه هفته گذشته 4 نفر به علت کورس شبانه در اتوبان حکيم جانشان را از دست دادند. آمارها مي‌گويند كه تصادفات مرگبار شبانه تهران افزايش قابل توجهي يافته است و هم اكنون 60 درصد مرگ و ميرهاي ناشي از تصادفات رانندگي در سطح پايتخت شبانه و به خصوص در نيمه‌هاي شب اتفاق مي‌افتد. بسياري مي‌گويند پليس راهور تهران چندان نظارتي بر اتوبان‌ها و خيابان‌هاي پر تردد شهر ندارد و هشدارهاي کارشناسان و مسئولان ترافيک را چندان جدي نمي‌گيرد.
شامگاه پنجشنبه گذشته در يک تصادف مرگبار 4 نفر از شهروندان به علت کورس شبانه و لجبازي دو راننده جانشان را از دست دادند. حادثه اي که ابتدا با يک لجبازي ساده آغاز و پس از چند کيلومتر کورس ميان دو دستگاه خودرو 206 به تصادفي مرگبار تبديل شد. حادثه اي که در پي آن به علت برخورد 4 دستگاه خودرو 206 و 3 دستگاه پرايد چهار نفر از جمله يک زن باردار جانشان را از دست داند. شدت اين تصادف به حدي بود که از 3 خودرو چيزي به جز چند تکه آهن پاره باقي نمانده بود.در سه ماه گذشته بارها شاهد وقوع تصادفات مرگبار شبانه در سطح شهر و اتوبانها هستيم. به گزارش مهر، آخرين تصادف که در اتوبان زين الدين رخ داد دو جوان جانشان را به علت واژگوني خودرو پرشيا از دست دادند. همچنين در تصادف ديگري يک جوان به علت برخورد خودرو با تير برق جانش را از دست داد. نکته قابل توجه در تصادفات شبانگاهي شهر ميزان شدت برخورد و آمار بالاي کشته‌ها است به طوريکه در 20 روز آذرماه 10 شهروند جانشان را تنها در تصادفات شبانگاهي از دست دادند.
گشت‌هاي پارک شده در حاشيه اتوبان
اولين بار نام گشتهاي بزرگراهي تهران به نام گشت نامحسوس مطرح شد.خودروهاي زانتيايي که به صورت نامحسوس در بزرگراه‌ها تردد کرده و با تخلفات حادثه ساز برخورد مي‌کردند. در اين ميان با راه اندازي پليس بزرگراه،گشتهاي آرم دار نيز در سطح شهر حاضر شدند. گشت‌هايي که بيشتر آنها پس از ساعت 20 در کنار اتوبان شب را به صبح مي‌رسانند. ماموراني که در صورت ارتکاب تخلف از سوي راننده موظف هستند براي اعمال قانون از خودرو پياده شوند اما اين کار را نيز در شب‌ها انجام نداده و از راننده مي‌خواهند از خودرو پياده شود. البته کاهش گشت زني در شب باعث شده است تا 5 درصد از رانندگان که اصرار به بي قانوني دارند اتوبان‌ها و خيابان‌هاي اصلي را محلي براي مسابقات شبانه و کل کل تبديل مي‌کنند. در اين ميان گشتهاي تست سلامت نيز با قرار دادن دوربين در کنار اتوبانها به جاي کنترل سلامت رانندگان پر خطر از صبح تا عصر تنها اقدام به اعمال قانون سرعت مي‌کنند. گشت‌هايي که به مرور زمان کارکرد اصلي خود را از دست داده و به جاي انجام تست سلامت خودروهاي بدون کمربند و داراي سرعت غير مجاز را اعمال قانون مي‌کنند.
60 درصد تلفات تصادفات پايتخت شبانه است
در اين ميان براساس آخرين آمارهاي اعلام شده از سوي پليس راهور تهران در سال گذشته 819 نفر در تصادفات پايتخت کشته شدند که 491 نفر از آنها جانشان را در تصادفات ساعت 22 تا 6 صبح از دست داده اند. در اين ميان در تصادفات شبانه بيشترين تلفات مربوط به سرنشينان خودروها است. در اين ميان سردار رحيمي رئيس پليس راهور تهران با اذعان به ارتکاب تخلفات حادثه ساز شبانه در پايتخت مي‌گويد: گشتهاي محسوس و نامحسوس پليس موظف هستند با تخلفات شبانه برخورد کنند. ساعت 22 به بعد بزرگراههاي تهران به جولانگاه جوانان متخلف تبديل مي‌شود که در طرح‌هاي ويزه اي که از سال 89 به اجرا در آمد با تخلفات حادثه ساز مانند لايي کشي برخورد مي‌شود. طرح‌هاي پليس تعطيل شدني نيست و ما اجازه نمي‌دهيم که چند نفر امنيت و جان شهروندان را تهيديد کنند.به نظر مي‌رسد برخلاف گفته‌هاي رئيس پليس راهور تهران برخورد با تخلفات شبانه کاهش يافته و چند جوان به علت کورس و مسابقه به راحتي جان خود و ديگران را به خطر مي‌اندازند.
سرعت عامل اصلي مرگ‌هاي اتوباني
در حاليکه مسئولان پليس راهور پايتخت معتقدند سرعت غيرمجاز کاهش يافته است اما کمبود گشتهاي شبانه و عدم نظارت دقيق در اين زمان باعث شده است سرعت‌هاي شبانه افزايش و تصادفات مرگبار نيز بيشتر شود. اگر گشت‌هاي شبانه بزرگراه اقدام به تردد از ساعت 21 تا 6 صبح کنند قطعا رانندگان متخلف با ديدن ماموران سرعتشان را کمتر مي‌کنند. ضمن اينکه انجام ندادن طرح‌هاي برخورد با تخلفات شبانه باعث افزايش ارتکاب تخلف شده است. رانندگاني که حضور ماموران را حس نکنند بي شک 20 تا 30 کيلومتر بيشتر از سرعت مجاز رانندگي مي‌کنند که همين موضوع در تصادف منجر به شدت حادثه مي‌شود.
طرح گشت شبانه نداريم
يکي از رانندگان که شاهد تصادف مرگبار در اتوبان حکيم بوده است در اين باره به مهر گفت: دو راننده پژو کيلومترها با يکديگر کورس گذاشته بودند و هيچ ماموري هم در طول مسير نبود تا جلوي آنها را بگيرد. اگر ماموران در صحنه بودند قطعا اين اتفاق تلخ رخ نمي‌داد. برخي اوقات با رانندگان خودروهاي سنگين برخورد مي‌کردند اما اين اتفاق در ماههاي اخير کمتر شده است. حتي گشتها با خودروهاي شخصي هم کمتر برخورد مي‌کنند.اين شهروند ادامه مي‌دهد: البته به نظر ميرسد ماموران اقدامات مهمتري دارند يا توان پليس براي کنترل شبانه کم است. مسئولان بدانند اگر قصوري از سوي آنها رخ دهد و براي شهروندي اتفاقي بيافتد آنها مسئول هستند.به نظر مي‌رسد اجراي طرح‌هاي مداوم روزانه در سطح شهر باعث شده است پليس از تصادفات و تخلفات شبانه غافل شود و در صورتي که روند تصادفات مرگبار شبانه اينگونه ادامه يابد تهران در پايان سال رکورددار تعداد مرگ در تصادفات مي‌شود.سرهنگ سيد هادي هاشمي رئيس پليس سابق راهور تهران نيز در مورد تصادفات شبانه به مهر مي‌گويد: متاسفانه عدم نظارت و کنترل سرعت باعث شده است تا ميزان تلفات افزايش قابل توجهي يابد. اگرچه حضور پليس در شب‌ها براي کنترل معابر الزامي است اما نمي‌توان به تعداد نيروهاي صبح پليس در بزرگراهها مستقر کرد. بايد بگويم توجه بيشتر و حضور پررنگ تر در سطح معابر مي‌تواند در کاهش سرعت و به طبع آن تلفات موثر باشد. مي‌توان با کنترل تلفات رانندگي شبانه ميزان کشته‌ها را تا 12 درصد کاهش داد. البته اين کاهش نيازمند عزم جدي پليس براي حضور در معابر و برخورد با تخلفات حادثه ساز است.

دوشنبه، 7 بهمن ماه 1392 برابر با 2014-01-27 ساعت 12:01
خبر بعدی : نیمی از تالابهای کشور تا 80 درصد خشک شده‌اند
خبر قبلی : جدیدترین آمارها از تجرد زنان و مردان


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -