تفرجگاه انوشیروان در معرض تخریب و نابودی

تفرجگاه انوشیروان ساسانی این روزها حال خوشی ندارد و معلوم نیست طرح جابجایی روستایی که بر بقایای آن بنا شده ، به سرانجام می‌رسد یا نه؟

به گزارش ایسنا، منطقه ایلام‌، روستای "سراب‌کلان" مهم‌ترین اثر تاریخی – باستانی منطقه‌ی سیروان و شهر باستانی سیروان است که در روستای سراب کلان قرار دارد‌. این شهر مرکز ایالت ماسبذان بوده و استحکامات طبیعی و موقعیت جغرافیایی مهمی داشته و تا قرن 4 هجری موقعیت سیاسی‌، جغرافیایی و شهری خود را حفظ کرده‌ و یکی از تفرجگاه‌های شاهان ساسانی و به ویژه انوشیروان بوده است.

«فرامرز الفتی»، کارشناس بخشداری بخش مرکزی فرمانداری سیروان در این خصوص به ایسنا، گفت: روستای سراب کلان یک منطقه تاریخی مربوط به دوره ساسانی است که برای حفاری و کاوش باید این روستا جابجا شود.

وی با بیان اینکه به دلیل باستانی بودن این روستا نمی‌توان به آنها خدمات آب، جاده، گاز و دیگر امکانات رفاهی ارائه کرد، گفت: مردم روستای سراب کلان موافق جابجایی هستند، اما این کار نیازمند اعتبار لازم است و مردم این روستا برای جابجایی به امکانات فراوان و خدمات رایگان و تسهیلات بلاعوض نیاز دارند.

«حاجعلی ملکی»، دهیار روستای سراب کلان در این خصوص به خبرنگار ایسنا، گفت: چند سالی است که مسئولان صحبت جابجایی این روستا را دارند، اما تاکنون محقق نشده است.

وی با بیان اینکه شغل اصلی مردم این روستا دامداری و کشاورزی بوده و مردم این منطقه دوست ندارند در صورت جابجایی کار و نحوه‌ی معیشت خود را از دست بدهند، تصریح کرد: در صورت جابجایی باید ظرفیت‌هایی در نظر گرفته شود که مردم دچار مشکل نشوند.

دهیار روستای سراب‌کلان ادامه داد: طرح جابجایی، مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است، به گونه‌ای که نه به آنها به بهانه‌ی جابجایی امکانات داده می‌شود و حتی مردم نمی‌توانند برای کندن چاه برای دفع فاضلاب اقدام کنند و کار جابجایی هم انجام نمی‌گیرد و در حد شعار باقی مانده است.

وی از مسوولان خواست تکلیف جمعیت 915 نفری و 220 خانواری این روستا را مشخص کنند.

« رویا ارجمندی»، سرپرست معاونت میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز در این رابطه به ایسنا، گفت: حدود 6 سال پیش طرح جابجایی این روستا ارائه شد، اما به دلیل مخالفت مردم، این طرح تاکنون مسکوت مانده است.

وی یکی از دلایل مخالفت مردم را سخت شدن دسترسی آنها به مزارع کشاورزی و اختلال در دامپروری عنوان کرد و گفت: قدمت منطقه‌ای که روستا بر آن بنا شده، به دوره ساسانی و قرون اولیه اسلامی می‌رسد و در 12/ 6/ 1380 به ثبت ملی رسیده است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگی استان اضافه کرد: جدیدا دوباره طرح جابجایی این روستا با موافقت مردم به مرکز ارسال شده و در صورت موافقت، کار جابجایی این روستا انجام خواهد شد.

یکشنبه، 6 بهمن ماه 1392 برابر با 2014-01-26 ساعت 12:01
خبر بعدی : اعتراض تماشاگران به جشنواره تئاتر
خبر قبلی : مرگ خاموش همچنان در اراک بیداد می کند


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -