اسناد محرمانه توافق ژنو و نگرانی نمایندگان کنگره

کاخ سفید برای اولین بار رسما خلاصه‌ای از جزئیات فنی توافق هسته‌ای رژیم ایران و غرب و طرح اجرایی مورد توافق دو طرف را منتشر کرد. بحث و جدال بر سر رویکرد ایالات متحده در تعامل با جمهوری اسلامی همچنان ادامه دارد.

به گزارش رادیو آلمان، کاخ سفید برای نخستین بار نقشه‌ راه ۳۰ صفحه‌ای حاوی جزئیات طرح اجرای توافق صورت‌گرفته میان رژیم ایران و غرب برای رقیق‌سازی ذخایر اورانیوم غنی‌شده در برابر کاهش بخشی از تحریم‌ها را در اختیار نمایندگان و سناتورهای آمریکایی قرار داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز٬ این اقدام دولت آمریکا در پی درخواست‌های مکرر نمایندگان کنگره برای شفاف‌سازی پیرامون معامله هسته‌ای با رژیم ایران صورت گرفته است.

آنچه در اختیار نمایندگان و سناتورها قرار گرفته "برنامه اقدام مشترک" نام دارد و به گفته جی کارنی٬ سخنگوی کاخ سفید٬ معمولا اسنادی از این دست به صورت عمومی منتشر نمی‌شوند.

برخی از نمایندگان کنگره که اسناد محرمانه مرتبط با توافق ایران را خوانده‌اند٬ در گفت‌وگو با روزنامه وال‌استریت‌ژورنال گفته‌اند که هنوز درباره مکانیسم کشف تخطی احتمالی رزژیم ایران از این توافق به نتیجه درستی نرسیده‌اند.

به اعتقاد آنها این مساله در این توافق به روشنی تشریح نشده و مایه نگرانی است.

گذشته از این٬ به اعتقاد آنها راه‌های متوقف کردن فعالیت‌های رآکتور آب‌سنگین اراک هم در این توافق به صراحت بیان نشده و از آنجایی که این رآکتور می‌تواند برای تولید پلوتونیوم مورد نیاز برای ساخت بمب هسته‌ای مورد استفاده قرار گیرد٬ آن را یکی دیگر از ضعف‌های فاحش توافق با رژیم ایران می‌دانند.

توقف یا تداوم تحریم‌ها؟

به رغم توصیه‌های مکرر باراک اوباما٬ رئیس‌جمهور آمریکا به قانون‌گذاران این کشور برای خارج کردن طرح تشدید تحریم‌ها علیه رژیم ایران از دستور کار٬ ائتلافی از نمایندگان دموکرات و جمهوری‌خواه همچنان در تلاش‌اند تا زمینه تصویب تحریم‌های گسترده‌تر علیه جمهوری اسلامی را فراهم کنند.

کنگره آمریکا می‌خواهد مطمئن شود که رژژیم ایران به تسلیحات هسته‌ای دست نخواهد یافت و تحریم‌ها را کارآمدترین اهرم فشار برای تحقق این هدف می‌داند.

آدينه، 27 دی ماه 1392 برابر با 2014-01-17 ساعت 12:01
خبر بعدی : تایلندی ها‌ از کلمات فارسی استفاده می‌کنند مثل کمربند
خبر قبلی : مقام حکومتی: قیمت واقعی بنزین ۲۸۰۰ تومان است


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -