فضای سرد نمایشگاه کتاب و عدم استقبال مردم

شیراز – خبرگزاری مهر: دوازدهمین نمایشگاه کتاب فارس که طی روزهای گذشته به نظر می رسید علیرغم سرمای بی سابقه شیراز به مروراز سکون و رکود خارج شود، با برفی که طی 48ساعت گذشته همه را غافلگیر کرد فضای نمایشگاه را به سردی کشاند و از امروز چهارشنبه که دوباره نمایشگاه افتتاح شده، استقبال چندان گرمی از سوی مردم به عمل نیامد.

به گزارش خبرنگار مهر، گرچه تعطیلی بیش از یکروزه نمایشگاه فرصت مناسبی بود تا فضای بیرونی از برف پاک شود، اما به قول یکی از غرفه داران که این فرصت 24 ساعته را مناسب برف روبی و فراهم شدن زیرساختها می داند، این فرصت نیز با بی مبالاتی از دست رفت و مسیر عبور غرفه داران و مراجعه کنندگان به سختی میسر شد.

مسئولان با این تصور که تعطیل هستند هیچ کاری صورت ندادند

این غرفه دار که عنوان میدارد بهتر است نامی از وی و انتشاراتش برده نشود با گلایه از مدیران نمایشگاه به خاطر عدم رسیدگی به مشکلات پیش آمده از بارش برف، گفت: با اینکه می شد در این فرصت 24 ساعته کاملا فضای پوشیده از برف نمایشگاه را پاکسازی کرد انگار مسئولان نیز با این تصور که آنها هم تعطیل هستند هیچ کاری صورت ندادند.

وی خاطرنشان کرد: نمایشگاه استانی کتاب فارس از جمله رویدادهایی است که ناشران ترجیح می دهند به هر صورت در آن حضور یابند، اما با این اوصافی که در این دوره نمایشگاه رفت دست کم بخشی از این ناشران از شرکت در نمایشگاه پشیمان هستند.

درحالیکه سردی بی اندازه هوا غرفه داران را برای فرار از سرمای ساکن در سالن ها وادار به راه رفتن کرده است این سردی به فضای بازدید از نمایشگاه دوازدهم هم رسوخ کرده و تنها بخش اندکی از اهالی شیراز ترجیح می دهند وقت خودرا در نمایشگاه صرف کنند.

فروش کمتر از حد معمول ناشران

یکی از ناشران استان تهران که او نیز دوره های گذشته نمایشگاه را تشویقی برای حضور ناشران در شیراز می داند با نشان دادن صورت حساب فروش خود از این حکایت می کند که تا روز چهارم نمایشگاه تنها توانسته به ارزش 127هزار تومان کتاب بفروشد.

وی این مقدار فروش خود را مشتی از خروار عنوان کرد و گفت: روشن بودن گردش مالی ناشران در فروش کتاب باید به گونه ای باشد که بن در فروش کتاب مستهلک بشود.

این ناشر که اذعان می دارد 60 عنوان کتاب چاپ سال 92 به نمایشگاه استان فارس آورده، افزود: میزان استقبال از نمایشگاه نسبت به سال های گذشته به گونه ایست که برآورد کننده انتظار ناشران نیست.

میزان بن با قیمت کتاب متناسب نیست

وی میزان فروش بن به اقشار مختلف را با قیمت کتاب متناسب ندانست و گفت: ناچاریم به این خاطر پول نقد را به هر قیمتی از مشتری بگیریم. درحالیکه مثلا من به تنهایی ناچارم 30 درصد تخفیف برای مشتری قائل شوم.

این ناشر کتاب های کمک آموزشی دیگر مشکل برگزاری نمایشگاه های استانی کتاب را منطقه بندی نشدن تقویم نمایشگاه ها عنوان کرد و گفت: درحالیکه می شود برای تجمیع هزینه ها چه از سوی ناشران و چه از سوی برگزارکنندگان تقویم نمایشگاه را به گونه ای برنامه ریزی کرد که استانهای شمالی یا جنوبی و به این ترتیب مرکزی، شرقی و غربی به ترتیب نمایشگاه برپا کنند، شیوه معمول پاسخگوی نیاز مخاطبان کتاب نیست.

بنرهای اطلاع رسانی هم زیر برف مدفون شد

مسئول غرفه انتشارات آموت نیز با گلایه از ناکافی بودن اطلاع رسانی سطح شهر، عنوان کرد: به قدری بنرهای اطلاع رسانی نمایشگاه در سطح شهر پراکنده و کم است که به نظر می رسد همین تعداد بنرهای اطلاع رسانی هم زیر برف مدفون شده است.

علیجانی خاطرنشان کرد: حتی دوستان برگزارکننده نمایشگاه این زحمت را به خود ندادند که باز بودن نمایشگاه را از امروز(سه شنبه) به غرفه داران اطلاع دهند تا غرفه داران خود را به نمایشگاه برسانند.

گرچه فروش بن کارت با تاخیر زیاد و ازدحام متقاضیان روبه روی بانک عامل در نمایشگاه کتاب فارس آغاز شد، اما همین موضوع موجب شد بخشی از مراجعان به نمایشگاه قید خرید کتاب با تخفیف 40درصد را زده و به تخفیف ناشران که 20 درصد است بسنده کنند، چراکه کار فروش بن کتاب به کندی صورت گرفت و همین موضوع باعث شد وقت کافی برای خرید کتاب باقی نماند.

این درحالیست که در دوازدهمین نمایشگاه کتاب فارس از غرفه های مستقر در فضای بیرونی نمایشگاه بین المللی شیراز خبری نیست و شاید همین موضوع باعث شده بخشی از مراجعه کنندگان به نمایشگاه که صرفا جهت وقت گذرانی به نمایشگاه می آیند جای خود را به علاقه مندان واقعی کتاب دهند.

پنجشنبه، 19 دی ماه 1392، 4:09 بعدازظهر برابر با 2014-01-09 ساعت 05:01
خبر بعدی : پرداخت یارانه نقدی به معتادین درست نیست
خبر قبلی : عکس؛ استفاده از مواد منفجره در فیلم ده نمکی و...


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -