دیوار دردسرساز بانک سپه از بیخ کنده شد

سرانجام طلسم دیوار بانک سپه شکسته شد. دیواری که مانع دیگری در سر راه احیای بازارچه عودلاجان بود و سرانجام امروز با کلنگ کسبه فرو ریخت. مدت‌ها بود پیمانکار کسبه بازار منتظر بود، این دیوار تخریب شود تا پروژه ادامه پیدا کند اما مسئولان بانک موافقت نمی‌کردند، به همین دلیل کسبه دست به کار شدند و این مانع را برداشتند.

خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه میراث فرهنگی- سرانجام با تجمع کسبه بازارچه عودلاجان و قاطعیت مردم برای ادامه پروژه احیای بازارچه، مانع دیگری از سر راه ساماندهی این بافت تاریخی برداشته شد. دیوارهای بانک سپه با کلنگ کنده شده و پیمانکار مرمت بازارچه به زودی خود را برای زدن دو طاق باقی‌ مانده، آماده می‌کند. پروژه عودلاجان نزدیک یک سال است که با فراز و نشیب‌های بسیار پیش می‌رود. مسئولان میراث فرهنگی اما وعده داده بودند که تا 22 بهمن تمام می‌شود، وعده‌ای که تحقق آن بعید به نظر می‌رسد.

بانک سپه،سر بازارچه عودلاجان یکی از مهمترین سدهای سر راه ساماندهی بازارچه به شمار می‌آمد. چرا که ملکی در ورودی بازارچه به نام بانک سپه بود که مسئولان بانک به تخلیه کامل و تخریب آن رضایت نمی‌دادند. این نارضایتی مانع بزرگی بر سر راه تکمیل پروژه ساماندهی عودلاجان شده بود. به همین دلیل امروز کسبه جلوی ورودی بازارچه تجمع کردند تا با قاطعیت این بانک را از سر راه بردارند.

به گزارش‌chn ، در نامه‌ای به شماره 64236 از طرف شهردار منطقه 12 به بانک سپه شعبه مستقل بازار تهران نوشته، آورده شده است:برابر صورتجلسه بازارچه عودلاجان پیرو اقدامات اجرایی ساماندهی آن با توجه به گزارش 4 دی، سال 92 کارشناس بازدید ناحیه به شماره 8316038 مورخ 7 دی 92 و برابر صورتجلسه 17، آذر 92 نماینده حقوقی و اداره ساختمان بانک سپه به این وسیله با احداث در جهت سایت الکترونیکی شبانه روزی شعبه بازار در قسمت غربی ورودی بانک از خیابان 15 خرداد در خصوص ستونگذاری ابتدای بازارچه مطابق صورتجلسه 14 دی 92 به شماره نامه 8374618 مورخ 15 دی 92 موافقت می‌شود. ضمنا کلیه مسئولیت‌های حقوقی به عهده متقاضی است و رعایت کلیه ضوابط و مقررات ایمنی الزامیست. در هنگام تخریب بروز هرگونه خسارت جانی و مالی در مجاورین به عهده مالک و اداره ساختمان و تاسیسات بانک مربوط خواهد بود. چنانچه مغایر مجوز صادره عملیات ساختمانی انجام گیرد، شهرداری راسا مجاز به رفع خلاف است.

با وجود این نامه کسبه بازار در گفت و گو با CHN عنوان کردند که بانک سپه به هیچ عنوان رضایت به تخریب دیوارهای بانک نمی‌داد و حتی کسبه می‌گفتند که اخطار داده شده، و بانک در مقابله با این اقدام تهدید به استفاده از اسلحه کرده‌است. به همین دلیل کسبه امروز جمع شدند که بالاخره این مانع را از سر راه بردارند.

مشاهدات خبرنگار CHN حاکی از تخریب دیوارهای بانک با کلنگ کسبه بود. بین دیوار بانک و دیوار مغازه مجاور هم یک فضایی وجود داشت که بنا به گفته کسبه و عکس‌های باقی مانده از گذشته بازار اینجا کوچه‌ای باریک برای اتصال به بخش‌های دیگر بازار بوده است.

سپهری، یکی از نماینده کسبه با بیان اینکه اینجا کوچه‌ای قدیمی بوده، می‌گوید که در صورت تایید میراث فرهنگی و شهرداری اینجا می‌تواند، فضایی برای قرار گرفتن دوربین‌های حفاظتی بازارچه باشد.

او یکی یکی موانع را نشان داده و می‌گوید که کسبه بازار به شدت برای ساماندهی اینجا از دل و جان مایه گذاشته و هزینه کرده‌اند، هزینه‌ای که تا کنون کسبه گذاشته‌اند نزدیک 260 میلیون تومان بوده است در حالی که در برخی جاها عنوان شده که این هزینه کمتر بوده است.

شفیعی، یکی دیگر از نمایندگان کسبه که با جدیت روند کار را پیگیری می‌کند، می‌گوید:متاسفانه موانعی بر سر راه احیای عودلاجان وجود داشت که نیاز به هماهنگی تعداد بسیاری از ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی بود، هماهنگی هایی که هر کدام چندین ماه به طول انجامید.

به گفته او، یکی از موانع همین بانک سپه بود که به رغم داشتن مجوز از شهرداری و گرفتن امتیاز لازم باز هم مسئولان مربوطه برای تخریب دیوارهای آن مخالفت می‌کردند و همین مسئله باعث شده بود که کار باز هم به تاخیر بیافتد.

نه تنها این دو نماینده کسبه، بلکه بسیاری از کسبه بازار همچنان از روند کند پروژه شکایت داشتند و می‌گفتند که بعید است تا 22 بهمن بتوان آن را افتتاح کرد. این در حالی است که رییس سازمان میراث فرهنگی تهران وعده داده است که این پروژه تا 21 روز دیگر به مرحله افتتاح می‌رسد. با این وجود با روندی که دیده می‌شود، به نظر این امر بسیار بعید است.

سه شنبه، 1 بهمن ماه 1392 برابر با 2014-01-21 ساعت 11:01
خبر بعدی : یک ادعای جنجالی درباره اسکار فرهادی
خبر قبلی : سهم 65 درصدی 5 کشور در واردات ایران


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -