مرگ بر آمریکا یعنی اعوذ بالله من الشّیطان الرجیم

خبرگزاری فارس: استعاذه به خدا از شیطان رجیم براى این است که انسان مؤمن یک لحظه حضور شیطان را فراموش نکند؛ «مرگ بر آمریکا» هم براى این است که ملت فراموش نکند سلطه‌گران جهانى منافع سرشارى که در کشور ما داشته‌اند و دست آنها کوتاه شده را، از یاد نبرده‌اند.

برش اول- شیطان

بر اساس لغتنامه ی دهخدا کلمه ی شیطان به معنی سرکش و نافرمان و متمرد است. مهم ترین خصوصیت شیطان هم عصیانش در برابر خداست. وقتی خداوند به او دستور می دهد تا بر انسان سجده کند، او آن را بر نمی تابد چون خود را برتر از همه می داند. آیات مختلف قرآن گواه این موضوع هستند: «... أَنَا خَیْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَنِی مِنْ نَارٍ وَخَلَقْتَهُ مِنْ طِینٍ» و یا «إِنَّ الشَّیْطَانَ کَانَ لِلرَّحْمَنِ عَصِیًّا» و همچنین «...أَبَی وَاسْتَکْبَرَ وَکَانَ مِنَ الْکَافِرِینَ»و همین برتری جوئی و استکبارش موجب سقوط ابدیش گردید.

اما استکبار چیست؟ از منظر علامه طباطبایی به معنی طلب بزرگی است ولازمه ی طلب کردن، نداشتن است و خلاصه کسی استکبار می کند که بخواهد به صرف ادعا خود را از دیگران بزرگ تر بداند و این مذموم است. آیت الله خامنه ای هم معتقدند:« اصلاً مفهوم استکبار در قرآن همین است که عنصرى یا شخصى یا جمعى یا جناحى، خود را بالاتر از حق به حساب آورد و زیر بار حق نرود و خود و قدرتش را ملاک حق قرار بدهد! اولین مستکبر در تاریخى که قرآن براى ما ترسیم مى کند، ابلیس است: «ابى و استکبر».. .ممکن نیست فرض کنیم که یک مسلمان یا مؤمن یا موحّد، حتّى یک روز یا یک لحظه، از دشمنى با ابلیس و شیطان منصرف بشود. اصلاً خط اسلام، یعنى خط ضد ابلیس و شیطان».

شیطان دو تا ویژگی در خور تأمل هم دارد؛ یکی اینکه همه جا و همیشه در حال توطئه و کید است. دیگر اینکه، وقتی اهل جهنم گناهانشان را ناشی از اغوا و فریب شیطان می دانند او زیرباز نمی رود و می گوید مرا ملامت نکنید بلکه حودتان را سرزنش نمایید و من به آنچه که شما شرک ورزیدید و مرا شریک خدا قرار دادید و به حرف من گوش کردید بیزارم؟! آری! او در سر بزنگاه و مواقع خطر، پیروان فریب خورده اش را رها می کند و حتی علیه آنها موضع می گیرد دقیقاً همان کاری که فرعون می کند.

برش دوم- فرعون

«فرعون» طبق نظر راغب اصفهانی در مفردات، به معنی گستاخی و گردنکشی است. مهم ترین ویژگی آن از منظر آیت الله مکارم شیرازی طغیان و عصیان و ادعای الوهیت و ربانیت و اتخاذ سیاست های شیطانی است؛ « فَقَالَ أَنَا رَبُّکُمُ الْأَعْلَى » و یا « وَقَالَ فِرْعَوْنُ یَا أَیُّهَا الْمَلَأُ مَا عَلِمْتُ لَکُم مِّنْ إِلَهٍ غَیْرِی » از آیاتی هستند که صفات استکباری او را به صراحت نشان می دهند.

فرعون خود را برتر از همه می داند و حتی پیامبر خدا ، حضرت موسی(ع) را دیوانه و جادوگر می نامد. او با تکیه بر ثروت و قدرت و فریبکاری، مدعی خدایی بوده و دیگران را بنده و برده اش محسوب می کند. از نظر قرآن، فرعون و قومش به شدت دچار صفت تکبر و برتری جوئی بوده اند. به دستور فرعون همه ی نوزادان پسر را می کشتند و... . البته فرعون در هنگام مواجهه با حق حتی به اعوان و انصارش یعنی ساحران درگاه خود هم رحم نمی کند و وقتی به حقیقت دین موسی پی می برند و ایمان می آورند، آنها را تهدید می کند که دست و پایشان را قطع و سپس حلق آویزشان می کند. در آن زمانه، فرعون بزرگ ترین مستکبران بوده است.

تورق در قرآن نشانگر یک نکته ی جالب در باب شباهت شیطان و فرعون است اینکه جمله ی «أنا خیر» دو بار در قرآن آمده یک بار آنجا که شیطان ادعا می کند برتر از انسان است، و بار دیگر آنجایی که فرعون با تمسخر، خود را برتر از حضرت موسی می داند.

برش سوم- آمریکا

طی چند دهه ی اخیر « یار غار توطئه ها و جنگ هاست»، همه جا و همیشه دخالت می کند و می گوید من برتر از همه هستم و مسئول تامین صلح و آزادی و عدالت و حقوق بشر در کل جهان!!! هرجا که نفعی ببیند سر صحنه حاضر است و برای تحقق منافعش دست به هر کار و جنایتی هم می زند؛ فرق نمی کند چه کشوری باشد یا چه شخصی در قدرت باشد، فقط منافع او تأمین گردد گرچه به قیمت برده داری و ناقص العضو کردن بردگان و غصب سرزمین سیاهان در دو قرن پیش، استفاده از بمب هسته ای در جنگ جهانی، کشتار انسان های بی گناه در کشورهای بسیاری مثل فلسطین، ایران، عراق، افغانستان، لبنان، سوریه، بحرین، سوزاندن اعضای فرقه ی داوودیان در داخل خود آمریکا، برانداختن حکوت های مستقل یا مخالف آمریکا در قالب انقلاب های رنگی، توطئه چینی و کودتا، ایجاد جنگ های قومی و قبیله و یا مذهبی، ایجاد اختلاف و دودستگی در کشورها، زدن تهمت هایی مثل شرارت و تروریسم و نقض حقوق بشر به افراد و ملت های آزادیخواه و مستقل، ذبح حقایق و واقعیت های کشورهای مستقل توسط غول های رسانه ای نظام استکباری، و وارونه سازی و دروغ پردازی در عصر ظاهراً جامعه ی اطلاعاتی و گردش آزاد اطلاعات؟! تحریم اقتصادی و... به یک تعبیر هر گونه کاری که می توان رویکرد شیطانی نامید.

او به هر شیوه ای متوسل می شود تا دولت ها و ملت ها را مرعوب خود سازد و فضا را به گونه ای پیش ببرد که هرکس با او نیست علیه اوست و باید حذف شود و اجازه ی حرف زدن هم ندارد. اینها بخشی از خصایص بزرگ ترین مستکبر دنیای معاصر یعنی آمریکاست که اگر شرم نداشت، مثل شیطان و فرعون به طور علنی به همه ی دنیا می گفت «أنا خیر»، گرچه در عمل همین رویه را پیاده می کنند به اسم منجی جهان از ظلم و نابرابری و تروریسم؛ یک رویه ی کاملاً شیطانی.

امّا یک امام و ملتی پیدا شدند که با اتکاء به خداوند ، در برابر این مشی استکباری ایستادند، نه گفتند و زیربار ذلت نرفتند و با ایستادگی در برابرش، ابهت پوشالی او را شکستند. آنها آمریکا را شیطان بزرگ نامیدند. بیرق نظام اسلامی (نه شرقی و نه غربی) را برافراشتند و سرافرازانه وارد دهه چهارم عمرشان شدند.

در برابر هرگونه تحریم و کودتا و توطئه و تهدید و جنگ و فتنه سازی نظام ظاهراً قدرتمند استکبار و سلطه، به مدد خداوند پیروز و سربلند گردیدند و هیمنه ی این مدعی یاغی و عصیانگر را به انحطاط کشاندند و البته این جنگ بین جبهه ی حق و مستکبرین ادامه دارد.

نظام سلطه همیشه توطئه می کند تا بالاخره این نظام را تسلیم کند اما همیشه با عنایت پروردگار شکست می خورد و عجبا که پند نمی گیرد، آمریکا درک نمی کند که خداوند بزرگ تر از اوست؛ او این را نمی فهمد که «خرمشهر را خدا آزاد کرد»، اینکه «شن های صحرای طبس مامور خداوند بودند»، اینکه «حماسه نهم دی دست خدا در آستین مردم» بود. و البته مردم ایران و قدرت ایمان آن را هم خوب نشناخته و یا اصلا درک نکرده است که «ملتی که شهادت دارد اسارت ندارد».

برش چهارم- نظرات امام و رهبری

مجال نوشتار کوتاه است و به ناگزیر جملاتی ناب و کوتاه از معمار کبیر انقلاب و رهبر انقلاب بیان می شود. امام خمینی فرموده اند: «ما آن قدر صدمه که از آمریکا دیدیم از هیچ کس ندیدیم.»، «آنهایی که خواب آمریکا را می بینند خدا بیدارشان کند»، «با آمریکا روابط ایجاد نخواهیم کرد، مگر این که آدم بشود و از ظلم کردن دست بردارد.» و «روابط ما با آمریکا روابط یک مظلوم با ظالم است، روابط یک غارت شده با غارتگر است».

رهبر معظم انقلاب نیز به کرّات در باب ماهیت و هویت آمریکا سخن گفته اند از جمله اینکه:«ملت ایران با اعتقاد عمیق به اینکه آمریکا شیطان بزرگ است و ایجاد رابطه با دولتمردان و سردمداران این کشور می تواند خطرات فراوانی برای این ملت به همراه داشته باشد، بر اصول خود پای بند مانده اند.

در واقع «مرگ بر امریکا»یى که مردم ما مى گویند، مثل همان «اعوذ بالله من الشّیطان الرجیم» است که اول هر سوره قرآن قبل از «بسم الله الرّحمن الرّحیم» گفته مى شود. استعاذه به خدا از شیطان رجیم براى چیست؟ براى این است که انسان مؤمن یک لحظه حضور شیطان را فراموش نکند؛ یک لحظه از یاد نبرد که شیطان آماده ی حمله به او و انهدام حصار معنوى و ایمانىِ اوست. «مرگ بر امریکا» هم براى این است که ملت فراموش نکند سلطه گران جهانى منافع سرشارى که در این کشور داشته اند و دست آنها کوتاه شده، از یاد نبرده اند».

دوشنبه، 7 بهمن ماه 1392 برابر با 2014-01-27 ساعت 01:01
خبر بعدی : حمله موشکی ارتش آمريکا به منطقه ای در سومالی
خبر قبلی : اتهام سنگین نزديکترين متحد خامنه ای به روحانی


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -