مذاکره با رهبر انقلاب برای نامگذاری سال آینده

در دنیای کنونی توسعه پایدار ممالک با سبک زندگی رابطه بسیار مستقیم دارد. متأسفانه بنا بر گزارش و رتبه‌بندی دانشگاه "ییل" آمریکا که از معتبرترین دانشگاه‌ها در حوزه محیط زیست است، کشور ایران از نظر جلوگیری از تخریب محیط زیست و حفاظت از آن در میان 132 کشور رتبه 114 را دارد.

به گزارش «تابناک»، نظر دولت و مجلس این است که اکنون در کشور با حجم عظیمی از فجایع، مشکلات و بحران‌های محیط زیستی مواجه هستیم و سونامی سرطان ناشی از آلودگی هوا، آب و مواد غذایی زندگی مردم را با مشکل مواجه کرده است. صدها مبحث و موضوع را می‌توان در فصل محیط‌زیست کشور برشمرد که به مرحله بحرانی رسیده‌اند.

شرایط محیط زیستی کشور نشان‌دهنده افول منحنی‌های بهبود محیط زیست است. اقدامات سازنده ای که در سال 79 شروع شده بود و در سال 84 با خارج شدن تولید سواری پیکان به اوج خود رسیده بود متأسفانه با تعطیلی غیر باور و غیرقابل تصور، آثار زیان‌بار و خسران آوری را در عرصه زیست‌محیطی به ارمغان آورده است. وضعیت تالاب‌ها، دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و مدیریت منابع آب کشور فوق‌العاده نگران کننده است.

در همین ارتباط نماینده مردم اردبیل در گفت و گو با تابناک اعلام کرد: روز دوشنبه جلسه‌ای در سازمان محیط‌زیست با حضور خانم ابتکار و تعداد کثیری از نمایندگان عضو فراکسیون محیط زیست و کمیسیون تلفیق برگزار شد.قرار شد این مسائل ملاک عمل دولت و مجلس قرار بگیرد:

کمال‌الدین پیرموذن گفت: قرار شد بودجه فصل محیط زیست در سال آتی که در بخش جاری 16.3 درصد و در بخش عمرانی و تملک دارایی بسیار اسفبار 0.5 درصد است، مورد توجه قرار بگیرد و افزایش یابد. سازمان محیط‌زیست با صدها بحران زیست محیطی مواجه است و بایستی مباحث زیست محیطی را از زیر صفر شروع کند و برای سامان بخشی به آسیب‌های فراوان زیست محیطی، برنامه ریزی ها و آماده سازی زیرساخت‌ها و تغییر نگاه‌ها بایستی مجدانه مدیریت راهبردی در حالت بحران به عمل آورده و با متعادل و پایدار کردن شرایط خطیر تغییر نگاه به محیط زیست را با همکاری موثر مجلس راهبری کند.

وی افزود: اگر می خواهیم موضوع حل شود باید عموم طرح‌های آمایش سرزمین با نگاه زیست محیطی تدوین و رشد اقتصادی باید با تعاریف زیست محیطی بایستی سازگار و ارزیابی شود.

این نماینده گفت: دولت از مجلس درخواست کرد کادر و محیط بانان سازمان حفاظت از محیط زیست که از حداقل دریافتی برخوردار نیستند مورد حمایت مالی قرار بگیرند و عنوان محیط زیست به آخر عنوان کمیسیون کشاورزی اضافه شود و مجلس در کارگروه ملی ریز گردها و تالاب‌ها شرکت کند.

وی اظهار داشت: اخیراً تصمیماتی بین رئیس دولت و رئیس مجلس اتخاذ شده است که بهره‌برداری از جنگل‌ها و منابع طبیعی کشور متوقف شود. برای نمونه با بها دادن به این مسائل در کشور لهستان علی‌رغم 280 درصد رشد اقتصادی و توجه به رشد صنعتی پر شتاب به جهت تشکیل صندوق ملی محیط‌زیست و بها دادن به مسائل زیست محیطی مصرف انرژی 30 درصد کاهش یافته است.

مصوبات نیز به صورت زیر است:

- ضرورت نام‌گذاری سال آینده توسط رهبر انقلاب و با پیگیری مسئولین در مبحث محیط‌زیست
- ضرورت تهیه طرح جامع هوای پاک (به جهت نو بودن پدیده ریز گردها و عمق آلودگی هوا)
- ساماندهی خودروها و واحدهای صنعتی آلاینده
- اصلاح مدیریت آب
- ضرورت همکاری دولت و مجلس در حسن اجرای اجلاس سال آتی محیط زیست و توسعه پایدار که با حضور نمایندگان آسیا و اقیانوسیه در ایران تشکیل می‌شود
- ضرورت حمایت از صندوق ملی محیط زیست و ...

به نظر می‌رسد که اقداماتی که اخیراً در محیط‌زیست و تعامل این سازمان با مجلس شورای اسلامی صورت می‌گیرد یک گام به جلو بزرگی خواهد بود، و اگر آن گونه که نماینده اردبیل می‌گوید مذاکره برای نام‌گذاری سال آینده در مباحث مربوط به محیط‌زیست به نتیجه برسد، ضرورت پرداخت به این موضوع را جدی تر خواهد کرد.

آدينه، 20 دی ماه 1392، 6:38 بعدازظهر برابر با 2014-01-10 ساعت 05:01
خبر بعدی : امام حسن عسکری علیه‌السلام و معمّای یک کتاب
خبر قبلی : روسیه، المپیک زمستانی و قتل های مشکوک


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -