فاجعه زیست محیطی در گرگان

فاجعه زیست محیطی در گرگان/ فاضلاب و زباله های پزشکی در اراضی طبیعی نزدیک گرگان تخلیه می شوند

گرگان - خبرگزاری مهر: سال های زیادی است که به دلیل نبود سیستم یکپارچه جمع آوری فاضلاب شهری در گرگان، تانکرهای مخصوص اقدام به جمع آوری فاضلاب شهر و تخلیه آن در حومه گرگان می کنند که این اقدام علاوه بر ایجاد بوی بد در منطقه باعث بروز مشکلات زیست محیطی به خصوص برای اهالی روستاهای نزدیک آن منطقه شده است.به گزارش خبرنگار مهر، مهمترین موارد آلوده کننده محیط زیست، فاضلاب های شهری، شامل فوضولات انسانی و آب حاصل از شستشو، فاضلاب های صنعتی حاوی فلزات سنگین، مواد سمی و شیمیایی و فاضلاب های کشاورزی، شامل کودهای طبیعی و شیمیایی و سموم دفع آفات است که اکنون تپه هزار پیچ شهرستان گرگان به دلیل تخلیه فاضلاب شهری و سایر زباله های غیرمجاز با مشکلات فاضلاب شهری و دیگر آسیب ها دست و پنجه نرم می کند.

سالهاست که بخشی از تپه هزار پیچ گرگان گرفتار نخاله ها و فاضلاب فضولات انسانی می باشد و در این راستا بخشی از جنگل های این مناطق به جهت آسیب فاضلاب فضولات انسانی از دست رفته و با تعلل مسئولین مربوطه نیز به مراتب در آینده نیز تخریب جنگل افزایش خواهد یافت.

در بازدید حضوری از منطقه تخلیه فاضلاب ، در فاصله یک آن که اسیر نخاله های ساختمانی و زباله های پزشکی مانند ظرف های آزمایش خون شده، روستای سعد آباد با قدمت 400 ساله قرار دارد.

اهالی این روستا سالهاست به جهت قرار گرفتن این روستا در نزدیکی نخاله ها و فاضلاب خانگی با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند.

یکی از اهالی این روستا ضمن گلایه به بی توجهی مسئولین در پیگیری این امر می گوید: از سال 59 زباله های شهرگرگان در این منطقه تخلیه می شده و در این بین به اعتراض اهالی روستا جهت ایجاد بوی نامطبوع در فضای منطقه توجهی نشد.

علی پور هادی در گفتگو با خبرنگار مهر ادامه داد: در سال 80 این منطقه از زباله پاکسازی شده و این زباله های شهری به شهرستان آق قلا جهت بازیافت انتقال پیدا کرد.

پورهادی اضافه کرد: پس از مدتی تخلیه خاک در این منطقه توسط نیروهای زیر نظر شهرداری مشاهده شد و پس از پیگیری دلیل این کار را پوشانیدن سطح زمین از زباله ها اعلام کردند اما متاسفانه این روند تاکنون ادامه یافته است.

به گفته وی، اکنون انبوهی از نخاله های ساختمانی در این مکان ایجاد شده که در پشت آن فاضلاب فضولات انسانی قرار دارد.

وی اذعان کرد: روزانه حدود 30 تانکر فاضلاب فضولات انسانی و بیش از یکصد دستگاه ماشین کمپرسور حامل نخاله های ساختمانی در این مکان تخلیه می شوند.

به گفته علی پورهادی، در اواخر هفته، به جهت فرا رسیدن تعطیلات این تعداد ماشین نیز افزایش چشمگیری می یابد.

رئیس شورای اسلامی روستای سعد آباد از پیگیریهای مکرر اعضای شورای اسلامی روستا خبر داد و افزود: در طول این سالها نامه نگاری های زیادی با مسئولین مربوطه انجام شده که متاسفانه درهیچ یک از آنها مساعدتی نبوده است.

رضا امیر خانی به مهر گفت: تنها پاسخی که در طول این مدت از سوی مسئولین دریافت شده، اینکه ساماندهی فاضلاب خانگی و نخاله های ساختمانی در دست اقدام است.

وی ادامه داد: در تابستان با توجه به فرا رسیدن فصل گرما، زندگی در روستا و کار بر روی زمین های کشاورزی برای اهالی روستا بسیار دشوار است از این رو خواستار مساعدت مسئولین جهت رفع مشکل اهالی روستا می باشم.

وی گفت: تخلیه نخاله های ساختمانی و فاضلاب فضولات انسانی در مجاورت ساختمان استانداری نیز قرار دارد و کارمندان این اداره نیز همچون اهالی روستا از آسیب بوی نامطبوع که فضای این مکان را در بر گرفته، در امان نیستند.

رضا امیرخانی تصریح کرد: پس از خاتمه ساعت کاری کارکنان استانداری به منازل خود مراجعه میکنند درحالی که اهالی روستا شبانه روز با این مشکل مواجه هستند.انسان، دام، اراضی کشاورزی و منابع طبیعی را خطر محیط زیستی تهدید می کند

یکی دیگر از اهالی روستا، از وجود بیماریهای انسانی و حیوانی خبرداد و افزود: در سالهای اخیر اهالی روستا گرفتار مشکلات ریه و معده می باشند و بسیاری از دام ها از بین رفته و یا به بیماری های مختلف مبتلا شده اند.

حسن امیرخانی افزایش سقط جنین دام ها را از دیگر مشکلات اهالی روستا دانست و افزود: وجود ادامه این روند تهدید جدی برای جان و مال اهالی روستا می باشد و نیاز است مسئولین در این رابطه تدابری بیاندیشند.

یکی دیگر از اهالی روستای سعد آباد درحالی که به شدت ازشرایط بد اقتصادی گلایه دارد به خبرنگار مهر گفت: زمینهای کشاورزی مردم روستا در مجاورت زمین تخلیه فاضلاب فضولات انسانی قرار دارد که نشت فاضلاب به زمین های این منطقه مشکلات زیادی را برای اهالی ایجاد کرده است.

حمید امیر خانی افزود: به دلیل آسیب شدیدی که فضولات انسانی به خاک زمین های کشاورزی وارد کرده، امکان استفاده از اراضی کشاورزی برای مردم این منطقه میسر نیست.

وی ادامه داد: با وجود فضای بد و بوی نامطبوع در این مکان، امکان فروش زمین نیز مقدور نمی باشد از این رو وجود این مشکل شرایط بد اقتصادی را برای اهالی مهیا کرده است.

وی اذعان داشت: به جهت عدم استفاده از زمین های کشاورزی تعدادی از جوانان روستا بیکار شده اند و به طور قطع بیکاری، مشکلات بعدی را برای جوانان به همراه خواهد داشت.

حمید امیرخانی خواستار توجه ویژه مسئولین به این مشکل شده و افزود: کم اهمیت جلوه دادن این مشکل در آینده تبعات نامطلوب در زمینه جسمی، اقتصادی و اجتماعی برای اعضای روستا به همراه خواهد داشت.

متولی ساماندهی نخاله ها و فضولات انسانی شهرداری گرگان است

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان گرگان دراین خصوص گفت: متولی ساماندهی نخاله ها و فضولات انسانی شهرداری گرگان است.

رسول مقسم در گفتگو با خبرنگارمهر ادامه داد: تذکرات لازم در این بخش به شهرداری گرگان داده شده است و متاسفانه شهرداری گرگان در مقابل این تذکرات تمکین نکرده است.

وی یادآور شد: برای جلوگیری از تخلیه فاضلاب خانگی و نخاله های ساختمانی اداره منابع طبیعی شهرستان گرگان دستور قضایی دریافت کرده است.

مقسم اضافه کرد: شهرداری گرگان در پاسخ به این دستور قضایی طی نامه ای به اداره منابع طبیعی شهرستان، درخواست موقت جهت تخلیه فاضلاب فضولات انسانی و نخاله های ساختمانی را کرده است.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان گرگان خاطر نشان کرد: در آن زمان به وعده شهرداری گرگان در خصوص درخواست موقت موافقت شد ولی اکنون از زمان مهلتی که شهرداری گرگان از اداره منابع طبیعی شهرستان اخذ کرده گذشته و نیاز است در خصوص انتقال این نخاله ها و فاضلاب های خانگی اقدام اساسی انجام دهد.

استقرار کانکس توسط شهرداری اقدام درستی نیست

وی از اسکان کانکس از سوی شهرداری گرگان در این منطقه خبرداد و افزود: درحالی که شهرداری اجازه ادامه تخلیه نخاله ها و فاضلاب های خانگی را نداشته، نگهبانی جهت اخذ هزینه از ماشین های حامل بار برای تخلیه در این مکان مستقر کرده است.

مقسم این اقدام شهرداری را نادرست خواند و افزود: کارمندان منابع طبیعی برای مقابله با ادامه روند تخلیه نخاله های ساختمانی و فضولات انسانی در این مکان مستقر خواهند شد.

شهرداری متولی ساماندهی فاضلاب خانگی نیست

معاون خدمات شهری و فضای سبز شهرداری گرگان در خصوص ساماندهی نخاله های ساختمانی و فضولات انسانی گفت: شهرداری گرگان متولی ساماندهی فاضلاب خانگی نیست و شرکت آب و فاضلاب شهری به استناد قانون متولی این امر است.

مختار زرگرانی به مهر گفت: مشکل تخلیه نخاله های ساختمانی و فضولات انسانی در سال 79 در شورای سلامت و بهداشت شهرستان گرگان و استان، با حضور اداره کل حفاظت ازمحیط زیست، اداره کل منابع طبیعی، دانشگاه علوم پزشکی و شرکت و آب و فاضلاب مطرح شد.

وی ادامه داد: پس از طی فراز و نشیب های بسیار این بحث به شورای سیاست گذاری زیربنایی استان ارجاع داده شد و بنا شد شرکت آب و فاضلاب با احداث شبکه این فاضلاب را به تصفیه خانه هدایت کند.

زرگرانی خاطر نشان کرد: چون تنها یک دستگاه توان اجرای این طرح را ندارد تمامی دستگاههای مرتبط همکاری لازم را در این زمینه انجام می دهند.

معاون خدمات شهری و فضای سبز شهرداری گرگان اعلام داشت: به صراحت اعلام می کنم که شهرداری گرگان متولی ساماندهی فضولات انسانی نمی باشد و هرکس شهرداری را متولی این امر دانسته ادعای نادرستی کرده است.

عضو شورای اسلامی شهر گرگان گفت: تخلیه فاضلاب فضولات انسانی در سایت زباله قدیم حدود 12 سال است که انجام می شود.

علی کلاتی افزود: اما این موضوع تنها به شهرداری گرگان مربوط نمی شود بلکه مرکز بهداشت، استانداری، شهرداری، دانشگاه علوم پزشکی و شرکت آب و فاضلاب استان در این موضوع دخیل می باشند.

وی راهکار رفع این مشکل را تخلیه فاضلاب خانگی در جاده سرخنکلاته که به شرکت آب و فاضلاب اختصاص دارد دانست و افزود: شرکت آب و فاضلاب تاکنون این کار را انجام نداده و برای خودش نیز دلیل هایی دارد.

وی اضافه کرد: از معاونت استانداری و دیگر دستگاههای مرتبط تقاضای پیگیری انتقال فاضلاب خانگی را به منگول های شرکت آب و فاضلاب دارم.

کلاتی یادآور شد: تنها حسنی که مکان فعلی جهت تخلیه فاضلاب فضولات انسانی را دارد پرت بودن این محیط به نسبت فضای شهری می باشد و تا یافتن مکانی جدید، این محیط بهترین مکان جهت تخلیه فاضلاب خانگی است.

از سویی نائب رئیس شورای اسلامی شهر گرگان در خصوص شرایط فعلی تپه سوگوله گرگان اظهار تاسف کرد و افزود: با توجه به قرار داشتن مکان تخلیه نخاله های ساختمانی و فاضلاب فضولات انسانی در مجاور ارتفاعات تپه سوگوله، زیبایی این مطقه دچار خدشه شده است.

نبی هزارجریبی افزود: برای زیبا سازی نمای شهری این نخاله ها و فاضلاب خانگی باید به مکانی در صحرا های آق قلا که قابل سکونت و استفاده کشاورزی نیست، انتقال یابد.

وی تصریح کرد: به عنوان نماینده مردم در شورای اسلامی شهر این مسئولیت را دارم تا این لکه ننگ را از دامنه شهر پاک کرده و از بین ببرم.

فاضلاب شهری به صحراهای اق قلا منتقل شود/ کمیسیون خدمات شهری شورا این موضوع را جدی نمی گیرد

وی افزود: به دلیل اهمیت موضوع، بحث انتقال نخاله ها و فاضلاب خانگی به صحرا های آق قلا را در کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر مطرح کردم ولی متاسفانه اصلا جدی گرفته نشد.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر گرگان بیان داشت: با خاکبرداری چند هکتاری در صحرای آق قلا می توان مکانی جهت تخلیه فاضلاب فضولات انسانی مهیا کرد ضمن اینکه انتقال نخاله های ساختمانی به این مکان نیز هیچ مشکلی را به همراه نخواهد داشت.

وی اعلام داشت: این موضوع را در صحن علنی روز شنبه به همراه ارائه لایحه ای به رئیس شورا مطرح خواهم کرد و به محض موافقت اعضای شورا جهت انتقال نخاله های ساختمانی و فاضلاب فضولات انسانی از تپه هزار پیچ، راهکارهای لازم برای انتقال انجام خواهد شد.

در همین رابطه سرپرست شهرداری گرگان در گفتگوی حضوری با خبرنگار مهر ضمن تایید سخنان معاون خدمات شهری خود اعلام کرد وظیفه شهرداری ساماندهی یا تخلیه فاضلاب شهری نیست و همانطور که اسم فاضلاب در کنار سازمان آب و فاضلاب آمده این سازمان باید اقدام به ساماندهی آن بکند.

ابراهیم کریمی با بیان این که تانکرهای تخلیه فاضلاب نه تنها زیر نظر شهرداری بلکه زیر نظر هیچ سازمانی نیستند افزود: این تانکرها از طریق اتحادیه و صنف خود اقدام می کنند و دلیل فعالیت آن ها هم نداشتن سیستم دفع فاضلاب شهری در شهر گرگان است.

وی ضمن اشاره به این که در منطقه تپه های زیباشهر و امام رضا به دلیل وجود خاک رسی و جذب پایین خاک، چاه زودتر پر می شود گفت: در صورتی که تصویه خانه فاضلاب گرگان راه اندازی شود بیش از 70 درصد فاضلاب که در منطقه امام رضا است به فاضلاب منتقل می شود و عملا مشکل منطقه سعادت آباد برطرف خواهد شد.

وی بیان کرد: در صورتی که سیستم فاضلاب شهری راه اندازی شود دیگر نیازی به چاه جذبی نخواهد بود اما فاضلاب اعلام کرده است که علی رغم تکمیل مدول 1 این واحد توان این که کل شهر را زیر پوشش فاضلاب ببرم را ندارد، از سوی دیگر اعلام شده این فاضلاب را نمی توان به صورت مستقیم به تصویه خانه برد و نیاز به پیش تصویه دارد.

سرپرست شهرداری گرگان بیان کرد: به نظر ما مدول 1 توانایی پذیرش فاضلاب را دارد.

کریمی در توضیح تخلیه زباله های بیمارستانی گفت: جمع آورری زباله های بیمارستانی به دلیل خطراتی که دارند توسط خودروی مخصوص سازمان پسماند انجام می شود که بعد از جمع آوری در منطقه ای نزدیک اینچه برون بعد از انجام عملیات شیمیایی لازم دفع می شوند لذا ریختن این زباله ها در منطقه هزارپیچ غیر قانونی بوده که مطمعنا این اقدام توسط افراد خودسر و بی درایت انجام شده است.

وی درباره کانکس مستقر در منطقه گفت: این کانکس برای ساماندهی خودروهای تخلیه نخاله قرار گرفته با و خودروهای فاضلاب کاری ندارد.

محیط زیست برای خطرات موجود اخطار داده است

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان گلستان نیز در خصوص آلودگی های ایجاد شده در بخشی از فضای تپه سوگوله گفت: از سوی اداره کل محیط زیست استان اخطارهای قانونی به دستگاههای متولی داده شده است.

سید مجتبی حسینی به خبرنگار مهر گفت: شهرداری، مدیریت پسماند استان، شرکت آب و فاضلاب استان متولی ساماندهی فاضلاب فضولات انسانی می باشند.

وی ادامه داد: اداره کل حفاظت محیط زیست استان به عنوان یک دستگاه حکومتی در خصوص آلودگی ها و آلاینده ها، اخطارهای قانونی را داده است و پیگیری ساماندهی نخاله های ساختمانی و فاضلاب فضولات انسانی به دستگاههای متولی مربوط می شود.

به گفته حسینی، عرصه های جنگلی متعلق به اداره کل منابع طبیعی استان می باشد و مدیریت این بخش بر عهده اداره مذکور است.

در ادامه کارشناس مسئول بهداشت محیط داشنگاه علوم پزشکی استان گلستان تمامی دستگاههای اجرایی مرتبط با مشکل تخلیه نخاله های ساختمانی و فاضلاب فضولات انسانی را متولی و مسئول پیگیری می داند و می افزاید: این مشکل به گونه است که رفع آن از توان یک دستگاه اجرایی خارج می باشد و باید تمامی دستگاههای مرتبط با یکدیگر همکاری لازم را داشته باشند.

شاهین نوشین ادامه داد: شرکت آب و فاضلاب استان با احداث شبکه جهت هدایت فاضلاب شستشو و فضولات انسانی و در نهایت هدایت این پسماندها به تصویه خانه، متولی ساماندهی فاضلاب فضولات انسانی از مکان فعلی بوده است.

وی از طرح این مشکل در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی خبر داد و تصریح کرد: در برخی مناطق همچون محله امام رضا و پشت صدا و سیمای استان به جهت شیب زیاد مشکلات تخلیه فاضلاب فضولات انسانی وجود دارد از این رو شبکه گذاری در این مناطق در اولویت کار شرکت آب و فاضلاب قرار گرفت.

به گفته شاهین نوشین با شبکه گذاری در مناطق شهری دیگر نیازی به تخلیه فاضلاب فضولات انسانی و انتقال آن به مکانی دیگر نمی باشد.

وی اذعان داشت: از سویی این شرکت به دلیل محدودیت منابع مالی تاکنون موفق به 35 درصد از اجرای پروژه شده است و ادامه روند پروژه مستلزم تخصیص اعتبار می باشد.

کارشناس مسئول بهداشت محیط داشنگاه علوم پزشکی استان گلستان یادآور شد: در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی معاون سیاسی امنیتی استاندار گلستان خواهان تعیین تکلیف پروژه تا پایان سال جاری شد.

اهمیت این موضوع و همچنین خطرات محیط زیستی که به دلیل دفع فاضلاب انسانی و تکشیل پساب های مضرر در آن منطقه اینجاد شده نیاز است تا هرچه سریعتر تصمیم جدی در این باره گرفته شود.

هدف از تهیه این گزارش گرفتن انگشت اتهام به سوی هیچ یک از مسئولین شهری و استانی نمی باشد. چیزی که در این بین کاملا روشن است اینکه مسئولین شهری و استانی همواره خود را متعهد جهت خدمت به مردم اعلام کرده اند، درحالی که تنها چیزی که در بازدید حضوری خبرنگار و عکاس خبرگزاری مهر مشاهده شده عدم پذیرش مسئولیت در جهت ساماندهی نخاله های ساختمانی و فاضلاب انسانی در تپه سوگوله می باشد.

قدمت و زیبایی های تپه سوگوله و از بین رفتن عرصه های طبیعی جنگلی از یک سو و آسیبهایی که اهالی روستای سعد آباد به لحاظ جسمانی، اقتصادی و اجتماعی و حتی کلیه جانداران آن منطقه را تهدید می کند از سوی دیگر، نشان ازاهمیت بالای این موضوع دارد.

در ماههای اخیر مسئولین مربوطه جهت رفع این مشکل، کوهی از نخاله های ساختمانی را در پشت ساختمان استانداری بنا کرده اند که در پشت این کوه نخاله ها نیز سدی برای تخلیه فاضلاب فضولات انسانی مهیا کرده شده است.

تغییر جاده تانکرهای فاضلاب خانگی نیز جز تدابیر مسئولین شهری بوده است که متاسفانه هیچ یک از این راهکارها به رفع یا کاهش شدت این مشکل کمکی نکرده است.

اینکه ساختمان استانداری گلستان سالهاست در 300 متری مکان تخلیه نخاله های ساختمانی و فاضلاب فضولات انسانی قرار دارد و تاکنون برای رفع این مشکل مسئولین مربوطه در استانداری هیچ تلاشی جهت رفع آن نکرده اند جای تامل دارد.

اینکه یکی از مسئولین شهری بخشی از تپه سوگوله را سایت زباله می خواند و تخلیه نخاله ها و فاضلاب خانگی را تا اطلاع ثانوی در این مکان بهترین راهکار می داند نیز اندکی انسان را به فکر وا میدارد که پس تکلیف فضای سبز این منطقه با تمام زیبایی هایش و آزار اهالی روستای سعد آباد چه می شود.

در حالی نام گلستان را برازنده این استان دیدند که سرسبزی و طراوت طبیعت این استان زبانزد خاص و عام بود امیدواریم مسئولین شهری و استانی در حفظ این نام برای استان و حراست از عرصه های جنگلی آن به زودی کمر همت بسته و تلاش خود را به کار گیرند تا در آینده ای نزدیک شاهد شهری زیبا و گلستانی پویا در هر فصل باشیم.

تمامی دستگاههای اجرایی مرتبط که به گونه ای در این گزارش از خود سلب مسئولیت کردند در به وجود آمدن این مشکل و شدت گرفتن آن تاثرگذار بوده اند و اگر این سیاست را در ادامه نیز در پیش بگیرند به یقیین در سالهای آینده با مشکلات بیشتری محیط زیستی و اجتماعی در تپه سوگوله مواجه خواهیم بود.

لذا لازم است مدیران استان در درجه اول به جای پاک کردن صورت مساله و جابجایی مکان دفن زباله فکری به حال سیستم تصویه فاضلاب شهری بکنند زیرا در صورت راه اندازی آن بسیاری از مشکلات دفن زباله برطرف خواهد شد.

از سوی دیگر نیاز است تا نظارت بیشتری توسط محیط زیست و حتی سازمان های مربوطه وجود داشته باشد زیرا تخلیه زباله های پزشکی اقدامی است که در صورت بروز مشکل تبعات جدی برای شهرودان خواهد شد.

این که محیط زیست صرفا به اخطار بسنده کند و یا از طرق دیگر برای مانند ارتباط با رسانه برای اطلاع رسانی این مشکل اقدام نکند جای سوال دارد. زیرا مطمعنا این مشکل دست کمی از خطر تخریب جنگل در ناهار خوران یا زیارت نخواهد داشت.

چهارشنبه، 18 دی ماه 1392 برابر با 2014-01-08 ساعت 12:01
خبر بعدی : ادامه می دهیم تا بمیریم
خبر قبلی : برخی تصور نکنند شرایط عوض شده


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -